بورس در مدار منفی مستقر شد

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۰۱

گروه بورس علی رمضانیان

بازار سرمایه بعد از صعود چندروزه دوباره به مدار منفی خود برگشته و در کانال 61هزار واحدی ماندگار شد و همچنان این نگرانی وجود دارد که در صورت هراس سهامداران خرده‌پا شاخص کل به رقم زیر 60هزار واحدی سقوط کند. در معاملات نخستین روز هفته جاری شاخص‌های بازار منفی شده و شاخص با کاهش 155واحدی و فرابورس نیز با افت 5واحدی روبه‌رو شدند و ارزش معاملات بازار نیز رقم 439میلیارد ریال و حجم معاملات نیز 249میلیون ریال رقم خورد که برای چنین بازار رقم نگران‌کننده بوده و می‌توان عاملی برای عدم رشد بازار دانست.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران نیز در پایان معاملات روز گذشته، با افت 155واحدی به عدد 61هزار و 530واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با 60واحد کاهش، رقم 24هزار و 103واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز پس از کاهش 284واحدی به رقم 68هزار و 233واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 105واحد کاهش در حالی به عدد 42هزار و 758واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 355واحد افت، عدد 136هزار و 301واحد را تجربه کرد.

ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 43میلیارد و 900میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 249میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 25هزار و 421نوبت خریدوفروش بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 24واحد، ایران‌خودرو با 19واحد و بانک ملت با 16واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 18واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 15واحد و توسعه صنایع بهشهر با 8واحد کاهش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر برجای گذاشتند.

ناظر بازار در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های ایران‌ترانسفو و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان را بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، حق تقدم خرید سهام کاغذسازی کاوه و حق تقدم خرید سهام بیمه ملت را متوقف کردند.

در میان حقوقی‌ها نیز نام شرکت فروآلیاژ گنو به عنوان خریدار بلوک 50.9 درصدی سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در روز چهارشنبه هفته گذشته دیده می‌شود. مالک این شرکت به‌ تازگی به عنوان خریدار مجتمع آلومینیوم ‌المهدی و طرح هرمزال روی زبان‌ها افتاده است که با توجه به بالا گرفتن برخی اعتراضات و افشای برخی پشت‌پرده‌ها این واگذاری از سوی قوه قضاییه هم‌اکنون متوقف شده است.


معاملات آیفکس

روز گذشته در فرابورس ایران، 60 میلیون ورقه بهادار به ارزش 990میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. معاملات فرابورس ایران با خرید و فروش 59میلیون و 810هزار ورقه بهادار در 10هزار و 944نوبت به ارزش 989میلیارد و 140میلیون ریال به پایان رسید و آیفکس با کاهش 4واحدی نسبت به ‌روز معاملاتی قبل روی عدد 678.41 متوقف شد. معامله‌گران فرابورسی بیشترین حجم و ارزش معاملات خود را به داد و ستد 9میلیون و 680هزار سهم قند شیروان به ارزش 30میلیارد و 410میلیون ریال اختصاص دادند.

این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت نخستین روز هفته مربوط به سهام قند شیروان قند و پس از آن شمال شرق شاهرود و فن‌آوا بود و نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، مواد ویژه لیا، بانک دی، پالایش نفت تهران و پالایش نفت لاوان و قند شیروان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی معرفی شدند.

از سوی دیگر، افرانت، پالایش نفت شیراز و مواد ویژه لیا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن در بازه 630 تا 705هزار ریال دست به دست شد. در بازار ابزارهای نوین مالی، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با معامله 391هزار سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق مرابحه سه‌ماهه مگاموتور با داد و ستد 31هزار و 784ورقه بهادار بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت.

سقوط سهام بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی

یکی دیگر از اتفاقات مهم بازار سرمایه در روز‌های اخیر سقوط قیمت سهام بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی در بازار بورس است. با تداوم ابهام در قیمت فروش گندله متعلق به دوقلوهای معدنی بورس تهران، قیمت سهام بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس (سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات) برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۴ساله حضور در بورس تهران به زیر ۱۰۰تومان رسید.

سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هلدینگی است که با مالکیت در دوقلوهای سنگ آهنی و شرکت‌هایی همچون فولادصبانور و همچنین ملی مس و فولاد خراسان در دی ماه سال 92 قیمت سهام آن بالای 1000تومان بود، اما اکنون پس از برگزاری 2مجمع سالانه و تقسیم 37 و 45تومان سود نقدی و همچنین 2افزایش سرمایه 146 و 37درصدی قیمت آن به زیر 100تومان رسیده است. این اتفاق حاصل تصمیم وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در کاهش 3درصدی قیمت گندله، تعیین عوارض بهره مالکانه سنگین، گرفتن پروانه بهره‌برداری از گل‌گهر و چادرملو و البته شرایط نامناسب اقتصاد و بازار سرمایه کشور است.

بر این اساس، مدیر مالی و اقتصادی هلدینگ توسعه معادن و فلزات روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره شرایط کنونی بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس گفت: شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و فولادصبانور حدود 80درصد از ارزش پرتفولیوی معادن و فلزات را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین رخدادهایی همچون تعیین بهره مالکانه سنگین برای بهره‌برداری از معادن در کنار تصمیماتی همچون کاهش دستوری قیمت گندله آهن و همچنین شرایط اقتصادی موجود سبب شد تا قیمت سهام این شرکت از عدد 1000تومان در زمستان سال 92 به زیر 100تومان در شرایط کنونی برسد.

مرتضی علی‌اکبری درباره احتمال ترمیم قیمت سهم اذعان داشت: با تداوم ابهامات موجود به ویژه مشخص نشدن پرونده کاهش قیمت گندله فعلا نمی‌توان درباره بهبود وضعیت سهام این هلدینگ در بورس تهران صحبت کرد و حقوقی‌های بازار سهام نیز برای حمایت از سهم نقدینگی لازم و کافی را ندارند. این مقام مسوول در بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس تهران با بیان اینکه در این شرایط هیچ سرمایه‌گذار جدیدی طرح توسعه جدید شروع نخواهد کرد، گفت: بازار سرمایه به این تصمیمات ناگهانی واکنش طبیعی نشان داده و بی‌اعتماد شده است، بنابراین تا اتفاق واقعی نیفتد حرکتی برای بهبود بازار انجام نمی‌شود. همچنین قبلا بازار نسبت به هر اتفاق مثبتی، واکنش نشان می‌داد و مزایای آن را پیش‌خور می‌کرد ولی الان بی‌اعتماد شده است.

وی در ادامه به آخرین وضعیت صنعت فولاد و سنگ آهن اشاره کرد و افزود: یک طرح فولادی که پیش از این با 350میلیارد تومان تکمیل می‌شد الان با 750میلیارد تومان هم به اتمام نمی‌رسد. در این شرایط باید این پرسش مهم را پرسید که آیا سود این شرکت‌ها هم 2برابر شده است؟ مسلما خیر. پس 55میلیون تن فولاد چطور با این هزینه‌ها و قیمت‌های سنگ‌آهن محقق خواهد شد؟ مسوولان امر چطور نمی‌دانند که سنگ‌آهن اضافی تولید کشور چقدر است که وقتی تولیدات انباشته می‌شود و صدای همه درمی‌آید تازه متوجه می‌شوند سرمایه‌های مردم روی زمین مانده و عوارض کنسانتره را باید حذف کنند تا صادرات صورت گیرد. صادراتی که برابر قیمت تمام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر