تکاپوی مدیران بورس برای جذب سرمایه خارجی

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۸۸


مدیران بورسی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بعد از اجرا شدن برجام به تکاپو افتادند و به‌دنبال آن حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران هفته گذشته به مسقط سفر کردند تا در همایشی تحت‌عنوان چگونگی سرمایه‌گذاری در ایران به بیان مطالبی بپردازند.


پتانسیل‌های بورس تهران در پسابرجام

حسن قالیباف‌اصل در این همایش به منافع سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: تاکنون بازار ما از منافع سرمایه‌گذار خارجی بهره نبرده و افزایش حضور سرمایه‌گذار خارجی به بازار ما عمق بیشتری می‌دهد. همچنین بررسی فعالیت سرمایه‌گذاری خارجی در قبل و بعد از برجام نشان می‌دهد نسبت فعالیت در همین مدت کوتاه 10برابر شده است. قالیباف‌اصل گفت: کشور ما در سال‌های گذشته در تحریم بود ولی بازار در آن شرایط رشد کمی و کیفی مناسبی داشت و بدون شک در شرایط بدون تحریم نیز پتانسیل‌های رشد بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اعلام خبر فوق به گزارشگر ارشد نشریه عربین بیزنس، به معرفی بورس تهران پرداخت و گفت: ارزش بازار بورس تهران بیش از صد میلیارد دلار است و باتوجه به تنوع اقتصاد ایران، صنایع مختلفی در بورس پذیرفته شده که بیانگر پتانسیل‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران است.

وی به پتانسیل‌های رشد بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما در سال‌های گذشته در تحریم‌های سخت بود ولی بازار در آن شرایط رشد کمی و کیفی مناسبی داشت و بدون شک در شرایط بدون تحریم نیز پتانسیل‌های رشد کمی و کیفی بیشتر خواهد بود. مدیرعامل بورس تهران به عرضه یک شرکت 800میلیون دلاری در چهارشنبه گذشته اشاره و اعلام کرد: شرکت‌های هلدینگ شفادارو و صنعتی مینو در آخرین جلسه هیات پذیرش طرح و پذیرش شدند.

قالیباف‌اصل با تاکید بر منافع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: تاکنون بازار ما از منافع سرمایه‌گذار خارجی بهره نبرده و افزایش حضور سرمایه‌گذار خارجی به بازار ما عمق بیشتری می‌دهد. همچنین بررسی فعالیت سرمایه‌گذاری خارجی در قبل و بعد از برجام نشان می‌دهد نسبت فعالیت در همین مدت کوتاه 10برابر شده است. لازم به ذکر است نشریه عربین بیزنس در کشورهای عربی منطقه به زبان انگلیسی و عربی منتشر می‌شود.


جذابیت اسناد خزانه اسلامی برای سرمایه‌گذاران خارجی

فرابورس ایران توسعه‌یافته‌ترین بازار اوراق با درآمد ثابت را پس از کشورهای ترکیه و مصر در منطقه منا دارا بوده و از این منظر پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی از بسیاری از کشورها دارد. امیرهامونی با بیان مطلب فوق گفت: فرابورس ایران به‌عنوان یکی از نهادهای مالی توسعه‌یافته، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پسابرجام فراهم کرده است.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه دلیل عمده بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در بازار سرمایه، دسترسی به تامین مالی راحت‌تر برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌یی است، هدف از تشکیل فرابورس ایران را فراهم کردن بستر و سازوکاری ساده‌تر برای پذیرش شرکت‌هایی عنوان کرد که به واسطه نداشتن برخی ویژگی‌ها و شرایط لازم، قادر به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نیستند.

وی در ادامه به معرفی بازارهای فرابورس ایران پرداخت و گفت: بازار اول، دوم، سوم، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار پایه، پنج بازار این نهاد مالی به‌شمار می‌روند که در آنها امکان معامله انواع اوراق بهادار فراهم شده است. در بازار اول و دوم سهام شرکت‌هایی که در حال حاضر امکان پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارند، معامله می‌شود و بازار پایه محلی برای نقل‌وانتقال سهام سایر شرکت‌های سهامی عام است که در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس قادر به پذیرش نبوده‌اند. بازار سوم نیز بستری برای معامله سهام شرکت‌های دولتی است که این شرکت‌ها طی فرآیند خصوصی‌سازی از دولتی به خصوصی تبدیل می‌شوند. در بازار جدید ما یا همان بازار ابزارهای مالی نوین نیز انواع صکوک، اوراق قرضه و مشارکت دادوستد می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: درنظر داریم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (mutual fund) موجود در بازار سرمایه را با سازوکاری متفاوت پذیرش کنیم. همچنین بااشاره به اینکه ارزش بازار ما حدود 33میلیارد دلار است، ما تنها در سال گذشته میلادی، 12میلیارد دلار دادوستد انواع اوراق بهادار در ایران انجام دادیم و در حدود 2ماه که از سال2016 می‌گذرد، ارزش معاملات اوراق بهادار ایران در بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران به حدود 2میلیارد دلار رسیده است. ما بعد از ترکیه و بازار سهام قاهره، به لحاظ حجم معاملات ثانویه اوراق با درآمد ثابت رتبه بعدی را در میان کشورهای منطقه منا (کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه) دارا هستیم و از این منظر در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی ابزارهای مالی فرابورس ایران را در بازار ابزارهای نوین مالی شامل صکوک، اوراق مشارکت، صکوک اجاره، مرابحه و اوراق استصناع عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر چند ماهی است معاملات اسناد خزانه اسلامی را در این بازار راه‌اندازی کرده‌ایم که گامی در جهت تشکیل یک بازار بدهی به‌شمار می‌رود. اسناد خزانه اسلامی دارای ضمانت از دولت جمهوری اسلامی ایران هستند و خزانه‌داری کل کشور متعهد شده مبلغ اسمی را در سررسید به دارندگان این اسناد پرداخت کند. در‌واقع این ابزار تنها ابزار مالی محسوب می‌شود که در بازار سرمایه کشورمان دارای ضمانت از طرف دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی است و از این نظر جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

وی عنوان کرد: در تاریخ 23اسفندماه نخستین مرحله از این اسناد سررسید خواهند شد و سررسید باقی اسناد در نمادهای اخزا 2 تا 5 در سال آینده صورت خواهند گرفت. ما در حال حاضر همچنین 1.5میلیارد دلار اسناد خزانه اسلامی را پذیرش کرده‌ایم و منتظریم سال آینده دولت 8میلیارد دلار دیگر اسناد خزانه اسلامی توسط دولت منتشر شود تا در فهرست پذیرش فرابورس ایران قرار دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر