بازار بورس در دستان سفته‌بازان

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۴۸

بازار سهام روز گذشته درحالی نخستین روز معاملاتی خود در سومین هفته مهر ماه امسال را آغاز کرد که همچنان با افت حجم و ارزش مبادلات روزانه مواجه است، در این بین تکاپوی نوسان‌گیران برای شناسایی بازده کوتاه‌مدت به اوج خود رسیده است. معاملات روز بازار سهام در روندی کم حجم و بی‌رونق همچنان ادامه یافت هر چند که بازارگردانی محدود برخی حقوقی‌ها در نمادهای معاملاتی بزرگ به صورت قطره‌چکانی مشهود بود.

جالب آنکه شرایط رکودی بازار وضعیت مناسبی برای آن دسته از سهامداران حقوقی فراهم آورده تا با جمع‌آوری حق تقدم خرید سهام به قیمت‌هایی در محدوده قیمت اسمی سهام و حتی کمتر از آن اقدام کنند. در گروه قندی‌ها نیز همچنان انگیزه سفته‌بازی باعث رشد قیمت سهام برخی از این شرکت‌ها زیر چشم ناظر بازار سهام شده است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 18مهرماه 94 با افزایش 7واحدی به رقم 61هزار و 396 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز با رشد 2واحدی عدد 24هزار و 50 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با 41 واحد افزایش به رقم 67هزار و 617 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 12واحدی عدد 42هزار و 545 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 23واحد کاهش به رقم 136هزار و 676 واحد دست یافت.

براساس این گزارش ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 42میلیارد و 597میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 242میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 23هزار و 954 نوبت خرید و فروش بود. طی معاملات روز گذشته نماد معاملات سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 60 واحد، بانک ملت با 8 واحد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 7 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در گروه فلزات اساسی اما افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی به سبز شدن قیمت سهام در این گروه انجامیده اما با این همه هنوز از حجم و ارزش معاملات پایداری برخوردار نیستند.

در میان خبرهای دیرروز ادعای وزارت صنعت و معدن مبنی بر کاهش 48درصدی تولید خودرو در شهریور ماه و در عین حال خیز 5 شرکت بزرگ تولید‌کننده ژاپنی برای مونتاژ خودروهای سبک و سنگین در ایران مورد توجه قرار گرفت.

در عین حال طرح جایگزینی سیمان به جای آسفالت در راه‌سازی‌ها، گروه سیمانی‌های بورس را روز گذشته مورد توجه فعالان بازار قرار داد.

در عین حال دیروز برخی گزارش‌ها حاکی از پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی نفت طی دو سال آینده تا مرز 70دلار حکایت داشت همچنین برخی شایعه‌ها حاکی از موافقت ضمنی وزیر نفت با نرخ خوراک 10سنتی مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان سال مالی 94 حکایت دارد.


معاملات فرابورس

در جریان معاملات روز گذشته در بازارهای فرابورس 66میلیون ورقه بهادار در 13هزار و 919 نوبت خرید و فروش شد.

معاملات 18مهرماه فرابورس ایران با داد و ستد 66 میلیون و 580 هزار ورقه بهادار به ارزش 295میلیارد و 190میلیون ریال به پایان رسید و شاخص کل فرابورس با رشد 6.7 واحدی نسبت به روز پایانی هفته قبل نشانگر عدد 679.77 واحد شد. در روز گذشته 4میلیون و 30هزار سهم پالایش نفت تهران به ارزش 14میلیارد و 720میلیون ریال معامله شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به نام خود ثبت کرد.

این گزارش حاکی‌ است، زرین معدن آسیا در کنار روی زنگان و پالایش نفت لاوان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های قاسم ایران، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و کوثر مرکزی با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، قند شیروان و پگاه فارس پربیننده‌ترین نماهای نخستین روز هفته در فرابورس بودند و اوراق تسهیلات مسکن ضمن کاهش قیمت در بازه 637 تا 690هزار ریال دست به دست شد. علاوه بر این در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با خرید و فروش یک میلیون و 490هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت متعلق به معامله 32هزار و 500 ورقه اجاره سه ماهه مپنا بود.

معاملات بورس کالا

روز گذشته حدود 95هزار تن انواع قیر در بورس کالای ایران عرضه شد.

در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 56 هزار و 900 تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد، 34هزار و 100 تن انواع قیر شرکت نفت جی و 300تن انواع قیر شرکت همیار جی یزد روی تابلو عرضه رفت. این تالار همچنین شاهد عرضه 14هزار و 861 تن انواع ماده پتروشیمیایی بود. شایان ذکر است در این روز و در تالار صادراتی 3500 تن قیر 6070 و 100 تن عایق رطوبتی روانه تالار معاملاتی شد.

گفتنی است 13هزار و 800 تن ذرت، چهار هزار تن گندم دروم، 1050 تن روغن خام، یک‌هزار تن کنجاله سویا پرک و 610 تن برنج در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

براساس این گزارش در این روز و در مجموع حدود 134هزار و 501 تن انواع کالا روانه تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر