تحمیل ضرر 2/3تریلیون دلاری به سهامداران

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۳۸

گروه بورس

به‌دنبال تحولات اقتصادی منفی در جهان، بازارهای سهام جهان با افت شدید روبه‌رو بودند و متحمل ضررهای زیادی شدند. اتفاقاتی که در این چند سال اخیر باعث افت سهام بازارهای جهانی شده، شامل کندی نرخ رشد اقتصادی چین، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش شدید قیمت نفت بود. بر همین اساس، بازارهای سهام جهان از ابتدای سال2016 تاکنون تحت‌تاثیر نگرانی‌های اقتصادی به‌ویژه کندی موتور رشد اقتصاد چین و کاهش قیمت نفت خام 3.2تریلیون دلار را از دست دادند. هوارد سیلوربلت تحلیلگر ارشد بازار سهام امریکا در یادداشتی عنوان کرد که بازارهای سهام جهان 3.17تریلیون دلار را در عرض هشت روز معامله ازدست دادند و بر مبنای تغییرات ماهانه، این بزرگ‌ترین کاهش بازارهای سهام جهان از زمان کاهش 5.671تریلیون دلاری در اکتبر سال2008 بوده است. به گزارش مارکت واچ، بیش از نیمی از این ضرر متعلق به وال‌استریت است و بر مبنای محاسبات انجام گرفته از ابتدای سال، بازار سهام امریکا 1.77تریلیون دلار و بازارهای سهام غیرامریکایی 1.40تریلیون دلار از دست داده‌اند. همچنین استاندارد‌اند پورز500 از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته 1.33تریلیون دلار و داوجونز اینداستریال اوریج 517میلیارد دلار از دست داده که بدترین شروع سال این بازارها بوده است.

درواقع وال استریت هرگز در ابتدای سال میلادی، شروعی به این وضع نداشته است. بر همین اساس، بازار سهام امریکا با کاهش شدید در روز جمعه، دو هفته اول سال2016 را با کاهش به پایان رساند. هر سه شاخص بزرگ سهام شامل داوجونز اینداستریال اوریج، استاندارد‌اند پورز500 و نزدک کامپوزیت از رکورد بالای خود 10درصد یا بیشتر سقوط کرده‌اند. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کندی اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کالا به‌شمار می‌رود همچنین کاهش قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح 12سال گذشته از عوامل اصلی نوسانات بازار سهام بوده‌اند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند سود شرکت‌های امریکایی به‌ویژه شرکت‌های انرژی لطمه ببیند. داوجونز روز جمعه 2.4درصد عقب‌نشینی کرد و در 15988.08واحد ایستاد. استاندارد‌اند پورز با 2.2درصد افت، در 1880.33واحد ایستاد و نزدک کامپوزیت با 2.7درصد کاهش، در 4488.42واحد بسته شد.

به گفته تحلیلگران، کاهش قیمت نفت دلیل اصلی ریزش روز جمعه بازارهای سهام بود. نفت خام از قیمت بالای 100دلار در هر بشکه در تابستان سال2014 به پایین از 30دلار کاهش یافته و شرکت‌های انرژی را از سود بی‌نصیب کرده است. نفت خام امریکا در معاملات الکترونیکی بازار نیویورک 1.78دلار یا 5.7درصد کاهش یافت و به 29.42دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که مبنای معاملات بین‌المللی است، 1.94دلار یا 6.3درصد کاهش یافت و به 28.94دلار در هر بشکه رسید. همچنین سرمایه‌گذاران روز جمعه اخبار اقتصادی ناامیدکننده‌یی دریافت کردند. بانک مرکزی امریکا اعلام کرد تولید صنعتی که شامل تولید کارخانه، معدنی و نیروگاه‌ها می‌شود در دسامبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از سرمایه‌گذاران با امیدهای نسبتا بالا به استقبال سال نو رفتند و انتظار داشتند قیمت نفت ثبات پیدا کند. پس از ریزش گسترده‌یی که بازارهای سهام جهان اواسط تابستان سال گذشته داشتند، عده اندکی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند باز هم به‌زودی شاهد این اتفاق باشند و اقدام بانک مرکزی امریکا در تصویب افزایش نرخ‌ها در دسامبر که نخستین افزایش درحدود 10سال گذشته به‌شمار می‌رفت، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران نشانه سلامت اقتصاد امریکا تعبیر شد. بازارهای سهام در اروپا روز جمعه در سطح بالاتری معاملات‌شان را آغاز کردند، اما به سرعت عقب‌نشینی کردند. شاخص داکس آلمان 2.5درصد، کک40 فرانسه 2.4درصد و FTSE 100 انگلیس 1.9درصد از ارزش خود را از دست دادند. در چین شاخص شانگهای کامپوزیت 3.6درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین سطح در 13ماه گذشته رسید. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 1.5‌درصد، نیک‌کی 225 ژاپن 0.5‌درصد و کسپی کره‌جنوبی 1.1‌درصد افت کردند. شاخص دلار که ارز امریکا را در برابر سبدی از 10‌ارز بزرگ دنبال می‌کند، برای سومین هفته متوالی صعود کرد که طولانی‌ترین روند صعودی از جولای سال گذشته بود. سرمایه‌گذاران با استمرار نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی به طلا و دارایی‌های مطمئن دیگر روی آورده‌اند. بهای معاملات طلای امریکا برای تحویل در فوریه 1.6‌درصد یا 17.10‌دلار افزایش یافت و به 1090‌دلار رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر