اوج‌گیری مدیریت شده شاخص بورس

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۴۶

بورس دومین روز پاییزی را نیز در ادامه رشد چند روز اخیر پی گرفت و با رشد ملایم 61واحدی، شاخص کل را در کانال 71788 واحد نگه داشت. هشت روز کاری متوالی است که معاملات بازار مثبت رقم می‌خورد و بدین‌ترتیب طی هشت روز کاری گذشته در مجموع 408 واحد به رقم شاخص کل افزوده شده که معادل بازدهی کل 0.6درصدی است. هرچند بازار با رشد و رونق اندکی مواجه بوده اما چنین رشدی، رشد معناداری محسوب نمی‌شود، چرا که بخش عمده چنین روند رو به رشدی مرهون مدیریت معاملات و حمایت‌های بعضا جهت‌دار حقوقی‌‌ها از بعضی سهم‌های بزرگ است. اما از طرف دیگر روزنه امیدی نیز این روزها در بازار به وجود آمده که ناشی از تحولات سیاسی خارجی است که در حال حاضر در شهر نیویورک مقرر سازمان ملل در جریان است. اتفاقی که حتی به صرف صوری بودن می‌تواند بر انتظارات روانی بازیگران این بازار تاثیر خاص خود را بگذارد. روز گذشته رییس‌جمهوری در دیدار با دبیرکل سازمان ملل از آمادگی ایران برای توافق هسته‌یی سخن به میان آورد و گفت: ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم. در این دیدار بان‌کی‌مون نیز تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با1+5 را ستایش کرد و گفت: امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند، زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌رو محقق نخواهد شد. در حالی این سخنان امیدوارانه بین رییس‌جمهوری و دبیرکل سازمان ملل رد و بدل می‌شود که وزیر اقتصاد از رفع نشدن مشکلات مسدود بودن منابع ایران در خارج حرف زده است. طیب‌نیا در عین حال تصریح کرد: اینکه در شرایط تحریم توانسته‌ایم ضمن مهار تورم، از رکود به این مفهوم که رشد اقتصادی مثبت شود، خارج شویم. در همین راستا دولت در مقدمه بخشنامه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی تا پایان 93 بیش از یک‌درصد و تورم زیر ۱۸درصد، نرخ رشد سرمایه‌گذاری حدود ۲۵درصد می‌شود. اما از تحولات دیگر در سطح اقتصاد کلان که بازار سهام را متاثر می‌‌کند گیر‌افتادن لایحه ضدرکود دولت در مجلس است که هنوز برای تصویب به صحن علنی مجلس نرسیده است. به گفته یک عضو کمیسیون بودجه یکی از ایرادات و ابهامات اصلی نمایندگان مجلس در بررسی این لایحه موضوع تسعیر نرخ ارز است که هنوز نتوانسته‌اند به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند. حتی باوجود حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای ادای توضیحات در این مورد در کمیسیون‌های مختلف مجلس، ظاهرا نمایندگان از توضیحات طیب‌نیا و سیف قانع نشدند. جعفر قادری در این خصوص گفت: در حال حاضر 4 ماده از لایحه خروج از رکود دولت مورد تصویب نمایندگان قرار گرفته است. این عضو کمیسیون بودجه مجلس اضافه کرد: روز گذشته از دولت درخواست کرده‌ایم تا جزییات بدهی‌های خود را به سیستم بانکی اعلام کنند تا در نهایت بتوانیم در مورد ماده 24 تصمیم نهایی را اعلام کنیم.


رویدادهای روز بازار

در هر حال فارغ از تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی، بازار آخرین روز کاری هفته جاری را نیز بارشد آهسته سپری کرد. به‌طوری‌که عمده نمادهای موثر بر شاخص گروه سیمانی‌ها، دارویی و خودرویی‌ها بودند. دو معامله‌ای که توانست شاخص رابه سمت بالا سوق دهد معاملات بلوکی در نمادی عادی سهام بانک پاسارگاد و پتروشیمی شازند بود. این دو نماد توانستند 23واحد بر نماگر بورس تاثیر مثبت بگذارند. اما دو نمادی که شاخص را کاهنده کرد معامله نمادهای سرمایه‌گذاری امید و هلدینگ فارس بود. نماد فارس هرچند با حجم کم مورد معامله قرار گرفت اما توانست به مقدار قابل‌توجهی شاخص را منفی سازد. در عین حال «وامید» نیز که با صف فروش مواجه شد به تنهایی 40 واحد شاخص را پایین کشید. این شرکت سرمایه‌گذاری در شرایطی که طی روزهای گذشته قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن افت کرده بود، تاثیری از کاهش قیمت این ماده اولیه نگرفته بود اما به نظر می‌رسد روز گذشته با ریزش یک‌باره اثرپذیری از افت قیمت سنگ‌آهن را نشان داد. همچنین نفت و گاز پارسیان نیز از جمله نمادهای موثر بر شاخص بودند. در نتیجه از گروه محصولات پتروشیمی، شاراک و پارسان نقش مثبت در بازار دیروز ایفا کردند اما خبر مرتبط با پتروشیمی‌ها که می‌تواند در هفته آینده نمادهای این گروه تحت تاثیر بگذارد موکول شدن رای‌گیری تعیین قیمت پایه خوراک گازی واحدهای پتروشیمی به آینده در مجلس است. بر پایه این گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، نحوه تعیین قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و رابطه مالی دولت و وزارت نفت را بررسی کرد، با این حال رای‌گیری به جلسات آینده موکول شد. از سوی دیگر موید حسینی‌صدر، رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع که امور مربوط به صنایع پتروشیمی در حوزه این کمیته و کمیسیون است به شانا گفته است: در نهایت اگر با ما هماهنگ نشد، تلاش می‌کنیم کاری را که درست است، در برنامه بگنجانیم. این گزارش می‌افزاید: در بخش الف ماده یک لایحه مقرر شده برای تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب میان دولت و وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط، معادل سهمی از ارزش نفت صادراتی و مبالغ حاصل از فروش داخلی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می‌شود، به عنوان سهم آن شرکت برای همه مصارف شرکت یادشده از جمله بازپرداخت بدهی و جبران خسارت زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی و هزینه‌های صادرات تعیین می‌شود. این سهم از پرداخت مالیات و تقسیم سود سهام دولت معاف است. اما مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه در مشهد در زمینه خوراک پتروشیمی‌ها مقرر کرده است: بر اساس بند «ب» این ماده قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی از سال ١٣٩٥ به بعد مطابق قانون بودجه سال ١٣٩٣به همراه تغییرات قیمت آن در ابتدای هر سال براساس قیمت محاسباتی نفت مندرج در بودجه سنواتی تعیین می‌شود.


سیمانی‌ها پیشتاز بازار

اما گروه سیمانی‌ها در آخرین روز بازار رشد قابل توجهی را در اکثر نمادها تجربه کردند. بر این اساس نمادهای سیمان هرمزگان، سیمان قائن، سیمان شمال و چند نماد دیگر در حجم کم اما صف خرید شدند. در همین راستا گروه ساختمانی نیز با رشد قابل اعتنا صف خرید شدند به‌طوری که نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، مسکن شمال‌شرق، بین‌المللی توسعه ساختمانی، مسکن شمال غرب و سرمایه‌گذاری مسکن تهران در هر دو بازار بورس و فرابورس اکثرا با رشد قیمتی صف خرید شدند. خودرویی‌ها نیز همچون روزهای گذشته فعلا در سیر صعودی قرار گرفته‌اند و تبدیل به نمادهای موثر روزانه شاخص کل شده‌اند. روز گذشته نیز ایران‌خودرو جزو نمادهای فزاینده این متغیر بود همچنین از این گروه زامیاد با صف خرید مواجه شد، درعین حال این گروه برترین صنعت بازار دیروز محسوب شد. از سوی دیگر گروه دارویی‌ها نیز این روزها با افزایش قابل‌توجه قیمت روبه‌رو شده‌اند به‌طوری‌که بیشترین افزایش قیمت سهم متعلق به نماد دارویی بوده است. بدین‌ترتیب نماد معاملاتی داروسازی امین، ایران دارو با افزایش قیمت در سقف دامنه نوسان صف خرید شدند.

این درحالی بود که نمادهای مربوط به گروه غذایی و آشامیدنی که در یکی دو روزگذشته رشد داشتند و گاهی صف خرید نیز می‌شدند، روز گذشته جو مثبت فزاینده روزهای پیشین را تعدیل کردند و رشد خیلی آرامی در پیش گرفتند به نظر ‌می‌رسد از آنجایی‌که رشد این گروه بدون آنکه اتفاق خاصی در صنعت آن و شرکت‌های مرتبط افتاده باشد، صورت گرفته است، در روزهای آینده نیز مسیر اصلاح قیمتی در پیش بگیرند. از نمادهایی که می‌توان در این گروه بدان‌ها اشاره داشت شامل مارگارین، گروه بهشهر، پگاهی‌ها، مجموعه‌های مینو و غیره هستند. به این‌ترتیب آخرین روز کاری بازار سهام با

داد و ستد نزدیک به 343میلیون سهم در 39هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 104میلیارد تومان به پایان رسید.


توقف و گشایش نمادها

تنها نماد برگشتی به تالار شیشه‌یی دیروز نماد معاملاتی شرکت آلومینیوم ایران بود. این شرکت که به علت به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شده بود روز گذشته با محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد. از سوی دیگر در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت قند لرستان برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی-‌‌ عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه - تغییر سال مالی متوقف شد. در این راستا نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبا نور با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی نیز متوقف شد.


نگاهی به تحولات فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس در ادامه رشد روزهای گذشته با رشد دو واحدی به 822واحد بالغ شد. بدین‌ترتیب در این بازار نیز حدود 68میلیون سهم در 14هزار نوبت معاملاتی به ارزش حدود 64میلیارد تومان معامله شدند. از جمله نمادهای فزاینده رقم آیفکس هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی جم، ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی مارون بودند و در مقابل نمادهای پترول، نفت پاسارگاد و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر