رونق بورس‌های آسیایی در پی جهش قیمت نفت

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۰۶

بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز جاری تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت امریکا، بهبود قیمت نفت و سایر کالاها به روند رشد هفته گذشته ادامه داده و به بالاترین سطح دو ماه گذشته صعود کردند. شاخص ‌ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن 0.6درصد رشد کرد و اکنون حدود 80درصد از ضرری که از ابتدای سال 2016 داشت را جبران کرده است.

شاخص نیک‌کی 225ژاپن با نگرانی نسبت به قوی شدن ارزش ین و اقدام معامله‌گران در سودبری 0.4درصد افت کرد. پس از اینکه لی کی‌کیانگ، نخست‌وزیر چین طرح اقتصادی پنج ساله‌یی رونمایی کرد که رشد اقتصادی 6.5 تا هفت درصدی و افزایش اندک کسری مالی به سه درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی را هدف‌گذاری کرده است، بازارهای چینی اندکی افزایش یافتند. به گفته نائوکی تاشیرو، رییس شرکت «تی اس چاینا ریسرچ» سرمایه‌گذاران چینی به هیچ‌ وجه منتظر اعلام تدابیر محرک مالی بیشتری نبودند از این رو بیانیه نخست‌وزیر چین باعث ناامیدی بازار نشد.

شاخص شانگهای کامپوزیت پس از ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته 0.5درصد رشد کرد.

این شاخص به دلیل نگرانی‌ها درباره ضعیف‌تر شدن ارزش یوآن و تاثیر آن بر خروج سرمایه از ابتدای امسال تاکنون حدود 18درصد از ارزش خود را از دست داده است. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 0.1درصد دچار نزول شد. شاخص اس‌اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا یک درصد جهش کرد و کسپی کره جنوبی 0.2درصد رشد کرد. شرکت‌های انرژی با ادامه بهبود قیمت نفت یکی از بزرگ‌ترین برندگان معاملات روز جاری بودند.

رهبران چین در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند با دادن این پیام که مقامات چینی همچنان ابزارهای لازم برای حفظ رونق اقتصادی و جلوگیری از کندی بیشتر نرخ رشد آن را در اختیار دارند، التهاب بازارهای جهانی را آرام کنند. شاخص‌ ام اس سی ‌ای بازارهای سهام جهان روز جمعه به بالاترین سطح دو ماه گذشته صعود کرده و بزرگ‌ترین رشد هفتگی از اکتبر را ثبت کرده بود.

در وال استریت روز جمعه شاخص‌های بزرگ سهام مثبت شدند. شاخص استاندارد‌اندپورز 0.3درصد افزایش یافت و در 1999.99واحد بسته شد که نزدیک به مرز روانی با اهمیت 2000واحد بود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج برای نخستین ‌بار از پنجم ژانویه به بالای 17000واحد صعود کرد و با 0.4درصد رشد در 17006.77واحد قرار گرفت. شاخص نزدک کامپوزیت 0.2درصد افزایش یافت. وزارت کار امریکا روز جمعه آماری منتشر کرد که نشان داد 242هزار شغل در فوریه ایجاد شده و این رقم بالاتر از 190هزار شغل جدید مورد پیش‌بینی اقتصاددانان بود.

براساس گزارش رویترز، این آمار به دنبال آماری منتشر شد که از نشانه‌های احیای بخش تولید امریکا حکایت داشت و نگرانی‌ها نسبت به اینکه اقتصاد این کشور تحت فشار نفت ارزان و دلار قوی‌تر به سوی رکود حرکت می‌کند را تخفیف داد.

به گفته استراتژیست شرکت سومیتومو میتسویی، آمار اشتغال کمک کرد، بدبینی فوق‌العاده نسبت به اقتصاد امریکا کمتر شود و روشن شدن دورنمای اقتصادی این کشور از دارایی‌های پرریسک مانند سهام حمایت کرد. از سوی دیگر متوسط دستمزد ساعتی امریکا پس از رشد 0.5درصدی در ژانویه به میزان 0.1درصد در فوریه کاهش یافت و احتمال انتظار طولانی‌تر بانک مرکزی امریکا برای تصویب دور بعدی افزایش نرخ‌های بهره را تقویت کرد.

در نتیجه بازارها اکنون روی یک دور افزایش نرخ‌های بهره تا پایان امسال حساب می‌کنند و احتمال افزایش نرخ‌ها در نشست مارس این بانک را بعید می‌دانند.

بازده اوراق خزانه 10ساله امریکا روز جمعه به 1.902درصد افزایش یافته بود اما همچنان پایین سطح 2.25درصد است که در دسامبر زمانی که نخستین افزایش نرخ‌های بهره تصویب شد، مشاهده شده بود. این امر جذابیت دلار در برابر ارزهای دیگر را محدود کرد. شاخص دلار در برابر سبدی از 6 ارز بزرگ به 97.019واحد اُفت کرد که پایین‌ترین سطح دو هفته گذشته بود و آخرین بار در 97.349واحد ایستاد. یورو روز جمعه به 1.1043دلار صعود کرد و آخرین بار 1.0992دلار معامله شد. ارز واحد اروپایی با انتظارات گسترده برای تصویب تدابیر محرک مالی جدید در نشست سیاست‌گذاری روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا تحت فشار قرار گرفته است. ارز ژاپن تغییر چندانی در برابر دلار نداشت و 113.88ین معامله شد.

قیمت نفت پس از رشد حدود 10درصدی هفته گذشته به بالاترین سطح سه ماه گذشته صعود کرد. روند احیای قیمت نفت به مدد آمار اشتغال مثبت امریکا، کاهش شمار دکل‌های نفتی فعال تولیدکنندگان امریکایی و احتمال توافق تولیدکنندگان بزرگ برای محدود کردن اشباع عرضه ادامه پیدا کرده است. بهای معاملات نفت برنت به 39.50دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اواسط دسامبر بود. نفت خام امریکا با 71سنت افزایش 36.63دلار در هر بشکه معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر