خبر بورسی

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۷۷

جریمه 25 میلیونی تا 2.5میلیارد ریالی متخلفان بورس

قانونگذار سال 1388 به این سازمان اختیار جریمه نقدی متخلفان از 10میلیون ریال تا یک‌میلیارد ریال داده که با تعدیل اخیر در هیات وزیران، این رقم از 25‌میلیون ریال تا 2.5میلیارد ریال افزایش یافته است. سرپرست مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که با هر گونه تخلفی در صورت گزارش و اعلام از طریق سامانه «سمتا» به نحو بازدارنده و فوری برخورد خواهد شد. علاوه بر اینها، بنابر متشکل بودن بازار بورس و اوراق بهادار، مجازات‌هایی از قبیل سلب صلاحیت حرفه‌یی از مدیران ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز لغو مجوز‌های مربوط به فعالیت نهادها و لغو گواهینامه‌های حرفه‌یی و... در انتظار اشخاصی است که قوانین و مقررات بازار سرمایه را نقض کنند.

شهیدی خاطرنشان کرد: از زمان تصدی مدیریت شهیدی از اول دی ماه سال 1394 تا 18 بهمن ماه 1394، بالغ‌بر 18میلیارد ریال جریمه نقدی طی 22 رای بدوی توسط هیات رسیدگی به تخلفات صادر شده و آرای بدوی صادره توسط شرکت بورس و اوراق بهادار مورد تجدیدنظر اعم از تایید یا نقض قرار گرفته است. متاسفانه بازار با یک نوع عادات رایج ناپسند، مانوس شده که ضروری است در اسرع وقت اقدام به تغییر ذائقه فعالان بازار به ویژه اشخاص ناقض مقررات شود که یکی از اقدامات در این زمینه، تغییر و تهیه پیش‌نویس دستورالعمل انضباطی در راستای حکومت مقررات واحد و منسجم با بازدارندگی کافی و رویکرد پیشگیرانه و منطبق بر اصول و قواعد حقوقی است. علاوه براین‌، قباحت نقض هر مقرره توسط هر شخصی آنقدر زیاد است که یک روز یا چند روز نباید تاثیری در برخورد با متخلف داشته باشد.


افت بازارهای آسیایی

و افزایش قیمت کالاهای اساسی

بازارهای امریکا و اروپا با افزایش شاخص‌های آتی همراه شدند و بازارهای کالایی نیز با رشد چشمگیر قیمت‌ها، بیشترین میزان رشد را در زمان 30روزه از آن خود کردند. بازارهای آسیایی با بیشترین میزان کاهش نسبت به دو هفته اخیر مواجه شدند درحالی که بازارهای نوظهور با کاهش ارز رایج خود مواجه شدند و این درحالی است که اقتصاد جهانی نسبت به سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی پرریسک کشورها عقب‌نشینی کرده است. براساس این گزارش، قیمت سهام شرکت‌های تولید‌کننده مواد خام با کاهش در شاخص آسیا پاسفیک رو‌به‌رو شد و قیمت سهام شرکت‌ها در بازار چین نیز روند نزولی را در پیش گرفت. در این بین، شاخص آتی اس‌اندپی پس از افت شدید دو هفته گذشته خود، توانست رشد قابل‌توجهی را داشته باشد. افزایش قیمت نفت در بازارهای کالایی، تاثیر بسزایی در بازار فلزات بر جای گذاشت و قیمت مس لندن نیز توانست آخرین ساعات معاملاتی را با افزایش همراه کند. در این میان، قیمت ین ژاپن و دلار تقویت شد درحالی که دیگر ارزهای رایج افت کرد و وون کره‌جنوبی هم نزولی شد. چیهیرو اوتا مدیر سرمایه‌گذاری موسسه خدمات مالی SMBC در این خصوص اظهار داشت: معاملات دیروز بازار چین درواقع مرکز زمین لرزه برای دیگر بازارها بود و با افت شاخص‌ها در این بازار، دیگر بازارها نیز به‌ترتیب روند نزولی را در پیش گرفتند. وی ادامه داد: رفتار بازار در روزهای اخیر نشان‌دهنده این است که وقتی بازارها روند صعودی داشته باشند همه‌چیز افزایش قیمت خواهد داشت و وقتی بازار روند نزولی داشته باشند همه قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، به‌همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که بازارها هوشمند و زیرک نیستند که اگر یک بازار صعودی شود بازار دیگر نزولی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر