اخبار بورس

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۸۴

امکانی جدید برای تامین مالی یک‌ساله در صنعت برق

روز گذشته، در تابلو سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران، عرضه اولیه قرارداد‌های سلف موازی استاندارد کالای برق شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر در نماد سماه 951 با موفقیت صورت پذیرفت. سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران، ضمن اعلام خبر فوق اظهار کرد: در مجموع 45هزار و 777قرارداد با قیمت ثابت 4میلیارد و 368میلیون و 930ریال به ارزش 200میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. البته در این عرضه اولیه، تقاضایی بیش از 562هزار قرارداد به ثبت رسید. وی با بیان اینکه، این نخستین تجربه صنعت برق در زمینه تامین مالی بلندمدت از طریق انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد است، اظهار داشت: تا پیش از این نیروگاه‌‎های مجاز به عرضه در این بورس تنها با عرضه برق تولیدی خود در بازار برق بورس انرژی امکان فروش کوتاه‌مدت و یک‌ماهه را دارا بودند اما با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق منضم به‌اختیار خرید‌و‌فروش تبعی، امکان جدیدی در زمینه تامین مالی صنعت نیروگاهی کشور برای دوره‎های یک سال و بیشتر فراهم شده‌ است. مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بااشاره به نیاز سیکل ترکیبی شدن نیروگاه‎های کشور ادامه داد: نیروگاه‎‌های بخار که هم‌‎اکنون در حال تولید برق هستند، می‎توانند از طریق این ابزار، مبالغ مورد نیاز جهت تبدیل شدن به نیروگاه سیکل ترکیبی را به سهولت تامین کنند.


خانه‌دار شدن 6068 نفر

از طریق بازار سرمایه

در معاملات هفته گذشته فرابورس، تعداد 6068نفر با استفاده از 258هزار و 474اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 30بهمن ماه، 239هزار و 870 و ارزش معاملات این اوراق درمجموع 217میلیارد ریال بود. معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از اول دی ماه امسال سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش یافت. شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: بر این اساس تسهیلات حق‌تقدم مسکن در تهران 600میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر500میلیون ریال و سایر مناطق شهری 400میلیون ریال است. استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه 9408» و نمادهای بعدی امکان‌پذیر است.


بلوک 6درصدی

سهام سایپا عرضه شد

یک‌شنبه دوم اسفند ماه94 تعداد یک‌میلیارد و 46میلیون و 580هزار سهم شرکت سایپا معادل 6درصد از کل سهام موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط روی میز فروش بورس تهران رفت. امروز یک‌شنبه دوم اسفند ماه سرمایه‌گذاری رنا بلوک 6درصدی سهام سایپا را به قیمت هر سهم 350تومان روی میز فروش ‌برد. ارزش این معامله بیش از 366میلیارد تومان است. براساس این گزارش قیمت پایه هر سهم سایپا برای واگذاری در روز عرضه، مبلغ 3500ریال تعیین شده و روی تابلو معاملات بازار اول بورس تهران عرضه شد. سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا مالک 17.75درصد از سهام سایپا در سبد دارایی‌های خود است و قیمت تمام شده این دارایی به‌ازای هر سهم مبلغ 1675ریال درج شده است. کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3درصد ارزش سهام مورد‌معامله بر‌اساس قیمت پایه را به‌طور نقدی یا به‌صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و به حساب سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به شرکت بورس ارائه کنند. حداکثر مهلت پرداخت ثمن معامله 9‌روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت خواهد بود و خریدار یا خریداران ملزم به رعایت مصوبه 28‌فروردین ماه90 شورای رقابت در زمینه معاملات عمودی سهام هستند.


75درصد خریداران «بفجر» حقیقی بودند

معاون بازار شرکت بورس با بیان اینکه در عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر بالاترین عدالت ممکن برای تخصیص این سهم صورت گرفته، روش ثبت دفتری برای عرضه‌ اولی‌ها را ناکارآمد دانست. به گزارش فارس، علی صحرایی گفت: در عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر و نحوه تخصیص سهام به خریداران حقیقی و حقوقی بالاترین عدالت ممکن برقرار شده است. صحرایی با بیان اینکه روش ثبت سفارش یا به اصطلاح بوک بیلدینگ نمی‌تواند روشی قابل اتکا در عرضه‌های اولیه و تخصیص عادلانه سهام به عموم خریداران مورداستفاده قرار بگیرد، عنوان کرد: در مدت تجربه کاری خود تاکنون هیچ روشی به اندازه روش حراج مستقیم در عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر نتوانسته عدالت را میان سهامداران برقرار کند. در عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر تعداد 59هزار و 850سهامدار حقیقی و یک‌هزار و 48شخص حقوقی اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری موفق به خرید این سهم شده‌اند به‌طوری که در مجموع 75درصد خریداران اشخاص حقیقی و 25درصد مابقی اشخاص حقوقی بوده‌اند. صحرایی روش ثبت دفتری در عرضه اولیه سهام را مترادف با ملاک قراردادن قیمت‌ها در فرآیند معامله عنوان کرد و افزود: بهترین روش عرضه اولیه سهام برای جذب و مشارکت حداکثری مردم در بازار سهام روش فعلی عرضه اولیه از طریق حراج مستقیم است و بهترین فرآیند برای تعیین ارزش واقعی سهام است. سهامدار عمده پتروشیمی فجر امروز عرضه تدریجی سهم‌های ابطالی در روز عرضه اولیه این سهم را آغاز کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر