تزریق خوش‌بینی روزافزون به بورس

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۰۸

جهش گسترده ارزش و حجم معاملات در بازار فرابورس رقم خورد

گروه بورس مهشید خیزان

شاخص کل با افزایش یک‌هزار و 214واحدی روز گذشته، به سطح مقاومتی 76هزار واحدی خود نزدیک شد و چنانچه این مرحله را با تقاضا و نقدینگی بالا رد کند، می‌توان امید داشت که تا کانال 84هزار واحدی صعود کند، البته این امر با وجود مستمر شدن افزایش نقدینگی و تقاضا میسر خواهد بود.

روز گذشته بازار سهام با چند اتفاق مهم پیگیری شد که در واقع اغلب سهامداران را غافلگیر کرد. دو نماد «سایپا» و «خودرو» برترین تقاضای بازار بورس را از آن خود کردند؛ همچنین خساپا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد و بر همین اساس خساپا در ساعات اولیه معاملات، صف خرید یک‌میلیاردی را تجربه کرد و تا پایان معاملات روز گذشته صف خود را حفظ نمود. از طرف دیگر شرکت ایران‌خودرو نیز به دلیل دریافت غرامت 427میلیون یورویی از پژو، با توجه به ابهام در اطلاعات ارائه شده نماد معاملاتی خود را متوقف کرد. در مجموع بازار بورس به دلیل اجرا شدن برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی، روزهای خوبی را با نقدینگی بالا و حجم تقاضای چشمگیر پشت سر می‌گذارد. این خود عاملی برای ورود فعالان محتاط و کم ریسک به بازار سرمایه شده است بنابراین بسیاری از کارشناسان نیز چشم‌انداز مثبتی را برای بورس متصور هستند.

از سوی دیگر گروه مخابرات نیز به دلیل سرمایه‌گذاری اپراتور موبایل فرانسوی اورنج در ایران، از اقبال خوبی برخوردار بود و نمادهای عضو این گروه بیشترین ارزش معامله روز گذشته بازار بورس را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر «فخاس» بیشترین عرضه دیروز را به اجرا در آورد و از ابتدای بازار صف فروش بود و کاهش 5درصدی قیمت را تجربه کرد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان اصلی‌ترین مجموعه‌یی که حمل و نقل محصولات تولیدی آن و زیرمجموعه‌های «فولاد» بر عهده «توریل» است، قراردادی جهت افزایش ظرفیت تولید منعقد کرده است. شرکت نساجی بروجرد نیز روز گذشته به دلیل کشف قیمت شدن، رشد 26درصدی قیمت را تجربه کرد و از طرفی قند اصفهان به دلیل واگرایی با بازار شاهد افت 4.67درصدی بود.


معاملات تالار شیشه‌ای

به گزارش «تعادل» روز گذشته شاخص کل بورس شاهد رشد یک‌هزار و 214واحدی بود که در نهایت با یک روند ثابت رو به رشد در ارتفاع 75هزار و 783واحد قرار گرفت. همچنین 2میلیارد و 347میلیون سهم به ارزش 5هزار و 166میلیارد ریال در 132هزار و 525نوبت معاملاتی داد و ستد شد. در روزهای سپری شده هفته جاری، تمام شاخص‌های منتخب بازار سرمایه مثبت بودند؛ بر همین اساس روز گذشته نیز شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با 465.9واحد، شاخص کل هم وزن با 238.1واحد، شاخص قیمت هم وزن با 200.9واحد و شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و دوم هر یک با رکوردشکنی به ترتیب یک‌هزار و 514واحد، 999.89واحد و یک‌هزار و 793.56واحد همراه شدند.

بر اساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران با 130واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 110واحد و بانک ملت با 70 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی با 30واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 25واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 22واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

در گروه بانک‌ها نیز بازارگردانی سهام از سوی صندوق‌ها و بازارسازها در حالی ادامه یافت که در نماد معاملاتی بانک صادرات همسو با برخی شایعات صف خرید 154میلیون سهمی را در پایان معاملات این نماد رقم زد. از سوی دیگر در نماد معاملاتی «وبصادر» بیش از 402میلیون سهم به ارزش بیش از 43میلیارد تومان معامله شده که اغلب آن از پرتفوی سهامدار حقوقی عرضه شده است؛ در این گروه خرید سهام «ونیکی» از پرتفوی بانک تجارت نیز باعث شکل‌گیری صف خرید پایدار 23میلیون سهمی با وجود معامله بیش از 231میلیون سهم به ارزش بیش از 28میلیارد تومان شده است.

روز گذشته در گروه پالایشی‌ها نوسان مثبت در حالی به این گروه رونق داد که در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه اغلب سهامداران حقوقی عرضه‌کننده سهام بودند، هر چند که عطش خریداران اغلب حقیقی به تداوم صف‌های خرید در این گروه انجامید. در نماد معاملاتی پتروشیمی خلیج‌فارس نیز همزمان با افزایش شایعات مبنی بر عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر در روزهای آینده، افزایش خریداران را در این سهم در پی داشت. همچنین در نماد معاملاتی «ذوب» نیز شایعاتی مبنی بر عرضه بلوک 35درصدی تامین اجتماعی در این سهم و احتمال حضور سرمایه‌گذار خارجی شنیده شد. در گروه سیمان نیز خبرهایی مبنی بر تمایل شرکت‌های سوییسی و فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در این بخش منتشر شد. از سوی دیگر در نماد معاملاتی «شاراک» نیز افزایش سرمایه 42درصدی این شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به موافقت سازمان بورس رسید.


ثبت رکورد جدید در فرابورس

بازار فرابورس نیز که همچون بازار بورس به دنبال رکوردشکنی است، طی 60روز گذشته 101واحد رشد را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. از طرفی بانک دی از آن جهت برترین شرکت فرابورسی بود که به دلیل افزایش سرمایه، در رده بیشترین حجم و ارزش معامله قرار گرفت. بر همین اساس روز گذشته نیز طی یک روند رفت و برگشتی و برتری تقاضا بر عرضه، رشد 10.2واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 815.3واحد قرار گرفت. 514.177میلیون سهم نیز به ارزش حدود 6هزار میلیارد ریال در 42هزار و 649نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

نمادهای شتران، پترول و ذوب نیز بیشترین تاثیرگذاری مثبت در شاخص کل فرابورس را به ترتیب با 2.61واحد، 2.19واحد و 1.36واحد داشتند؛ در حالی که نمادهای میدکو، شپاس و هرمز به ترتیب با 1.25واحد، 0.48واحد و 0.22واحد بیشترین تاثیرگذاری منفی را در شاخص کل فرابورس داشتند. معامله‌گران، بیشترین حجم معاملات خود در بازار سهام را به داد و ستد 61میلیون و 800هزار سهم پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اختصاص دادند و بیشترین ارزش معاملات به میزان 180میلیارد و 990میلیون ریال نصیب برق عسلویه مپنا شد.

بیشترین افزایش قیمت روز گذشته بازار فرابورس مربوط به سهام توسعه و عمران کرمان و بانک سرمایه بود و در سوی دیگر بازار هم هلدینگ خاورمیانه، بیمه نوین و بیمه سامان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. بر همین اساس، اوراق تسهیلات مسکن در تمام نمادها با رشد قیمت مواجه و در بازه 854 تا 896 هزار ریال دست به دست شد. در بازار ابزارهای نوین مالی، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن با معامله 2.7میلیون سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد؛ ضمن آنکه اوراق مشارکت مسکن مهر یک روز پس از گشایش نماد با داد و ستد 3میلیون ورقه بهادار، بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت و پس از آن اسناد خزانه اسلامی متعلق به شرکت تولید برق توس مپنا در نماد «اخزا44» با ارزش 789میلیارد ریال فروخته شد و رده دوم را از آن خود کرد. همچنین معاملات 216 میلیارد ریالی در نماد «اخزا5» در سومین نماد در بازار اوراق با درآمد ثابت به لحاظ ارزش معاملات بود. علاوه بر این 3میلیون و 190هزار واحد سرمایه‌گذاری صندوق آرمان آتی کوثر در بازار سوم پذیره‌نویسی شد و این پذیره‌نویسی تا چهارشنبه ادامه خواهد یافت.


جزئیات معاملات تالار نقره‌ای

روز گذشته تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، میزبان ۲۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی خراسان رضوی بود. شرکت فولاد خوزستان نیز با ۷۰هزار تن تختالc و ۶۰هزار تن شمش بلوم را راهی تالار محصولات صنعتی و معدنی کرد. همچنین شرکت ذوب‌آهن اصفهان ۱۴هزار و ۴۰۲تن انواع تیرآهن و سبد میلگرد خود را روانه تالار محصولات صنعتی و معدنی کرد. علاوه بر این یک‌هزار و ۱۰۰تن ورق گرم c شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، ۶هزار و ۵۰۰تن شمش آلیاژی آلومینیوم شرکت ایرالکو و ۵کیلوگرم طلای معدن طلای موته در این تالار عرضه شد.

این گزارش حاکی است، تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه ۱۱۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگان را به قیمت ۸دلار در هر تن تجربه کرد؛ همچنین ۱۵۰۰تن قیر ۶۰۷۰ و ۸۵۱۰۰ شرکت‌های پالایش انرژی شمال غرب آرکا، متین کیمیای سپاهان و اصفهان قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. ۶۲هزار و ۹۰۰تن انواع قیر، ۸هزار و ۳۸۵تن انواع مواد پلیمری، ۲۰هزار تن وکیوم باتوم و ۲۰۰تن گوگرد در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفتند. علاوه بر این تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه۱۵۰تن شکر سفید کارخانه قند اصفهان بود. همچنین ۴۷تن ذرت خوزستان موجودی انبارهای بنوت، بنوار ناظر، توسعه کشت شوش و وحدت در قالب گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر