17 هزار میلیارد تومان پول در بورس بخار شد

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۸۶

گروه بورس علی رمضانیان

بورس اوراق بهادار تهران گزارش عملکرد 6ماهه بورس اوراق بهادار را منتشر کرد. این آمار گویای ادامه روند کاهشی بازار بوده و نشان می‌دهد که بازار به استقبال گزارش‌های 6ماه شرکت‌های بورسی رفته و به دلیل آگاهی از وضعیت اقتصادی کشور، نگران تعدیل‌های منفی این شرکت‌هاست. در عین حال این آمار نشان‌دهنده آن است که بازار با پیش خور کردن خبرهای آتی، با برخورد هیجانی گزارشات آتی روبه‌رو نخواهد شد.

در 6ماهه نخست سال 94 معادل 17هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بخار شد و از جیب سهامداران رفت. در این گزارش آمده که شاخص کل بازار در6ماهه نخست سال 5/1درصد کاهش داشته و نسبت به شهریورماه سال گذشته با رقم 71هزار 686واحد، 14درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص کل نسبت به مردادماه، 3648واحد معادل 6درصد، افت داشته و از 65هزار و 225واحد به 61هزار و 577واحد رسید و از همه مهم‌تر اینکه شاخص 30شرکت بزرگ بورسی نیز 5/8درصد نسبت به 6 ماه گذشته کاهش را تجربه کره است.

ارزش بازار نیز در 6ماهه گذشته 6درصد کاهش داشته و از رقم 281هزار میلیارد تومان به رقم 264هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به شهریور سال 93 که ارزش بازار 481/294/3ریال بوده با کاهش 20درصدی مواجه شده است؛ درضمن ارزش بازار در شهریورماه در مقایسه با مردادماه سال 94، میزان 211هزار و 61میلیارد ریال برابر با 7درصد کاهش را نشان می‌دهد و از 336/851/2ریال به 274/640/2ریال کاهش پیدا کرده است. درعین حال ارزش سهام و حق تقدم در 6ماهه گذشته با کاهش 46درصدی روبه‌رو شده و از 330هزار و 140ریال به 178هزار و 931ریال رسید که با کاهش 44درصدی گردش معاملات، نشان‌دهنده رکود در بازار سرمایه است.

در 6ماهه نخست امسال بالغ بر 49هزار و 581 میلیارد و 230میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده که از این میزان 34هزار و 691میلیارد و 383میلیون ریال از طریق مطالبات و آورده نقدی و 14هزار و 889میلیارد و 847میلیون ریال از طریق سود انباشته‌ و اندوخته‌ها و صرف سهام بوده است. این گزارش می‌افزاید: در شهریور امسال 19485میلیارد و 105میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده که 18868میلیارد ریال آن از طریق مطالبات و آورده نقدی و 617میلیارد ریال از طریق سود انباشته‌ و اندوخته‌ها و صرف سهام بوده است.


بازار سرمایه همه اخبار را پیش‌خور کرده است

در همین رابطه، کیوان شیخی مدیر اداره آمار و اطلاعات بورس، در پاسخ به «تعادل» درخصوص ادامه روند کاهشی بازار در شهریور و مهرماه اظهار کرد: مباحث کاهش در شاخص‌های بورسی و همچنین ارزش معاملات به اثرات اقتصادی کشور مربوط بوده و به دلیل اهتمام دولت در کنترل تورم و انضباط مالی، جریان نقدینگی در کشور کم و نهایتا رکود بر کشور حاکم شده است. این مساله به سیاست‌های غلط گذشته ارتباط داشته که سبب شده بود قیمت‌ها افزایش یابند و دولت با کنترل تورم درحال پاکسازی کشور از اثرات آن سیاست‌های غلط است؛ لذا این رکود گریزناپذیر بود و تاثیر آن بر بازار سرمایه بیشتر از دیگر بازارهای کشور بود.

شیخی افزود: راهکار اصلی برای خروج از رکود، اصلاح نرخ وام‌دهی بانک به بنگاه‌های تولیدی است؛ البته باتوجه به خبرهای منتشره مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده این امیدواری به وجود آمده است که نرخ وام‌دهی کاهش یابد. همچنین بنگاه‌های تولیدی با کمبود منابع مالی مواجه هستند و تسهیلاتی که درحال حاضر دریافت می‌کنند با نرخ سود بالا بوده و منجر به سودآوری نمی‌شود و هزینه شرکت‌ها را افزایش داده و مشکلات را دوچندان می‌کند؛ بنابراین در وهله نخست باید مسیر واگذاری منابع مالی تسهیل شود. این مدیر بورس تهران با خوش‌بینی به آینده نزدیک برای بازار سهام گفت: بازار سرمایه تا چندماه دیگر رو به بهبود می‌رود، ولی توجه داشته باشید که اگر برجام تا یکی، دو ماه دیگر تعیین تکلیف شود و مرحله اجرایی آن آغاز شود، در آن زمان احتمال ورود پول‌های بلوکه شده به کشور افزایش یافته و دولت می‌تواند بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت کند؛ لذا بانک‌ها در شرایط بهتری قرار گرفته و می‌توانند تسهیلات واگذار کنند و در آن صورت رونق اقتصادی موردنظر آغاز می‌شود.

کیوان شیخی درخصوص احتمال افت بازار در هفته‌های پیش‌رو به دلیل ارائه گزارشات 6ماهه گفت: گزارش 6ماهه شرکت‌ها تاثیر زیادی در بازار نخواهد داشت، زیرا بازار بعد از گزارش سه ماهه روند منفی خود را ادامه داد و قیمت‌ها 30 تا 40درصد کاهش داشته‌اند و درواقع کاهش قیمتی متاثر از گزارشات 6ماهه را پیش‌خور کرده است. پیش‌بینی می‌شود که آن گزارشات تاثیر اندکی داشته باشد و ریزش بزرگی را در پی نخواهد داشت. همچنین باتوجه به تغییر و تحولات آتی امید می‌رود که گزارشات 9ماهه بهتر از دو مرحله قبل یعنی 3ماهه و 6ماه باشد و می‌تواند شرایط بازار را بهتر کند؛ بنابراین امید می‌رود که بازار در ماه‌های آتی روند مثبتی را در پی بگیرد و با رشد منطقی به استقبال سال 95برود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر