بازار سرمایه به دنبال تغییر سیاست‌های پولی و مالی دولت

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۶۳

گروه بورس علی رمضانیان

بورس تهران که در معاملات هفته گذشته، به رشد 4 واحدی رضایت داد، روز گذشته، با 73 واحد رشد روبه‌رو شد. در آغاز معاملات روز گذشته، بازار با روند محتاطانه توام با ناامیدی شروع شد و در دقیقه‌های پایانی معاملات به انتشار خبر توافق احتمالی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی تا 18 درصد واکنش نشان داد. کاهش نرخ سود سپرده همواره از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه بود زیرا آنها معتقدند که با توجه به بالا بودن رقم سود سپرده و همچنین به دلیل پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، سرمایه‌گذاران بورسی به آن سمت گرایش داشته و علاقه‌یی به ورود نقدینگی به بازار سرمایه ندارند. بنابراین بازار سرمایه از تغییرات در سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی دولت استقبال می‌کند.


سیاست انبساطی عامل تقویت بورس

ابراهیم قزل‌گل تحلیلگر بازار سرمایه و مدیر مسوول سایت تحلیلی - بورسی سهامیاران درخصوص تعدیل سود سپرده بانکی به «تعادل» گفت: کاهش سود بانکی از قوی‌ترین سیاست‌های پولی انبساطی است، زیرا معمولا نرخ بهره بانکی در کشورها متناسب با نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود تصور کنید کشوری دارای 10درصد نرخ تورم و 5درصد نرخ بهره است در این صورت هیچ تمایلی از طرف سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به وجود نمی‌آید چرا که نرخ تورم 10درصدی نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید مسکن طلا و ارز می‌تواند سودآوری نزدیک به 10 درصد داشته باشد از طرفی تصور کنید کشور تورم 15درصد و نرخ بهره 20درصد داشته باشد در این حالت هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در بخش تولید یا بورس یا دیگر بخش‌های مولد سرمایه‌گذاری کند چرا که بدون دردسر در بانک سود بیشتری تصاحب خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در سال‌های اخیر در فاصله نرخ تورم با سود بانکی در کشور بیش از 5درصد بوده و این یعنی سرمایه‌ها در بانک‌ها قفل شده‌اند، علاوه بر این منابع مالی بانک‌های خصوصی عمدتا در بازارهای غیر مولد که سوددهی بیشتری دارد، مصرف می‌شود و بخش تولید از این تسهیلات بی‌بهره مانده‌اند و این به رکود عمق می‌دهد. بهترین تصمیم برای کشور همسان‌سازی نرخ بهره و تورم است. قزل‌گل در ادامه عنوان کرد: گفته می‌شود نرخ تورم غیرمنقول در کشور (که تغییرات قیمت مسکن هم در آن آورده شده است) به دلیل کاهش نرخ مسکن حتی تک رقمی شده است و بدون احتساب نرخ مسکن در محدوده 10 تا 15درصد است در حالی که نرخ بهره رسمی و مصوبه‌یی 20 تا 22درصد است این عدم توازن در این بخش، اقتصاد را به رکود کشانده است و حالا تصمیم جدید کاهش نرخ بهره تا 18 درصد می‌تواند کمک شایانی به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه کند. از دیگر تصمیمات انبساطی که دولت و بانک مرکزی در هفته‌های اخیر گرفته است وام 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی، وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو، وام تا سقف 80 درصد خرید ماشین‌آلات کشاورزی (تراکتور و کمباین و...)، کاهش 2 درصدی نرخ سود بین بانکی از 26 به 24 درصد و کاهش 3 درصدی نرخ سپرده قانونی از 13 به 10 درصد که همه آنها می‌تواند در کنار کاهش رکود کمی هم باعث افزایش تورم شود... باید دقت کرد در کشور‌های در حال توسعه رشد اقتصادی بدون افزایش تورم تلاش سختی خواهد بود چرا که کنترل تورم در چنین کشورهایی سریعا منجر به رکود عمیق و تحریک تقاضا دوباره منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود بنابراین نمی‌توان بدون به کار‌گیری سیاست‌های انبساطی از رکود خارج شد. در واقع هنر اقتصاددانان دولت آنجا مشخص می‌شود که بتوانند همیشه با تصمیمات حساب شده و سریع بدون فوت وقت این توازن را حفظ کنند.


ضرورت جلب اعتماد سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اعتماد حلقه مفقوده این روزهای بورس است و در صورت حمایت دولت از صنایع و بنگاه‌های تولیدی می‌توان به بازگشت اعتماد و نقدینگی به بورس امیدوار بود.

منصور کریمی گفت: در صورتی که شفافیت به اقتصاد کشور در موضوعات مختلف از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه از یک سو و نیز اعلام سیاست‌های دولت در قبال بسته خروج از رکود بازگردد، سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمات مشخص‌تری گرفته و به بورس ورود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اعتماد حلقه مفقوده این روزهای بورس است به تسنیم گفت: در صورت بازگشت اعتماد به اقتصاد و بورس، شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته دولت با اتخاذ سیاست‌های انقباضی تنها سعی در کنترل تورم کرده که این سیاست‌ها به رکود اقتصادی منجر شده است افزود: در شرایط کنونی دولت می‌تواند با اجرای سیاست‌های انبساطی در اقتصاد به تحرک اقتصاد و خروج آن از رکود کمک کند که بازار سرمایه نیز از این سیاست‌ها تاثیر مثبت خواهد گرفت. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در همه جای دنیا در شرایط رکودی دولت‌ها با حمایت از صنایع و دادن تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی طرف عرضه را تحریک کرده که این موضوع موجب پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات و سودآوری بنگاه‌ها شده و از طرفی دیگر شرکت‌ها با فروش محصولات خود به قیمت‌های پایین‌تر موجب تحریک ظرف تقاضا و در مجموع خروج اقتصاد از رکود می‌شوند.


معاملات تالار شیشه‌ای

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات نخستین روز کاری هفته، 73 واحد ارتقا پیدا کرد تا به کانال 63 هزار واحد برسد.

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات با افزایش 28 واحدی به عدد 24 هزار و 649 واحد دست یافت. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 95 واحدی روی رقم 70 هزار و 241 واحد ایستاد. همچنین شاخص بازار اول درحالی با 17 واحد افزایش به عدد 43 هزار و 977 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 355 واحدی عدد 138 هزار و 435 واحد را تجربه کرد. در ادامه همچنین نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 20 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 16 واحد و بانک صادرات با 9 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند. روز گذشته، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از یکصد میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 600 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 32 هزار و 67 نوبت خریدوفروش بود. در معاملات دیروز بازار سهام نماد معاملاتی شرکت‌های قند پیرانشهر، پتروشیمی خارک، حق تقدم خرید سهام سیمان دشتستان، عمران و توسعه شاهد، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سرمایه‌گذاری توسعه شهری طوس‌گستر، ایرکا پارت صنعت از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی صنعتی روان‌فناور، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و میدکو بازگشایی شدند. در نماد معاملاتی ایران‌خودرو نیز از سوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا بیش از 120 میلیون سهم به ارزش 25 میلیارد تومان به کد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد. در معاملات کد به کد نیز دیروز 40 میلیون حق تقدم خرید سهام فولاد مبارکه به ارزش 432 میلیون تومان به کد شرکت‌های درون‌گروهی منتقل شد.

معاملات آیفکس

در جریان معاملات دیروز فرابورس، 76 میلیون ورقه بهادار به ارزش 669 میلیارد ریال دست به دست شد. معامله‌گران فرابورس نخستین روز هفته را با خرید و فروش 76 میلیون و 650 هزار ورقه بهادار به ارزش 668 میلیارد و 980 میلیون ریال آغاز کردند و آیفکس هم با کاهش 2.5 واحدی روی عدد 701.68 ایستاد. ذوب‌آهن اصفهان با خرید و فروش 13 میلیون و 520 هزار سهم به ارزش 27 میلیارد و 320 میلیون ریال بشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را در اختیار گرفت. شرکت‌های صنعتی مینو، مهندسی تاسیسات راه‌آهن و کوثر مرکزی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت نصیب معادن مس تکنار، زغال‌سنگ پروده طبس و بیمه نوین شد. نماد شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، توسعه خدمات بندری سینا و قند شیروان پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته فرابورس بودند ضمن آنکه هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازه قیمت 670 تا 690 ریال معامله شد.

طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خرید و فروش 308 هزار و 200 سهم رقم زد و دادوستد 125 هزار و 910 ورقه مشارکت مسکن مهر در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.


معاملات تالار نقره‌ای

روز گذشته، حدود 125 هزار تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.

در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، 68 هزار و 90 تن انواع قیر، 14 هزار و 456 تن انواع مواد پتروشیمی، 19 هزار تن وکیوم باتوم، 2300 تن گوگرد گرانوله و 2 هزار تن لوب کات روی تابلوی عرضه رفت. تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 10 هزار و 100 تن انواع قیر و 1400 تن عایق رطوبتی بود. شایان ذکر است، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با 40 تن شمش بیلت 6061-7 در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز 220 تن سبد میلگرد مخلوط را راهی تالار معاملات کرد. گفتنی است، 4 هزار تن گندم دوروم، 2500 تن روغن خام آفتابگردان، 500 تن کنجاله سویا پرک، 100 تن شکرسفید و 10 تن برنج طارم در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر