بورس کالا بازاری آزاد برای عرضه پتروشیمی‌هاست

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۵۱


حامد سلطانی‌نژاد گفت: بازاری آزادتر و درعین حال شفاف‌تر از بورس برای عرضه محصولات پتروشیمی وجود ندارد و در عین آزادی، امکان نظارت نیز فراهم است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازاری آزادتر و درعین حال شفاف‌تر از بورس برای عرضه محصولات پتروشیمی وجود ندارد و درعین آزادی، امکان نظارت نیز فراهم است و ارزش افزوده ناشی از ابزارهای مالی و بهره‌گیری از بازار مالی را برای بخش واقعی اقتصاد فراهم می‌کند.

سلطانی‌نژاد در پاسخ به بحث‌های مطرح شده درخصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در این بورس اظهار داشت: در این حوزه با توجه به مصوبه‌یی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته به شرکت‌های پتروشیمی داده شد، این شرکت‌ها پس از دوبار عرضه دربورس می‌توانند کالای خود را در خارج از بورس به فروش برسانند و این امر بهانه‌یی شد تا برخی از شرکت‌ها به گونه‌یی محصولات را عرضه کنند که فروش نرود و در نهایت باعث کاهش عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا شد. درعین حال پتروشیمی‌ها درحال حاضر با کمبود تقاضای ناشی از رکود و محدودیت‌هایی که از خارج از بورس به آن تحمیل شده، مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه وزیر صنعت هنوز مصر بر خارج شدن پتروشیمی‌ها از بورس کالاست، ادامه داد: متاسفانه هنوز وزیر این موضوع را پیگیری می‌کند و ما هم دیدگاه خود را به مراجع مختلف مطرح کردیم و کاملا مخالف خروج پتروشیمی از بورس کالا هستیم زیرا زمانی که دولت تصمیم گرفت محصولات پتروشیمی را در بورس کالا عرضه کند، به موارد مهمی چون نظارت کافی، امکان احراز هویت، شفافیت و شناسایی مشتریان تکیه شد و در این شرایط بورس جایگزین سیستم نظارتی شد که اگر قرار است دوباره پتروشیمی‌ها از بورس خارج شوند باید تحت شمول قیمت‌گذاری دولتی قرار گیرند چراکه محصولات پتروشیمی یکی از اساسی‌ترین کالاهای تولیدی کشور هستند که بر مبنای مزیت رقابتی یعنی ارزان بودن خوراک و مواد اولیه در ایران تولید می‌شوند و حق مردم است که انتظار داشته باشند این محصولات که خروجی ثروت عمومی مملکت هستند در یک بازار شفاف، مورد معامله قرار گیرند و بر نحوه عرضه و توزیع آن نظارت وجد داشته باشد. چراکه اگر چنین نباشد، مزیت نسبی اقتصادی به‌طور عادلانه بین مردم تقسیم نمی‌شود و در سیستم غیرشفاف به‌طور تبعیض‌آمیز تخصیص می‌یابد.

سلطانی‌نژاد در ادامه بیان کرد: تمامی طرح‌هایی که در مورد خروج کالا مطرح می‌شود، بهانه است چراکه بورس انعطاف لازم را برای پاسخگویی به مطالباتی که بیرون از بورس اتفاق می‌افتد، به صورت نظام‌مند دارد لیکن عرضه در بورس شفافیت دارد که ممکن است به منافع عده‌یی صدمه وارد کند.

مدیرعامل بورس کالا درخصوص گزارش عملکرد این بورس در سال اخیر مطرح کرد: درحوزه محصولات کشاورزی 670هزار تن کالا به ارزش 8هزارمیلیارد ریال معامله شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 33برابر افزایش پیدا کرده است.

حامد سلطانی‌نژاد درخصوص حجم و ارزش معاملات بورس کالا در 6ماه ابتدایی سال گفت: در 6ماه ابتدایی سال94 درمجموع 11.9میلیون تن کالا به ارزش 161هزارمیلیارد ریال معامله شده که از نظر مقدار 4درصد نسبت به مقدار دوره مشابه در سال قبل رشد داشته و از نظر ارزش و قیمت با کاهش 22درصدی مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل بورس کالا درخصوص حجم کالاها در تالار صادراتی بیان داشت: در تالار صادراتی 3.2میلیون تن کالای صادراتی به ارزش 16هزارمیلیارد ریال معامله شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ وزن رشد 47درصدی را نشان می‌دهد و از نظر ارزش کاهش 24درصدی را شاهد هستیم و علت اصلی این امر نیز کاهش قیمت قیر و سنگ‌آهن در بازار جهانی با توجه به قیمت‌های سال قبل است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به مزیت‌های گواهی سپرده کالایی برای بخش کشاورزی گفت: با صدور این گواهی برای کشاورزان، امکان اخذ تسهیلات برای کشاورزان از سیستم بانکی به راحتی امکان‌پذیر می‌شود و هزینه‌های مربوط به انبارداری، سیستم توزیع و خرید تضمینی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان تامین مالی توسط تولیدکنندگان در بورس کالای ایران درحوزه قراردادهای سلف صورت گرفته که ارزش آن 56هزارمیلیارد ریال در 6ماهه ابتدایی سال جاری بوده است.

سلطانی‌نژاد در ادامه به پذیرش محصولات جدید در بازار فیزیکی بورس کالا اشاره کرد و گفت: محصولاتی چون اکسید آلومینیوم، هیدروکسید آلومینیوم و فرمالین در بازار فیزیکی بورس کالا در سال94 مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. همچنین در بازار مشتقه، قراردادهای آتی کنجاله سویا در سال جاری راه‌اندازی شد و در بازار فرعی هم محصولات مختلف و متنوعی پذیرش شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر