اوراق سلف مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۰۵

مراسم انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن برای تامین مالی شرکت ذوب آهن اصفهان دیروز با حضور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل تامین سرمایه امین و مدیرعامل شرکت کارگزاری امین آوید در شرکت بورس کالا برگزار شد. طی این مراسم و در پی ثبت تقاضای حدود ١١برابری متقاضیان، تامین مالی ١٥٠میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان از طریق بورس کالای ایران به محض آغاز معاملات و در ۵ثانیه انجام شد. دوره پیش گشایش اوراق سلف ذوب آهن اصفهان، دیروز برای ثبت سفارش‌ها آغاز شد که در مقابل عرضه ١١١میلیون و ١١٢هزار کیلو عرضه اوراق سلف تیرآهن، یک میلیارد و ۱۲۰میلیون و ۹۴۰هزار کیلوگرم تقاضا بر تابلوی معاملات ثبت شد و تا ساعت ۱۰ و به‌محض آغاز زمان معاملات، تامین مالی با موفقیت انجام شد. ارزش اوراق منتشر شده تیرآهن ۱۴شرکت ذوب آهن معادل ۱۵۰۰میلیارد ریال با سود روزشمار ۲۳درصد و سود ۲۴ تا ۲۷درصد در سررسید (یک‌سال) بود، همچنین این اوراق بانام و معاف از مالیات است.


صنایع فولادی، در انتظار تامین مالی از بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در این مراسم با قدردانی از همکاری شرکت‌های ذوب آهن، تامین سرمایه امین و کارگزاری امین آوید برای تحقق تامین مالی صنایع از طریق بورس کالای ایران، گفت: ذوب آهن اصفهان از اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان در بورس کالای ایران است و برای نخستین‌بار تامین مالی یک‌ساله این شرکت با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن انجام شد تا مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور از طریق بازار سرمایه باز شود.

مدیرعامل تامین سرمایه امین در این نشست گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولیدی با مشکل تامین مالی و تامین سرمایه در گردش مواجه هستند که به‌طور حتم با فرهنگ‌سازی ابزارهای تامین مالی همچون اوراق سلف، شرکت‌های زیادی برای تامین مالی به بورس کالا مراجعه خواهند کرد. علی سنگینیان اضافه کرد: طراحی و تنوع بخشی ابزارهای تامین مالی از ضرورت‌های بازار سرمایه است که بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، سازوکار و بستر مناسبی برای فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که این رویداد در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد. رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه عنوان کرد: اوراق سلف موازی استاندارد، ابزاری نوین و درنتیجه نگاه توسعه‌یی مسوولان بازار سرمایه به شیوه تامین مالی شرکت‌هاست، اما موضوعی که وجود دارد پیچیدگی فرآیند تامین مالی از طریق بازار سرمایه و نیز عدم آشنایی مدیران مالی شرکت‌ها با اینگونه ابزارهاست. البته با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و پیش‌بینی‌هایی که درباره روند قیمت‌ها در چند سال آینده وجود دارد، نمی‌توانیم به اعتباردهی بانک‌ها و هزینه‌کردن دولت حساب باز کنیم و از این رو طبیعتا باید روی بازار سرمایه تحرکات بیشتری داشته باشیم.


تامین مالی از بورس کالا، گره گشای صنعت فولاد

احمد صادقی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان و موسس و دبیرکل بورس فلزات تهران در سال ۸۲، روز گذشته در مراسم انتشار اوراق سلف تیرآهن ذوب آهن در شرکت بورس کالای ایران، در ارتباط با نخستین تامین مالی فولاد در بورس کالا اظهار کرد: شفافیت و کشف عادلانه قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا از مزایای بورس کالاست علاوه بر این بورس کالا دارای مزایای تامین مالی نیز هست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر