افت نیم‌درصدی شاخص کل در 5 روز کاری

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۳۷

گروه بورس مهشید خیزان

بورس تهران در هفته گذشته دستخوش موضوعاتی نظیر تحرکات قیمت نفت، نتایج جلسه شورای حکام و خبرهای مربوط به احتمال افزایش نرخ بهره امریکا قرار گرفت و واکنش‌های عجیبی را نسبت به این مباحث نشان داد. درحالی که انتظار می‌رفت بازار سرمایه نسبت به بسته شدن PMD واکنش مثبتی را نشان دهد، واکنش سردی را نشان داد و حتی روند نزولی خود را ادامه داد که به گفته کارشناسان این بازار به دلیل اشباع شدن سهامداران درخصوص این اخبار بود. البته در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با افزایش 17واحدی روبه‌رو شد اما این واکنش مثبت نتیجه خوبی را در بر نداشت و در روز بعد به دلیل افت مجدد قیمت نفت حدود 86 واحد کاهش یافت.

در واقع با این اخبار کمی بازار سرمایه و سهامداران گیج شده و درکنار این موضوع، بی‌اعتمادی سهامداران در دو سال اخیر نیز باعث شد تا فعالان تالار شیشه‌یی دیگر به انتشار اخبار مثبت اکتفا نکنند و منتظر اقدام عملی و جدی در این خصوص باشند. این عوامل باعث شد تا در بورس اوراق بهادار و در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۵ آذر ماه ۹۴ شاخص کل با 0.42درصد کاهش یعنی با افت 263واحدی نسبت به هفته گذشته به کار خود پایان دهد و در نهایت در ارتفاع 62هزار و 147واحدی قرار گیرد. همانطور که از شاخص کل پیداست، شاخص مذکور در روز 16آذرماه به عدد 62 هزار و 374واحد رسیده بود که در آخرین روز کاری هفته گذشته به رقم 62 هزار و 147واحد رسید.

بر همین اساس، شاخص بازار اول با ۱۴۱واحد کاهش به رقم 42هزار و 731واحدی و شاخص بازار دوم با ۸۲۵واحد کاهش به عدد 140هزار و 336واحد رسید و به این ترتیب با 0.33درصد و 0.58کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. با این حال به این دلیل که سهامداران عمده بازار سرمایه، اکثرا نفتی‌ها و بانکی‌ها هستند و از آنجا که در دی ماه باید منتظر لغو تمامی تحریم‌های مربوط به بخش نفت و بانک باشیم باید منتظر باشیم تا ببینیم لغو تحریم‌ها چه اثری می‌تواند بر بازار سرمایه ایران داشته باشد و آیا می‌تواند این بازار را از رکودی دوساله رهایی دهد یا خیر.

در ۴ روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۲۵۴۹میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل 28درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ همچنین تعداد ۱۴۶۷میلیون سهم و حق تقدم در ۱۱۳هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۳۳درصد و 16.2درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد؛ ضمن اینکه ارزش معاملات نرمال به ۲۵۴۹میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با ۱۴۶۷میلیون سهم به ترتیب با 15.5درصد و 28.6درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

بر همین اساس، تعداد 114هزار و 776 برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۱۵میلیارد ریال معامله شد که ۷۸ و 77.8درصد کاهش نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد. در هفته گذشته ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری با 14.15درصد، قند و شکر با 5.37درصد، بانک‌ها و موسسات اعتباری با 1.33درصد و زراعت و خدمات وابسته با 1.27درصد بیشترین تغییرات مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.


معاملات فرابورس در هفته گذشته

در پایان داد و ستد بازار فرابورس ایران در هفته گذشته، شاخص کل فرابورس به میزان 7/2واحد معادل 4/0درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته است.

ارزش بازار فرابورس نیز 780میلیارد و 353میلیون ریال بود که نسبت به هفته قبل از آن یک درصد افزایش داشت. این درحالی است که در هفته گذشته تمامی بازارهای فرابورس اعم از بازار اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین روند منفی داشتند و به ترتیب 77، 56، 28و 34درصد افت کردند.


آشفتگی در بازارهای آسیایی

موضوع افزایش نرخ بهره امریکا بعد از یک دهه در نهایت در روز پنج‌شنبه 0.25درصد افزایش یافت که بازارهای جهانی را شوکه کرد و سبب کاهش توانایی مصرف‌کننده برای خرید و نیز افت شاخص‌ها در بازارهای آسیایی شد. بازارهای آسیایی نیز در پی کاهش ممتد قیمت نفت و تاثیر منفی آن بر اعتماد سرمایه‌گذاران با کاهش شدیدی آخرین روز معاملاتی را طی کردند. بر همین اساس در این بازارها شاخص نیکی ژاپن با افت 0.2درصدی همراه شد و کاسپی کره جنوبی نیز 0.1درصد سقوط کرد؛ درحالی که هنگ سنگ هنگ کنگ با افت 0.4درصدی معاملات را به پایان رساندند. اس ‌اند پی استرالیا نیز 0.1درصد منفی شد همچنین شاخص‌ها در بازارهای چین، تایوان و جنوب آسیا، آخرین روز معاملاتی را با عملکرد بسیار ضعیف به پایان بردند.

افت قیمت نفت در پی کاهش چشمگیر قیمت این کالا از ابتدای هفته باعث افت شاخص‌های انرژی و معدنی شد؛ با این حال که کاهش تقاضای جهانی در مقایسه با عرضه بیش از حد این کالا، تعادل را در بازار طلای سیاه بر هم زد. آنگوس نیکولسون، تحلیل‌گر بازار در موسسه lG در ملبورن نیز در همین رابطه اظهار کرد: تصمیم فدرال رزرو امریکا هم تاثیری بر اوضاع اسفناک بازار نفت برجای نگذاشت و به نظر می‌رسد شرکت‌های نفتی به تدریج با ورشکستگی روبه‌رو خواهند شد و بازارهای جهانی را کماکان دچار بحران می‌کنند. قیمت نفت خام امریکا در معاملات الکترونیک بورس کالای نیویورک نیز با افت 11درصدی به هر بشکه 34.84دلار معامله شد در حالی که در روز پنج‌شنبه معاملات این کالا با افت 1.6درصدی به هر بشکه 34.95دلار رسیده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر