پارامترهای بودجه دولت تنها امیدواری سهامداران

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۳۸

گروه بورس علی رمضانیان

اوضاع کسالت بازار سرمایه در هفته‌های اخیر سبب شد تا فعالان بازار در انتظار بودجه‌بندی دولت در آذر ماه بمانند تا تکلیف قیمت نفت و ارز در آن مشخص شود و از همه مهم‌تر تصمیمات دولت در خصوص نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بهره مالکانه معادن و نرخ سود سپرده بانکی و تسهیلات مشخص شود.

این تصمیمات می‌تواند روند جاری بورس را تغییر داده و بازار سهام را از وضعیت نا امید‌کننده هفته‌های اخیر خارج کند. هر چند که وضعیت کسالت بار بورس مسوولان را مجاب کرده تا برای خرج از کسالت خود در جزیره خوش آب و هوای کیش در این فصل، همایش برقرار کنند اما فعالان بورس چشم امیدی به مدیران بورسی ندارند و منتظر تصمیمات کلان اقتصادی هستند تا بر اساس آن گزارشات مثبتی از شرکت‌ها صادر شود.

در شرایط فعلی بورس تهران به دلیل فعالیت نوسان‌گیران رشدهای ناچیزی را تجربه می‌کند بطوری که بسیاری از فعالان بازار سهام به سودهای ناچیز اکتفا کرده و با رشد اندک قیمت‌ها در صف فروش قرار می‌گیرند بنابراین بورس تهران در شرایط رکودی و با نوسان محدود قیمت‌ها، روزهای کسالت آوری را طی می‌کند.

حساسیت مضاعف دولت در بودجه‌بندی

عظیم ثابت، مدیر امور بازارگردانی تامین سرمایه آرمان، در خصوص تاثیر بودجه‌بندی دولت بر بازار سرمایه به «تعادل» گفت: برای سهامداران بودجه‌بندی دولت بسیار حایز اهمیت است زیرا آنها به یاد دارند که در سال 92 که بازار سرمایه ریزش کرد به دلیل تصمیم دولت برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی بود و در سال جاری امیدوارند که اتفاق جدیدی بیفتد تا بازار سهام تحرک پیدا کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مسائل مهمی که دولت باید در نظر داشته باشد، این است که نحوه قیمت‌گذاری دولت برای صنایع در بخش مواد اولیه و موضوعاتی چون بهره مالکانه به‌صورت 5ساله یا 10ساله باشد تا ثبات بیشتری در صنایع کشور وجود داشته باشد. ثابت در ادامه عنوان کرد: در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاران خارجی به نحوه بودجه‌ریزی دولت توجه دارند و در صورت غیرقابل توجیه‌پذیر بودن بودجه قطعا در نحوه ورود خود تجدیدنظر می‌کنند بنابراین دولت باید به نحو درستی بودجه‌ریزی کند نه اینکه از جیب صنایع کشور ارتزاق کند از سوی دیگر سهامداران نیز به این مسائل توجه دارند زیرا تصمیم دولت برای صنایع بورسی تاثیر زیادی دارد. آنها منتظرند تا در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، بهره مالکانه و مالیات ارزش افزوده وضعیت بدهی معوق پیمانکاران، پروژه‌های نیمه تمام عمرانی مشخص شود.

معاملات تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات، با 14 واحد افزایش روی عدد 63 هزار و 70 واحد ایستاد.

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات دیروز این بازار با 5 واحد افزایش به عدد 24 هزار و 674 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور اما با 40 واحد افت عدد 70 هزار و 168 واحد را تجربه کرد.

شاخص بازار اول نیز در حالی با افت 50 واحدی به عدد 43 هزار و 870 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 376 واحد افزایش عدد 139 هزار و 482 واحد را به نمایش گذاشت.

ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 77 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 297 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 31 هزار و 618 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان بهبهان، سیمان اصفهان و فنرسازی زر از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های کنتورسازی ایران، نیرو کلر و اوراق اجاره رایتل بازگشایی شد. همچنین پذیره‌نویسی عمومی بیش از 22 میلیون حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود برای مدت 30 روز در فرابورس ایران آغاز شد.

معاملات روز گذشته بازار سهام در حالی دنبال شد که واگذاری 160 میلیون سهمی بانک آینده در بازار توافقی فرابورس تنها معامله پرحجم بازار سهام بود.

در معاملات دیروز 160 میلیون سهم بانک آینده از کد حقوقی به سهامدار حقیقی روی قیمت صفر تابلو واگذار شد.

گروه قندی‌ها در سکوت رخوتاور تالار شیشه‌یی پیش چشم ناظران بازار سهام دوباره با تکاپوی سفته‌بازان برای شکل‌گیری صف‌های سنگین خرید فارغ از هرگونه توجیه و منطق در این گروه است.

در سایر گروه‌های کوچک بازار نیز از جمله دارویی‌ها و برخی شرکت‌های گروه پتروشیمی نیز ارزندگی قیمت‌ها باعث اقبال معامله‌گران برای خرید سهام این شرکت‌ها شده است.

در این بین نماد معاملاتی صنایع شیمیایی سینا با پرحجم شدن معاملات در قیمت‌های جذابی برای عبور از هدف‌های قیمتی پیش روی خود قرار گرفته است.

در گروه برقی‌ها نیز برخی خبرها از پرداخت بدهی دولت به شرکت‌هایی همچون پارس سوئیچ، گروه مپنا و ایران‌ترانسفو در غالب اوراق خزانه حکایت دارد.

معاملات آیفکس

در پایان معاملات روز گذشته فرابورس ایران، 257 میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود یک هزار و 54 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

در معاملات 23 آبان‌ماه فرابورس ایران، 257 میلیون ورقه بهادار در 10 هزار و 417 نوبت به ارزش یک هزار و 54 میلیون و 80 هزار ریال داد و ستد شد.

در ساعت اولیه معاملات شاخص کل فرابورس بالا رفت اما مجدداً افت کرد و در نهایت با کاهش حدود 3 واحدی روی عدد 703.59 متوقف شد.

بیشترین حجم معاملات نخستین روز هفته مربوط به معامله 6 میلیون و 300 هزار سهم قند شیروان بود و بیشترین ارزش معاملات امروز به میزان 34 میلیارد و 540 میلیون ریال در اختیار پتروشیمی مارون بود.

در بازار ابزارهای نوین مالی، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله یک میلیون و 200 هزار سهم، بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق اجاره ماهانه رایتل با داد و ستد 40 هزار ورقه بهادار بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت.

عرضه‌های تالار نقره‌ای

روز گذشته در بورس کالای ایران 100 تن گندم خوراکی، 4 هزار تن گندم دوروم و 300 تن شکر سفید عرضه شد.

در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، بیش از 49 هزار تن انواع قیر شرکت‌های نفت پاسارگاد، نفت جی و آذربام عایق کار روی تابلوی عرضه رفت. بر اساس این گزارش، در این تالار همچنین 4 هزار تن وکیوم باتوم، 2 هزار تن لوب کات سبک و 300 تن گوگرد گرانوله از سوی شرکت پالایش نفت تبریز عرضه شد. شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز عرضه‌کننده 8 هزار تن لوب کات سنگین در این تالار بود. از دیگر عرضه‌های این تالار می‌توان به عرضه بیش از 12 هزار تن انواع مواد پلیمری و شیمیایی اشاره کرد. این گزارش حاکی است در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در روز شنبه، یکهزار تن روغن خام سویا و 4 هزار تن کنجاله سویای پرک روی تابلوی عرضه رفت.

لازم به ذکر است که در روز گذشته 12.750 تن انواع ماده پتروشیمیایی تولید مجتمع‌های کارون، بوعلی سینا، خراسان، کرمانشاه، برزویه، بندرامام، تندگویان، ایلام، مهر، اروند و شازند، 300 تن گوگرد گرانوله به همراه 4 هزار تن وکیوم باتوم از تولیدات شرکت پالایش نفت تبریز، 10هزار تن لوب کات پالایشگاه‌های نفت تبریز و بندرعباس، 49.496 تن انواع قیر شرکت‌های نفت جی، نفت پاسارگاد و آذربام عایق کار و 9.400 تن محصولات کشاورزی شامل شکر سفید، کنجاله سویا پرک، گندم دوروم و خوراکی و روغن خام سویا راهی رینگ داخلی تالار معاملات بورس کالای ایران شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر