تردید ناشی از انتشار اخبار ضدونقیض

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۳۸

گروه بورس

بازار سهام روز گذشته شاهد فعل‌وانفعالات کم‌رمقی بود. غلبه فروشندگان حقوقی بر خریداران سهام مانع از حضور پررنگ‌تر معامله‌گران در بازار دیروز شد. بازاری که به نظر می‌رسد در انتظار خبرهای جدید با گام‌های محتاطانه قدم برمی‌داشت، تکذیب اخبار گذشته تردید را عمیق‌تر کرد. اخبار مثبت در حوزه خودروسازها در کنار تکذیب افزایش سرمایه صنایع فلزی این فضا را به وجود آورد.

بر همین اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 21فروردین ماه95، با کاهش 98واحدی به رقم 80هزار و 654واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز بدون تغییر چندانی عدد 13هزار و 802واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور اما با 92واحد رشد عدد 93هزار و 27واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 54واحدی به رقم 56هزار و 886واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 299واحد افت عدد 173هزار و 726واحد را برای خود ثبت کرد. همچنین معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه سایپا با 71واحد و ایران خودرو و پالایش نفت بندرعباس هر یک تا 46واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 63واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 43واحد و مخابرات ایران با 41واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران نیز به بیش از 292میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک‌میلیارد و 18میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 96هزار و 452نوبت داد‌وستد بود. طی این معاملات، نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، معادن منگنز ایران، تایدواتر خاورمیانه، سیمان آرتا اردبیل، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی شازند، مخابرات ایران، بانک ملت، اوراق اجاره صدانا و صامیا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود متوقف شدند.

دیروز بازار سهام شاهد معاملات کد به کد 15میلیون سهمی در نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از 4میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای حقوقی روی صفر تابلو بود. ذوب‌آهن اصفهان نیز با شایعه صدور سند برای برخی زمین‌های این شرکت مواجه بود. خبری که برای بسیاری از نوسان‌گیرها موقعیت مناسبی برای شناسایی سود کوتاه‌مدت به‌شمار می‌رود چراکه می‌تواند خبر افزایش سرمایه ذوب‌آهن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دوباره برای بازار داغ کند. ذوب‌آهن اصفهان اگرچه می‌تواند از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بهره‌مند شود، اما موضوع ثبت آثار مالی این افزایش سرمایه براساس استاندارد حسابداری شماره11 و ابهام‌های مختلف بر سر موضوع این افزایش سرمایه باعث شده تا اجرای این برنامه برای ذوب‌آهن در سال95، اندکی بعید به نظر برسد.

در این زمینه اقدام‌های سفته‌بازان برخی حقوقی‌ها ازجمله مجموعه صبا تامین و سرمایه‌گذاری ذخیره فرهنگیان با اتکا به این شایعه‌سازی‌ها در نوع خود جالب است. دیروز بازار در نماد معاملاتی خودرویی‌ها به‌ویژه در گروه سایپا همسو با برخی خبرسازی‌های تکراری که همزمان با دیدار تعدادی از کارگزاران و سرمایه‌گذاران بورس در روز پنج‌شنبه از این شرکت انجام شد شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید و انباشته شدن تقاضا بود هر چند که سهامدار حقوقی ترجیح داد از این فضای شکل ‌گرفته با هدف تامین نقدینگی به خوبی استفاده کند.

در گروه خودرویی‌ها، وعده‌های مکرر مدیران این شرکت‌ها درحالی است که شرکت‌های خودرویی به لحاظ بدهی‌های بانکی و زیان انباشته بالا با مشکلات مالی دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان برخی کارشناسان از بدهی 40 هزار میلیارد تومانی خودروسازان کشور به شبکه بانکی خبر می‌دهند و عنوان می‌کنند که خودروسازان داخلی به لحاظ بازار فروش و مجموع هزینه‌های مالی و سربار خود از منظر اقتصادی هیچ توجیهی برای ادامه فعالیت ندارند، اما حمایت صرف دولت از این صنعت باعث شده تا چیزی به معنای ورشکستگی برای خودروسازان وجود نداشته باشد و تنها بر مبنای خبر و شایعه نوسان کند.

دیروز بازار سهام شاهد معاملاتی متعادل و کم نوسان بود که به نظر می‌رسید در انتظار انتشار خبرهای جدید ترجیح می‌دهد کمی محتاطانه در بازار قدم بردارد. بازاری که در شرایط فعلی به‌دنبال شناسایی برخی تک سهم‌ها به تکاپو افتاده و چشم‌انتظار ورود پررنگ و جدی حقوقی‌ها برای گردش دوباره سهام در صنایع مختلف بورسی است.

معاملات آیفکس

فعالیت بازار فرابورس در روز 21فروردین ‌ماه 1395 با خریدوفروش 316‏ میلیون ورقه بهادار در 39هزار و 656نوبت به ارزش 2هزار و 299میلیارد و 110میلیون ریال خاتمه یافت. نیروسرمایه به همراه گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و سبحان انکولوژی بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند در‏حالی که سهام شرکت‌های سیمان لار سبزوار، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیمه کوثر با بالاترین کاهش قیمت مواجه ‏شدند.

بر همین اساس ارزش معاملات نخستین روز هفته در بازار فرابورس به حدود 2هزار و 300میلیارد ریال رسید. ‏

این گزارش حاکی است بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز به میزان 54میلیون سهم به ارزش 152میلیارد ریال در ‏نماد ذوب‌آهن اصفهان اتفاق افتاد. همچنین آیفکس از ابتدای ساعت معاملاتی روز روند صعودی پیش گرفت و حدود 10واحد بالا رفت اما در نهایت ‏به رشد 4.5واحدی بسنده کرد و عدد 811.58واحد را نشان داد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته در تمام نمادها جز نماد اسفند93 افت کرد و در ‏محدوده736 تا 796هزار ریال معامله شد. ‏

طبق این گزارش، در بازار اول 43میلیون و 40هزار ورقه بهادار به ارزش 95میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات در نماد ‏سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیشترین ارزش در نماد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اتفاق افتاد. همچنین 185میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 812میلیارد ریال خریدوفروش شد و ذوب‌آهن اصفهان ‏رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود. طی روز شنبه صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 3میلیون و 220هزار سهم بالاترین حجم معاملات ‏صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد. ‏

همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق اجاره چادرملو به ارزش 479‏میلیارد ریال بود و در مجموع یک هزار و 204میلیارد ریال اوراق در این بازار دادوستد شد. در عین حال 52میلیارد ریال ‏اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا» مبادله شد که بالاترین ارزش معاملات در نماد «اخزا2» بود. ‏

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر