سیگنال عقب‌نشینی گزارش‌های 9 ماهه به سهامداران

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۸۲

گروه بورس

در روزهای گذشته بیش از 200شرکت فعال در بورس اوراق بهادار گزارشات 9ماهه خود را ارائه کردند که با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان مالی و بورسی، این گزارشات نسبت به گزارشات 6ماهه دارای شرایط بهتری بود اما انتظار سهامداران را برآورده نکرده و سبب واکنش منفی آنان شده است؛ تا جایی که اغلب نمادهای بزرگ در روز گذشته با عرضه‌های سنگین روبه‌رو شدند. این اتفاق سبب شد تا شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در روز گذشته 329 واحد عقب‌نشینی کند و با این افت شاخص کل در ایستگاه 77هزار و 558 واحد متوقف شد.


توقف شاخص خودرویی‌ها بعد از 40 روز

از تاریخ 5 دی ماه سال جاری که مذاکرات حول محور اجرایی شدن برجام وارد فاز تازه‌یی شد، شاخص صنعت خودرو تحت تاثیر این اخبار صعود خود را آغاز کرد. ابتدای صعود شاخص خودروسازها 8هزار و567 واحد بود و از آن روز تا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بدون وقفه رشد خود را ادامه داد تا نهایتا در 28بهمن ماه به رقم 19هزار و 331 واحد رسید. با این افزایش سهام شرکت‌های خودرویی در 39روز کاری بورس 55درصد بازدهی به سهامداران خود دادند. این اتفاق در کنار قراردادهای صنعت خودروسازی ایران با غول‌های خودروسازی اروپا محقق شد و خبرهای پیرامون این صنعت توانست رشد 10هزار و 764واحدی را رقم بزند؛ هر چند بسیاری از تحلیلگران، روند منفی شاخص خودروسازی در روز گذشته را اصلاح شاخص می‌دانند اما رشد بیش از انتظار این صنعت برخی کارشناسان و فعالان بازار را نگران کرده و در روز گذشته وادار به خروج از این صنعت کرد اما با وجود ارزش 164هزار میلیاردی این صنعت، روند منفی ادامه‌دار آن می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار داده و روند بازار را منفی کند. از سوی دیگر به دلیل ارائه گزارش‌های 9ماهه بسیاری از نمادهای بانکی نیز روز گذشته بسته شدند. این اتفاق در صنعت خودرو در روز گذشته سبب اقبال به صنعت بانکی شده است و اغلب سهامداران که با ورود نقدینگی خود تمایلی به خروج از بازار ندارند به سمت صنعت بانک شیفت کرده و این صنعت را روز گذشته سبزپوش کردند.


عقب‌ نشینی 329 واحدی تیپکس

روز گذشته شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته اول اسفندماه 94 با افت 329واحدی به رقم 77هزار و 558 واحد دست یافت و علاوه بر شاخص کل، تمامی شاخص‌های منتخب بازار قرمزپوش بودند؛ به طوری که شاخص کل هم‌وزن با کاهش 23واحدی عدد 12هزار و 880واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 3واحدی به رقم 87هزار و 326واحد رسید. شاخص بازار اول درحالی با کاهش 123واحدی به عدد 53هزار و 899 واحد رسید که شاخص بازار دوم نیز با 1391واحد افت عدد 171هزار و 838 واحد را تجربه کرد. از سوی دیگر حجم معاملات سهام در بورس تهران به بیش از 785میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 3میلیارد و 316میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 164هزار و 315 نوبت داد و ستد بود. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت تاپیکو با 113واحد، کشتیرانی با 100واحد و هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 93واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی بانک ملت با 106واحد، فولاد مبارکه با 69 واحد و بانک صادرات با 68 واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.


روند معاملات روز گذشته سهام‌های بورسی

بر همین اساس بازار سهام دیروز شاهد واگذاری اغلب صف‌های خرید در گروه‌های پیشرو بازار بود؛ هر چند که فشار فروش در بازار بالا گرفت اما علاقه خریداران اغلب حقیقی به سهام گروه بانک‌ها همچنان انبوه تقاضا را برای این گروه رقم زد. در گروه خودرویی‌ها نیز برخی گمانه‌زنی‌ها از بابت معامله بلوک 6 درصدی سایپا از پورتفوی«ورنا» در روز جاری عامل تشدید عرضه سهام در این گروه عنوان شد. به نظر می‌رسد این معامله با توجه به قرارداد تهاتر دارایی‌ها میان سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری رنا درحالی انجام شود که بازار برای بلوک 1.9درصدی سایپا از پورتفو «ونیکی» با اما و اگرهای بسیاری آن را تفسیر کنند. در گروه پالایشی‌ها نیز با وجود شدت و ضعف برخی شایعه‌سازی‌ها از بابت بودجه‌های برآوردی این شرکت‌ها در سال آینده، شکل‌گیری صف‌های فروش قابل توجه بود. در گروه فلزات اساسی نیز واگذاری صف خرید ذوب‌آهن و متعادل شدن روند قیمت این سهم در بازار درحالی مورد توجه قرار گرفت که در این گروه برخی تک سهم‌ها ازجمله «فولای» مورد توجه بازار قرار گرفت؛ همچنین در گروه ساختمانی‌ها نیز «ثعمرا» با خریدهای پر حجم بازار از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی همراه شد. طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، پشم شیشه ایران، نورد و تولید قطعات فولادی، آبسال، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، بانک خاورمیانه، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بیمه ما، همکاران سیستم، تهران شیمی، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن 94، سیمان مجد خواف، اوراق صکوک اجاره صبصیر و صکاشی، اوراق مشارکت شهرداری کرج از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نوش مازندران، تراکتورسازی ایران، سیمان قائن، بیمه پارسیان، تولیدی ایران تایر، تجارت الکترونیک پارسیان، دوده صنعتی پارس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، چرخشگر، تولید فیبر ایران، گسترش صنایع و خدمات کشوری، سیمان خزر، کارخانجات پلاسکو کار سایپا، سیمان سفید نی‌ریز، سیمان بهبهان، توسعه معادن روی ایران، مهندسی تکنوکار، نفت سپاهان، فرآوری مواد معدنی ایران، داروسازی اکسیر، کمک فنر ایندامین سایپا، بانک خاورمیانه، پتروشیمی شازند، سیمان فارس، کاغذسازی کاوه، سیمان صوفیان، سایپا شیشه، سایپا دیزل، لعابیران، معدنی و صنعتی چادرملو، پارس‌خودرو، دشت مرغاب، صنایع سیمان غرب، شیشه و گاز، بیسکوییت گرجی، شهد ایران، مهندسی نصیر ماشین، سیمان تهران، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، لیزینگ ایران، لیزینگ ایرانیان، لبنیات پاستوریزه پاک، فنرسازی زر، سیمان ارومیه، سالمین، الکتریک خودرو شرق، سیمان شمال، کالسیمین، کشاورزی و دامپروری مگسال، سیمان مازندران، داروسازی دکتر عبیدی، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی فسا، پتروشیمی داراب، لیزینگ رازی، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، افرانت، پتروشیمی زاگرس، توکارنگ فولاد سپاهان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، قاسم ایران، پتروشیمی مارون، آهن و فولاد ارفع، بالاست، کی‌بی‌سی، صنایع فولاد آلیاژی یزد، کاشی و سرامیک سعدی، سیمان فارس نو و لیزینگ صنعت و معدن متوقف شدند. روز گذشته گروه‌های خودرو، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت ایستادند.

همچنین نمادهای تهران شیمی، پتروشیمی فجر، قند شیرین خراسان، صنایع شیمیایی سینا، صنایع جوشکاب یزد، گرانیت بهسرام و بین‌المللی محصولات پارس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. در مقابل نمادهای پتروشیمی شیراز، لیزینگ رایان سایپا، رینگ‌سازی مشهد، حمل و نقل توکا، پارس سوییچ، کربن ایران و سخت آژند بیشترین کاهش قیمت را داشتند. از سوی دیگر سنگین‌ترین صف‌های خرید متعلق به نمادهای پتروشیمی فجر، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، سایپا، کاشی تکسرام، اوراق مرابحه بنا گستر کرانه، تجارت الکترونکی پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش بود. در مقابل نمادهای ایران خودرو، لیزینگ رایان سایپا، کشتیرانی، گروه بهمن، ایران خودرو دیزل، محورسازان ایران خودرو و کربن ایران سنگین‌ترین عرضه‌ها را داشتند. همچنین سایپا با معامله 575 میلیون برگه سهم به ارزش یک هزار و 483میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.


افت یک واحدی شاخص آیفکس

بازار فرابورس در نخستین روز اسفند با داد و ستد 685 میلیون و 970هزار ورقه بهادار در 33هزار و 921 نوبت به ارزش 4هزار و69 میلیارد ریال به کار خود پایان داد و شاخص آیفکس نیز در ساعات آغازین روز گذشته 9واحد افزایش یافت اما مجددا افت کرد و با یک واحد کاهش روی ارتفاع 818.4 واحد قرار گرفت. بر همین اساس بانک حکمت ایرانیان با داد و ستد 58 میلیون و 410هزار سهم بیشترین حجم و ذوب آهن اصفهان با 180میلیارد ریال معامله، بالاترین ارزش معاملات سهام را در بازار فرابورس به نام خود ثبت کرد. بیمه میهن در کنار بیمه نوین و سبحان دارو نیز بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های روان فن‌آور، توکاریل و شمال شرق شاهرود با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. همچنین نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و پالایش نفت تهران از پر بیننده‌ترین نمادهای دیروز بازار بودند. در روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن در تمامی نمادها به جز نماد شهریور 94 با افت قیمت مواجه شد و هر ورقه در محدوده 878 تا 910هزار ریال معامله شد. در بازار اول280میلیون ورقه بهادار به ارزش 816میلیارد و 540 میلیون ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم معاملات سهام در نماد بانک سرمایه رخ داد. همچنین 260میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش672 میلیارد ریال خرید و فروش شد و بانک حکمت ایرانیان دارنده بالاترین حجم و ارزش معاملات در این بازار بود. بیشترین حجم و ارزش معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 7میلیون‌ و 960هزار سهم به ارزش 98میلیارد ریال اختصاص یافت. علاوه بر این بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به داد و ستد 627 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا44» و بیشترین ارزش معاملات مربوط به اوراق اجاره پارس به میزان 602 میلیارد ریال بود و در مجموع یک میلیون و 330هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش یک هزار و 142میلیارد ریال در روز جاری داد و ستد شد. گفتنی است، روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بودیم و نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن، شرکت کی‌بی‌سی، شرکت همکاران سیستم، افرانت، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، شرکت قاسم ایران و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 متوقف شد.


جزئیات معاملات تالار نقره‌ای

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز گذشته اول اسفندماه شاهد عرضه بیش از ۲۹هزار و ۶۰ تن انواع محصول است. طی این روز در تالار مذکور یک هزار تن پارازایلین، ۲هزار و۸۲۴ تن پلی اتیلن، ۲هزار و ۴۱۸ تن آمونیاک گاز و مایع، ۱۹هزار تن انواع قیر، ۵۰۰ تن اوره صنعتی گرانوله، یک هزار و ۱۱۶تن پلی بوتادین، ۲هزار تن تولوئن و ۲۰۰ تن آروماتیک سنگین عرضه شد. شایان ذکر است در تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز ۴۵۰ تن قیر ۶۰۷۰ شرکت پویندگان فن و تجارت بین‌الملل ۵ هزار تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی شرکت تولیدی الیاف‌سازان شمال روی تابلو معاملاتی رفتند. همچنین تالار محصولات کشاورزی در نخستین روز از آخرین ماه سال شاهد عرضه ۱۰۰تن شکر سفید کارخانه دعبل، ۱۰۰ تن ذرت دانه‌یی دزفول، ۱۵تن کنجاله سویا پلیت کرمانشاه، ۱۰۰تن روغن خام سویا از کشور آرژانتین و یک هزار تن گندم دوروم کهگیلویه و بویراحمد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر