تلگرام وسبدی برای سفته‌بازان

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۵۴۱


فضای مجازی به‌عنوان پایگاهی برای تبادل اطلاعات بین فعالان بازار سرمایه، جایگاه مهمی دارد.

از زمانی که نرم‌افزار تلگرام همچون دیگر ابزارهای ورود به شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال مخاطبان رسانه‌یی قرار گرفت، به مرور در میان فعالان بورس و بازار سرمایه نیز جای خود را باز کرد. شبکه‌های اجتماعی که همواره به‌عنوان ابزاری برای مصارف مختلف رسانه‌یی بین مخاطبان ایران رواج داشته است این‌بار به مامن و جایگاهی برای اشتراک اطلاعات بازار سرمایه بین اهالی بازار تبدیل شده است.

البته در ابتدا گروه‌های ایجاد شده در فضای تلگرام به تعداد انگشتان دودست هم نمی‌رسید اما باگذشت زمان و باتوجه به سهل‌الوصول بودن دسترسی به آن از طریق تلفن همراه و باتوجه به سرعت مناسب و عدم فیلترینگ، فعالان و سهامداران سراسر کشور را به خود علاقه‌مند کرد تا با تشکیل گروه‌های بورسی وضعیت بازار را در این فضابه اشتراک بگذارند.

به این ترتیب گروه‌های فعال درحوزه بورس با نیت و مقاصد مختلف در این فضا رشد کردند که البته کیفیت بحث‌ها و اعضای این گروه‌ها محل بحث است. با نگاهی ریزبینانه از ابتدا نیز روشن بود که افرادی ثابت همزمان در این گروه‌ها فعالیت داشتند که گفت‌وگوهای آنها غالبا از لحاظ کیفی نازل وکم‌ارزش تلقی می‌شد و جز تبلیغ و تشریح سهام‌های خاص و تبلیغ و رشد قیمت این سهام‌ها کارایی دیگری نداشت. از سوی دیگر در پاره‌یی از موارد تحت تاثیر این تبلیغات ناصحیح و دروغین مجازی، بازار دچار نوساناتی شد که از پیش روی روند اصلاحی موفق جلوگیری می‌کرد.

در این میان طی ماه‌های اخیر امکان جدیدی به نام کانال روی این نرم‌افزار طراحی شده که بدون محدودیت در تعداد عضویت قابل استفاده است. باتوجه به اینکه در این نوع کانال‌ها صرفا مدیران کانال ایجاد شده قابلیت نشر مطالب را دارند به نظر می‌رسید اقدامی مناسب در جهت بهبود کیفیت گروه‌های بورسی فارغ از بحث وجدل‌های بی‌نتیجه در شرف وقوع باشد. اما متاسفانه فعالیت‌های سودجویانه و جو‌سازی‌های بی‌پایه برخی افراد در فضای جدید ایجاد شده نیز پایان نیافت و استفاده‌های ناثواب و غیرصحیح از ابزارها وامکانات اجتماعی همچنان ادامه پیدا کرد به گونه‌یی که این افراد سودجو با همراه‌سازی عده کثیری از فعالان ناآگاه بازار، با تصویرسازی غلط از نمادهای کوچک با حجم شناور محدود، اقدام به تحریک افراد برای خرید این نمادها با صرف مبالغ هنگفت نقدینگی کردند البته این جریان مجازی با خرید افراد به پایان نمی‌رسد بلکه پس از اتمام خرید و پر کردن کدهای خود، درصدد تبلیغات دروغین در خصوص نمادهای فروش رفته برمی‌آیند و با تهیه تحلیل‌های نموداری که غالبا اشتباه و رویا پردازانه است به تحریک هیجان افراد و جلب‌توجه اهالی بازار سرمایه نسبت به سهام‌های بی‌ارزش خود ادامه می‌دهند. حال آنکه پس از جلب اعتماد و قرار گرفتن افراد حقیقی در صف‌های خرید، سهام پایین خرید خود را اصطلاحا روی متقاضیان در صف خالی می‌کنند و از این راه پر پیچ‌وخم، سودهای چشم‌گیری به جیب می‌زنند. با وجود این شرایط تاکنون اقدام شایسته‌یی از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از این روند عوام فریب نشده است و صرفا پس از گذشت روزها از فعل و انفعالات اینچنینی در بازار، گاه از شرکت و نمادی که توسط گروه‌های مجازی در حال سفته بازی هستند درخواست گزارش شفاف‌سازی می‌شود. از این روی من به‌عنوان یکی از فعالان بازار سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار به‌وی‍ژه ناظران بازار که متولی معاملات صحیح وبدون دستکاری قیمتی تلقی می‌شوند تقاضا دارم هرچه سریع‌تر باهمکاری مراجع قضایی نسبت به شناسایی و برخورد با طراحان و عاملان این قبیل رفتارهای نادرست اجتماعی در حوزه بازار سرمایه اقدام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر