زور عرضه به تقاضا نرسید

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۲۱

گروه بورس

هفته گذشته در بازار نقدی بورس و فرابورس، اخبار زیادی به گوش رسید و بر همین اساس شاخص کل بورس با رشد 6.68درصد و شاخص کل فرابورس با رشد 5.2درصدی به ترتیب در ارتفاع 71هزار و 11 واحد و 756.5 واحد به کار خود پایان داد و ارزش معاملات برای اولین بار در سال جاری به رقم 7 هزار میلیارد ریال رسید. این افزایش در حجم معاملات گویای افزایش تقاضای خرید و به تبع آن تزریق نقدینگی است این اتفاق سبب شد تا عرضه‌کنندگان حقوقی، در هفته گذشته کمترین تاثیری در بازار نداشته باشند و در نهایت خریداران یا به اصطلاح تحلیلگران بازار سهام«گاوها bullish» بر فروشندگان «خرس‌ها bearish» غلبه یافتند. بورس تهران که تا ماه گذشته در خواب زمستانی به سر می‌برد، از حدود ماه پیش به دنبال نزدیک شدن به زمان اجرای برجام، خانه‌تکانی کرد و با افزایش حجم معاملات و رشد شاخص روبه‌رو شد و توانست میانگین بازدهی خود را تا سطح 13درصد افزایش دهد. در تازه‌ترین اخبار رسیده، افزایش سرمایه شرکت زامیاد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به گوش رسید که اخذ گزارش بازرس قانونی شرکت و مجوز سازمان بورس نیز طی هفته آینده در دستور کار قرار گرفته تا در اسرع وقت جهت حضور سهامداران در مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه دعوت به عمل آید.

از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی تسویه ۴هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پیمانکاران را از طریق بازار سرمایه کلید زد؛ بنابراین وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی را در چهار نوبت طی ۱۰روز آینده در فرابورس ایران انجام خواهد داد. انتشار این اوراق خبر مهمی برای پیمانکاران بورسی از جمله تجهیزاتی‌هایی مثل مپنا، برق عسلویه «بمپنا»، آذرآب، ماشین‌سازی اراک و سایر شرکت‌های تجهیزاتی و پیمانکار است. از طرفی به دنبال امضای قرارداد جدید پژو با ایران خودرو، سهام شرکت پژو سیتروئن در بورس فرانسه با ۱,۵درصد افزایش به ۱۴,۳۵یورو رسید. بنابراین سود حاصل از این قرارداد زیان 11درصدی سال گذشته این شرکت را خنثی کرد و ارزش شرکت را به 11.6میلیارد یورو رساند. وزیر نفت ایران نیز از امضای یک توافقنامه نفتی با شرکت فرانسوی توتال در جریان دیدار مقام‌های ایرانی و فرانسوی در پاریس خبر داد که به دنبال آن شرکت توتال در نظر دارد برای خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار بشکه نفت خام، یک قرارداد با ایران امضا کند. در پایان آنکه شرکت پتروشیمی فجر نیز آمادگی خود را برای ورود به بورس اعلام کرد؛ احتمالا این شرکت بتواند یکی از بهترین شرکت‌های پتروشیمی در بورس اوراق بهادار باشد.


رشد 68/6 درصدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات نخستین هفته بهمن ماه سال جاری رشد 6.68درصدی را تجربه کرد. در هفته‌یی که گذشت، تعداد 11483 میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش 21651میلیارد ریال در 641هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ‌ترتیب 63.8، 68.2 و 44درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کرد. ارزش معاملات نرمال نیز در این مدت به 21651میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 11483میلیون سهم رسید که به ‌ترتیب با 68.2 و 63.8درصد افزایش همراه شدند و تعداد 4741311 برگه اوراق مشارکت نیز به ‌ارزش 4752 میلیارد ریال معامله شد که به ‌ترتیب 645 و 645.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش شاخص کل در پایان چهل و ششمین هفته معاملاتی امسال با 4449 واحد افزایش به رقم 71هزار و 11واحد رسید و شاخص بازار اول نیز با 3684واحد افزایش به رقم 49416واحد و شاخص بازار دوم با 6468واحد افزایش به عدد 156969 واحد رسیدند که به ترتیب با 8.05 و 4.30 درصد افزایش روبه‌رو شدند. در همین راستا گروه‌های استخراج سایر معادن با 74.74درصد، ساخت محصولات فلزی با 17.78 درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با 17.14درصد، خودرو و ساخت قطعات با 15.06درصد، استخراج کانه‌های فلزی با 14.28درصد و لاستیک و پلاستیک با 14.04درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.


افزایش 2/5درصدی معاملات آیفکس

معاملات فرابورس ایران در هفته معاملاتی منتهی به ۷ بهمن ماه با رشد ۵,۲ درصدی شاخص کل به پایان رسید و بعد از حدود ۷ماه رکورد بیشترین رشد هفتگی خود را شکست. پیش از این بالاترین میزان افزایش شاخص کل در مقیاس هفتگی مربوط به هفته معاملاتی منتهی به ۱۶ تیر ماه و به میزان 7.1 درصد ثبت شده بود. هفته گذشته به موازات رشد شاخص فرابورس، ارزش بازار نیز افزایش ۴,۷ درصدی را تجربه کرد و رقم ۸۵۱هزار و ۸۱۵میلیارد ریال را در آخرین روز معاملاتی هفته به ثبت رساند.

هفته گذشته فرابورس ایران با افزایش حجم و تعداد دفعات معاملات نیز در مقایسه با هفته ماقبل روبه‌رو شد. حجم و تعداد دفعات دادوستد اوراق بهادار در فاصله روزهای سوم تا ۷ بهمن‌ماه به ترتیب با افزایش ۲۱ و ۲۲درصدی به معامله یک هزار و ۸۱۱میلیارد ورقه در ۲۱۰هزار دفعه معاملاتی ختم شد. در این میان اما ارزش معاملات با کاهش ۸درصدی روبه‌رو شد و رقم ۱۰هزار ۵۵۴میلیارد ریال را در مجموع هفته به ثبت رساند. هفته قبل بازار اول بهترین عملکرد هفتگی را به لحاظ افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات در میان سایر بازارها تجربه کرد. بازار اول به ترتیب رشد ۳۹، ۱۰۱ و ۱۰۴ درصدی ارزش، حجم و تعداد دفعات داد و ستد اوراق بهادار را نسبت به هفته ماقبل به ثبت رساند و صدرنشین بازارهای پنج‌گانه قرار گرفت. بازار پایه با افزایش ۳۳درصدی ارزش معاملات هفتگی روبه‌رو شد و رشد ۹درصدی حجم معاملات را تجربه کرد.

بازار دوم نیز به ترتیب رشد ۲۶ و ۹درصد ارزش و حجم خرید و فروش اوراق بهادار را شاهد بود. در این میان بازار ابزارهای نوین مالی در حالی که افت ۲۵ درصد ارزش معاملات را در کارنامه فعالیت هفتگی خود به ثبت رساند، اما رشد ۲۵ و ۳۷درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات را در بازه مورد بررسی تجربه کرد. در میان ۳۴ صنعت فعال فرابورس ایران به ترتیب دو صنعت فلزات اساسی و بانک‌ها با بیشترین ارزش معاملات هفتگی سهام در میان بازارهای اول، دوم و پایه روبه‌رو شدند. گروه فلزات اساسی، ارزش معاملاتی بالغ بر ۴۵۵میلیارد ریال را تجربه کرد که معادل ۱۱درصد از ارزش کل معاملات سهام در سه بازار مذکور بود. پس از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ثبت ۴۳۷میلیارد ریال ارزش معاملات هفتگی، سهم ۱۰درصدی را از ارزش کل معاملات سهام به خود اختصاص داد. بر همین اساس روز چهارشنبه ۷ بهمن ماه به ترتیب سه صنعت محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فلزات اساسی بیشترین ارزش بازاری سهام را تجربه کردند. گروه محصولات شیمیایی با ارزش بازاری بالغ بر ۲۶۱ هزار و ۴۴۶میلیارد ریال، معادل ۳۴درصد از ارزش کل بازار را در روز چهارشنبه به نام خود ثبت کرد. گروه بانک‌ها و فلزات اساسی نیز به ترتیب ۱۶ و ۱۳ درصد از ارزش کل بازار سهام را در آخرین روز معاملاتی هفته در اختیار گرفتند. همچنین در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به ترتیب بازارهای دوم، پایه توافقی و اول بیشترین سهم از ارزش کل بازار را در میان بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران به نام خود ثبت کردند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، فرابورس ایران شاهد عرضه اولیه 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در بازار اول بود. قیمت هر سهم این شرکت با سرمایه 130میلیارد تومان، 1490 ریال کشف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر