شکل‌گیری فرضیه حباب در بورس

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۳۳

گروه بورس

به دنبال اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی، بورس تهران آرام آرام روند رو به رشدی را در پیش گرفت و این اتفاق تا جایی ادامه یافت که روز گذشته شاخص کل بعد از دو سال رکود در پی بازگشتن به جایگاه‌های قبلی خود به جایگاه دو سال قبل بازگشت و با شکستن خط مقاومتی 80هزار واحدی و با رشد870 واحدی در ارتفاع 80هزار و 236واحد تثبیت شد.

شاخص کل دو بار در تاریخ بورس ایران به مرز 80 هزار واحدی برخورد کرد در مرتبه نخست در چهارم آذر سال 92 در پی افزایش شاخص تا آستانه 90هزار واحدی بود و در مرتبه دوم در 28بهمن ماه همان سال در جریان ریزش تاریخی و ترکیدن حباب بورس اتفاق افتاد. حال بعد از خوش‌بینی‌های به وجود آمده پیرامون رشد اقتصادی سال 95 فعالان بازار به صنایع بورسی اقبال خوبی نشان داده و براساس این امیدواری شاخص کل را برای مرتبه سوم با رقم 80 هزار واحدی مماس کردند.

کارشناسان معتقدند که ورود شاخص کل به رقم 80 هزار واحدی می‌تواند پیامدهای زیادی برای بازار داشته باشد. علی یوسفیان در این زمینه به«تعادل» گفت: شرکت‌های موجود در بورس تهران در این ایام شاهد تحولات خاصی نبودند تا بتوانند شاخص کل را بالای 80 هزار واحد سوق دهند اما در هفته‌های آخر اسفند ماه هر سال به دلیل رها شدن بازار از سوی بازارگردان‌های حرفه‌یی بازار رشد خوبی دارد.

این کارشناس بازار افزود: احتمال اینکه بعد از تعطیلی ایام عید ریزش شاخص را شاهد باشیم زیاد است؛ زیرا بنا به تجربه‌های گذشته در ایام تعطیلی عید نوروز نیز شاهد رشد شاخص هستیم اما بعد از این ایام این رشد دوامی نخواهد داشت. یوسفیان همچنین تاثیر نمادهای فلزی و خودرویی را در رشد شاخص مهم‌ترین عامل رشد در هفته جاری دانست.

از سوی دیگر با توجه به اینکه آخرین روزهای سال جاری را طی می‌کنیم و در هفته‌های اخیر شاهد چندین عرضه بزرگ در بورس و فرابورس بودیم، حجم و ارزش معاملات نیز افزایش یافته است. بر همین اساس روز گذشته یک میلیارد و 522 میلیون ورق بهادار به ارزش 4هزار و 894 میلیارد تومان در 94هزار و 384 نوبت معاملاتی داد و ستد شد. در بازار بورس نمادهای فولاد با 120واحد، اخابر با 108واحد و رمپنا با 107واحد بیشترین تاثیرگذاری مثبت را در شاخص کل به دوش کشیدند و در مقابل نمادهای فارس با 81واحد، شپنا با 38واحد و جم با 28واحد بیشترین تاثیرگذاری منفی را در شاخص کل داشتند.


حقوقی‌ها فعال در خرید و فروش

یکی از نکات جالب توجه در بازار دیروز آنکه خرید حقوقی‌ها نسبت به روز قبل‌تر با افزایش 32.8درصدی به رقم هزار و 397میلیارد ریال رسید و فروش حقوقی‌ها نسبت به روز قبل‌تر با افزایش 47.3درصدی به 2هزار و 18میلیارد ریال رسید.

طبق این گزارش تمامی شاخص‌های منتخب بازار نیز سبزپوش بودند؛ به طوری ‌که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با 332واحد، شاخص کل هم‌وزن با 120واحد، شاخص قیمت هم‌وزن با 100واحد، شاخص آزاد شناور با هزار و 148واحد، شاخص بازار اول با 793واحد و شاخص بازار دوم با 796واحد رشد همراه شدند. در بازار مذکور گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها از برترین گروه‌های روز گذشته بودند؛ از سوی دیگر روز گذشته شاهد غلبه تقاضا بر عرضه بودیم همچنین نمادهای گروه خودرو پیشرو بودند. بیشترین افزایش قیمت‌ها در این روز نیز متعلق به نمادهای گروه صنعتی بوتان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، جام دارو، چادرملو و فولاد صبانور بود.

در مقابل نمادهای سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، درخشان تهران، قند شیرین خراسان، گروه صنایع بهشهر ایران، ایران‌ارقام، سیمان دورود و ماشین‌سازی اراک با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین در این روز ایران خودرو، پارس خودرو، گروه بهمن، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، فولاد صبانور، اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری صندوق کارکنان نفت و گل‌گهر با برترین تقاضاها مواجه شدند. از طرفی سایپا، ماشین‌سازی اراک، مپنا، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سیمان فارس نو، ارتباطات سایر و صنعتی بهشهر با برترین عرضه‌ها به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات روز گذشته فولاد مبارکه با معامله 230میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت سایپا با معامله 622 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند. طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه قزوین، مخابرات ایران، رینگ‌سازی مشهد، فرآورده‌های نسوز ایران، لبنیات پاستوریزه پاک، گروه صنعتی ملی، پالایش نفت تبریز، مهندسی صنعتی روان و فن‌آور از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو، گروه بهمن، سیمان خزر، نساجی بروجرد، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق اجاره صایتل، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و حق تقدم خرید سهام آن بازگشایی شدند.


رفتار متناقض آیفکس

در بازار فرابورس باز هم برخلاف بورس، آیفکس با افت 8.7 واحدی به ارتفاع 801.6 واحد رسید؛ البته شاخص کل در ابتدا به اندازه یک واحد رشد یافت اما در ادامه منفی شد. در مجموع 729میلیون و 722هزار سهم به ارزش 5 هزار و 833میلیارد ریال در 99هزار و 234 نوبت معاملاتی داد و ستد شد. از سوی دیگر در این بازار، کفه عرضه بر تقاضا سنگینی کرد. همچنین به دلیل عرضه روز گذشته شرکت تولید نیروی برق دماوند، این نماد یکی از بیشترین ارزش‌های معامله را از آن خود کرد.

نمادهای مارون، شتران، پترول، شاوان، وکوثر، شپاس و زاگرس تاثیرگذار‌ترین نمادهای فرابورس بودند و توانستند شاخص فرابورس را 9واحد به عقب برانند. از طرف دیگر پر بیننده‌ترین نمادهای فرابورسی نیز دی، شتران، ثتران، پترول، شاوان، سمگا و حکمت بودند که توانستند ارزش معاملات50 میلیارد تومانی را برای فرابورس رقم بزنند.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

در بورس کالا نیز روز دوشنبه 24 اسفند ماه 29هزار و 950 تن انواع فولاد و آلومینیوم در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. همچنین 25هزار و 299تن سبد میلگرد 12 تا 32-A3، 405 تن سبد میلگرد مخلوط و 46 تن میلگرد 14 تا 16-A3 شرکت ذوب آهن اصفهان، یک هزار تن ورق سرد B، یک هزار و 100تن ورق گرم B، یک هزار و 100تن ورق گرم C، 500 تن ورق گالوانیزه G و 500 تن ورق قلع اندود شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گروه فولاد عرضه شد. براساس این گزارش 10هزار تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو به صورت سلف در گروه آلومینیوم عرضه شد. همچنین 24هزار و 500 تن انواع قیر شرکت‌های فومن شیمی گستر، نفت پاسارگاد تهران، پالایش نفت شیراز و پالایش و انرژی شمال‌غرب در تالار صادراتی عرضه شد. از سوی دیگر 2هزار و 40 تن قیر شرکت‌های نفت پاسارگاد تهران، شیراز و تبریز و 3هزار و 700 تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت بندرعباس در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روی تابلو عرضه رفت. علاوه بر این 2هزار و 600 تن گندم دوروم، ذرت دانه‌یی و روغن خام در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

صعود بازارهای سهام آسیا

بازارهای سهام آسیایی با دنبال کردن رشد قوی بازارهای جهانی در چهار هفته گذشته، در آستانه نشست بانک‌های مرکزی بزرگ که توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرده است در معاملات روز جاری به سطح بالاتری صعود کردند.

شاخص‌ ام اس سی‌ای آسیا اقیانوسیه 0.6درصد رشد کرد و به 127.47واحد رسید. این شاخص از پایین‌ترین رکوردی که در سال جاری داشت 13 درصد بهبود یافته است. شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 1.8درصد رشد، در 17238.13واحد ایستاد در حالی که کسپی کره جنوبی با 0.1درصد افزایش به 1973.47واحد رسید. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 1.2درصد رشد کرد و در 20466.65 واحد قرار گرفت و شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 2.6درصد رشد کرد و به 28884.03واحد رسید. شاخص اس‌اند پی/ای اس ایکس 200 با 0.3درصد صعود، در 5242.40واحد ایستاد. بازارهای سهام تایوان و آسیای جنوب شرقی هم در سطح بالاتری ایستادند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران پس از نشست هفته گذشته بانک مرکزی اروپا، منتظر نشست بانک‌های مرکزی دیگر هستند. نشست سیاستگذاری بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و سرمایه‌گذاران منتظرند تا معلوم شود آیا مقامات این بانک همچنان تمایل دارند، نرخ‌های بهره را افزایش بیشتری دهند.

بانک‌های مرکزی ژاپن و انگلیس هم قرار است، هفته جاری نشست برگزار کنند با این همه تحلیلگران انتظار دارند، تغییر عمده‌یی در سیاست پولی این بانک‌ها ایجاد نشود. بانک مرکزی استرالیا قرار است گزارش نشست اخیرش را روز سه‌شنبه منتشر کند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال اندک افزایش نرخ‌های بهره امریکا اطمینان زیادی دارند اما منتظر کنفرانس مطبوعاتی جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا هستند تا نشانه‌های روشنی از روند سیاست آتی این بانک دریافت کنند. به نظر می‌رسد، بازارهای سهام چین از اظهارات رییس کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار این کشور رونق گرفته‌اند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد، هنوز زود است درباره تعدیل اقدامات حمایتی برای بازارهای سهام صحبت شود. این اظهارات به معنای تزریق پول دولتی برای حمایت از بازارهای سهام است که از تابستان گذشته روند ریزشی داشته‌اند. در وال‌استریت شاخص‌های بزرگ سهام امریکا روز جمعه را با رشد مثبت به پایان برده و چهارمین رشد هفتگی متوالی را ثبت کردند. شاخص استاندارد‌اندپورز 500 با 1.6درصد رشد، به 2022.19 واحد رسید و از 11فوریه تاکنون حدود 11درصد رشد نشان می‌دهد. داوجونز اینداستریال اوریج 1.3 درصد رشد کرد و در 17213.31واحد بسته شد و نزدک کامپوزیت با 1.9درصد صعود، روی 4748.47 واحد ایستاد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر