روند ادامه‌دار نزول شاخص کل

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۶۴

گروه بورس علی رمضانیان

روز گذشته ناظران بازار سرمایه با خوش‌بینی و با رای شورای حکام درخصوص پرونده اتمی ایران که مقدمه لغو تحریم‌ها تلقی می‌شود، به سمت نمادها رفتند اما با طی شدن ساعات اولیه، انرژی بازار تخلیه شد و نمادهای سبز، قرمزپوش شدند. این اتفاق در زمان امضای توافق بین ایران و 1+5 نیز افتاده بود و فردای اعلام توافق، بازار شروع به ریزش کرد؛ در آن تاریخ کارشناسان پیش‌خور شدن بازار را عامل اصلی افت شاخص کل می‌دانستند. این‌بار نیز می‌توان اظهار کرد که در طول معاملات ماه‌های اخیر، این امیدواری پیش‌خور شده است و بازار به دنبال اتفاقات جدی است؛ زیرا کاهش قیمت نفت، فلزات سنگین و سنگ آهن در هفته‌های اخیر، روند فرسایشی بازار سرمایه را عمیق‌تر کرد.

از طرف دیگر در صنایع مادر، رکود دامنه‌دار ادامه دارد و عاملی شده است تا بیشتر گروه‌های بورس روند نزولی خود را حفظ کنند. روز گذشته عضو اتاق بازرگانی تهران طی اظهاراتی درخصوص مازاد تولید صنایع گفت که ۲۰میلیون تن سیمان و ۳میلیون تن فولاد روی زمین مانده و سرمایه‌گذاری ۳هزار میلیارد تومانی صنعت سیمان بی‌نتیجه مانده است. محمدرضا اتابک ادامه داد که به سمتی رفته‌ایم که نه تقاضای داخلی وجود دارد و نه خارجی.


نزول قیمت نفت، رکود بورس را عمیق‌تر کرد

در روزهای اخیر روند نزولی قیمت نفت ادامه دارد و به نظر کارشناسان، افت قیمت نفت عاملی شده تا بورس ایران واکنش محکمی به اخبار نشان ندهد و اگر روند کاهشی ادامه پیدا کند، نظر بسیاری از متخصصان نفتی نیز همینگونه است، آنگاه شرایط در بازار سرمایه و دیگر بازارهای ایران بهبود نخواهد یافت. حسن خانجمالیف یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد که باید منتظر اثرگذاری رفع تحریم‌ها برای اقتصاد کشور بمانیم و از طرف دیگر قیمت نفت نیز تاثیر بسزایی در به وجود آمدن این شرایط دارد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود، باید تا 6 ‌ماهه دوم سال95 برای اثربخشی لغو تحریم‌ها و پویایی در اقتصاد منتظر باشیم.


پیش‌نگری بازار سرمایه، عامل بی‌توجهی به اخبار

علی سرزعیم، کارشناس بازارهای مالی ایران همچنین در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: بازار سرمایه، بازاری پیش‌نگر است. فعالان این بازار زودتر از دیگر بازارها متوجه شرایط پیرامونی هستند؛ آنها باتوجه به اخبار منتشرشده در دوره‌های متفاوت بازار سرمایه، واکنش‌های خود را در گذشته نشان داده‌اند. این موضوع را در نظر داشته باشید که بازارهای موازی همچون مسکن، طلا و ارز رابطه پیچیده‌تری با اقتصاد کشور دارند اما بازار سرمایه رابطه مستقیم‌تری دارد؛ زیرا بازار سرمایه بنا به گفته همه کارشناسان، ویترین اقتصاد ایران است. در آینده به میزان ورود ارز از محل فروش نفت یا سرمایه‌گذار خارجی، اقتصاد پویایی خواهد داشت.


تزریق نقدینگی، درمان بورس

یکی از دلایلی که بازار سرمایه به اخبار مهم سیاسی و اقتصادی در ماه‌های اخیر واکنش نشان نمی‌دهد این است که در بازار، نقدینگی مناسبی وجود ندارد تا خریدهای خاصی روی نمادها انجام شود؛ بنابراین بازار کج‌دار و مریز رفتار می‌کند.

کامران قزل گل، کارشناس بازار سرمایه نیز به «تعادل» گفت: زمانی که ارزش معاملات به مدد معاملات بلوکی 770میلیارد تومان است و به حداقل رسیده است، چگونه می‌توان انتظار داشت که بازار واکنش مثبتی به اخبار نشان داده و سهام را جمع‌آوری کند. شرکت‌ها که با یک خبر، عملکرد منتشر نمی‌کنند تا سهامداران نسبت به آن به سهمی اقبال نشان دهند؛ بنابراین بازار در سال94 محافظه‌کارترین بازار سال‌های اخیر ایران شده است.


افت 86 واحدی شاخص کل بورس

در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص کل با افت 86.01واحدی روبه‌رو شد و با قرار گرفتن در ارتفاع 62هزار و 147واحدی بار دیگر به کانال 61هزار واحدی نزدیک شد. درهمین راستا، تمامی شاخص‌های منتخب قرمزپوش شدند؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس با 86.01واحد، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با 33.5واحد، شاخص کل (هم وزن) با 13واحد، شاخص قیمت (هم وزن) با 11.1واحد، شاخص آزاد شناور با 68.83واحد، شاخص بازار اول با 25.91واحد و شاخص بازار دوم با 387.69واحد افت مواجه شدند. روز گذشته، نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک صادرات به ترتیب با 22.46درصد و 6.68درصد بیشترین تاثیر را در مثبت نگه داشتن شاخص و نمادهای نفت و گاز پتروشیمی تامین کردند و پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران به ترتیب با درصدهای 38.19، 26.78، 14.56، 9.24 و 8.02، بیشترین تاثیر را در منفی نگه داشتن شاخص داشتند.


معامله 93میلیون ورقه بهادار

در فرابورس

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس، 93میلیون و 750هزار ورقه بهادار در 13هزار و 263نوبت به ارزش 373میلیارد و 180میلیون ریال دست به دست شد که درنهایت شاخص کل با افت 4واحدی عدد 685.41واحد را نشان داد. دادوستد سهام بانک دی به میزان 6میلیون و 710هزار ورقه به میزان 18میلیارد و 820میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه را ثبت کرد. این درحالی‌است که بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به سهام بیمه آرمان، بیمه سامان و قند چهارمحال بود و نماد شرکت‌های پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران و بانک دی به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند. در سمت دیگر هم شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، فولاد آلیاژی یزد و آهن و فولاد ارفع با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

دیروز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 2میلیون و 970هزار سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و داد و ستد 59هزار و 620ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 56میلیارد و 460میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. گفتنی است، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت سبحان دارو و نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت مذکور (سبحانح1) باتوجه به عدم تکمیل معاملات حجم مبنای نماد اصلی (سبحان1)، با محدودیت سقف قیمت براساس دامنه نوسان قیمت50درصدی نماد اصلی به کسر 1,000 ریال ارزش اسمی پرداختی بابت استفاده از حق تقدم خرید سهام، در روز جاری بازگشایی شد.


عرضه 155هزار و 600تن سنگ‌آهن

در بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران دیروز نیز شاهد عرضه ۱۵۵هزار و ۶۰۰تن انواع سنگ‌آهن، گوگرد، قیر و عایق رطوبتی بود. در این روز و در تالار صادراتی، ۵۵هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد با قیمت پایه 7دلار در هر تن عرضه شد. همچنین 6هزار تن گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندرعباس و 5هزار تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند اراک روی تابلو عرضه رفت. شرکت نفت جی نیز با ۷۶هزار تن انواع قیر در تالار صادراتی حضور یافت. دیگر عرضه‌های تالار صادراتی در این روز شامل ۱۳هزار و ۵۰۰تن قیر ۶۰۷۰ شرکت‌های ایزونام، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت شیراز و صنعت قیر پارسیان انرژی به همراه ۱۰۰تن عایق رطوبتی شرکت گیتی بام دلیجان بود. درهمین راستا، ۵۲هزار و ۶۰۰تن انواع قیر و ۱۹هزار و ۵۷۸تن انواع مواد شیمیایی راهی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شد. شرکت آلومینیوم ایران نیز با هزار تن بیلت ۶۰۶۳-۷، ۶۰تن بیلت ۶۰۶۱-۸ و ۱۶۰۰تن انواع شمش آلیاژی در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافتند. علاوه براین، ۲۲۰تن سبد میلگرد A۳-۱۰-۳۲ شرکت فولاد آذربایجان و ۲۰تن شمش آلیاژ AS۹U۳ شرکت آلیاژ و ریخته‌گری فناوری ذوب گلپایگان روی تابلو عرضه رفتند. روز گذشته و در تالار محصولات کشاورزی، حدود ۷۷۶۳تن ذرت خوزستان، موجودی انبارهای دانه طلایی، سیبلی ۱و۲، بنوت، توسعه کشت ذرت ۱، بنوار ناظر، آزادی، شاداب دانه، سیدعباس، شهید رجایی، توسعه کشت شوش، وحدت و غرب کرخه، در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شدند؛ همچنین ۶۵۰۰تن خرمای کبکاب، 4هزار تن گندم دوروم، ۵۰۰تن روغن خام سویا، ۵۰۰تن کنجاله سویا پلیت، ۱۰۰تن برنج وارداتی و ۱۰۰تن شکرسفید راهی تالار معاملات شدند. در مجموع، بیش از ۲۵۱هزار تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.


25 میلیارد ریال، ارزش کل معاملات بورس انرژی

در جریان معاملات روز سه‌شنبه و در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران و حلال 410 پالایش نفت آبادان مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته روی این کالاها و عرضه‌های مازاد معادل 2، 630تن به ارزش بیش از 20میلیارد ریال بود. در تابلو سلف موازی استاندارد برق بازار مشتقه نیز 982 قرارداد در قالب 19معامله و معادل با 10هزار و 984مگاوات ساعت به ارزش بیش از 4میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در ابتدای جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پایه، کم‌باری، میان‌باری و بار پیک روزانه 24 دی 94 گشایش یافته و در پایان جلسه نیز نمادهای بار پایه، کم‌باری، میان‌باری و بار پیک روزانه 28 آذر 94 متوقف شدند. همچنین طی جلسه معاملاتی این روز در تابلو سلف موازی استاندارد نفت کوره بورس انرژی ایران، در مجموع پنج نماد و 69قرارداد به ارزش تقریبی 801میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع ارزش کل معاملات نزدیک به 24میلیارد و 867میلیون ریال شد. در جلسه معاملاتی روز کاری گذشته در کنار معاملات مداوم قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، در بازار فیزیکی بورس انرژی کالاهای گاز مایع صنعتی، برش سنگین، گاز بوتان وگاز پروپان پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و در رینگ بین‌الملل نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران عرضه شدند.


صعود بازارهای سهام جهان

شاخص‌ام اس سی‌ای از بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه ‌جز ژاپن، 1.5درصد صعود کرد. این شاخص در فاصله آوریل تا سپتامبر به دلیل نوسانات شدید بازارهای مالی چین 27درصد ریزش کرده بود. شاخص نیکی 225 ژاپن 2.1درصد صعود کرد و به 18961.83واحد رسید و کسپی کره‌جنوبی با 1.7درصد افزایش، در 1966.64واحد قرار گرفت. هانگ سنگ هنگ‌کنگ 2.1درصد صعود کرد و به 21724.30واحد رسید و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین، با 0.5درصد افزایش، در 3526.52واحد ایستاد. شاخص اس‌اند پی/‌ای اس ایکس 200 استرالیا هم 2درصد افزایش یافت و به 5010واحد رسید. شاخص‌های سهام در تایوان و آسیای جنوب شرقی هم صعود کردند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به نظاره بانک مرکزی امریکا نشسته‌اند که انتظار می‌رود برای نخستین‌بار در 9 سال گذشته، نرخ‌های بهره را از نزدیک صفر افزایش دهد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا و سایر مقامات این بانک از پیش اظهار کرده‌اند که احتمالا افزایش نرخ‌های بهره را تصویب خواهند کرد؛ همچنین به شکل روشنی عنوان کرده‌اند که روند افزایش نرخ‌های بهره به صورت تدریجی انجام خواهد گرفت تا از به‌هم ریختن بازارهای مالی جلوگیری شود. این تصمیم در شرایطی گرفته می‌شود که اقتصاد امریکا احیا شده و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای پشتیبانی از رشد اقتصادشان، همچنان به اجرای سیاست‌های پولی آسان ادامه می‌دهند.

در وال‌استریت، شاخص‌های بزرگ سهام روز سه‌شنبه با صعود سهام بانک‌ها و شرکت‌های انرژی، به بزرگ‌ترین صعود در هفته جاری دست یافتند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 0.9درصد افزایش، به 17524.91واحد رسید. استاندارد‌اندپورز 500 با 1.1درصد افزایش، در 2043.41واحد قرار گرفت و نزدک کامپوزیت با 0.9درصد افزایش، در 4995.36واحد بسته شد. قیمت نفت خام امریکا در معاملات بازار بورس کالای نیویورک نیز 44سنت کاهش یافت و به 36.91دلار در هر بشکه رسید. نفت حدود 30درصد در سال 2015 کاهش یافته و به کمترین قیمت در بیش از 6سال گذشته رسیده است.

قیمت نفت برنت که مبنای معاملات جهانی است در بازار لندن 21سنت کاهش یافت و به 38.52دلار در هر بشکه رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از کاهش در دو روز گذشته، به 1064دلار افزایش یافت. دلار نیز از 121.83ین در روز سه‌شنبه به 121.73ین کاهش یافت و یورو از 1.0929دلار به 1.0946دلار صعود کرد. شاخص دلار در روز سه‌شنبه نیز با 0.6درصد افزایش در 98.078واحد قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر