درِ بورس بر همان پاشنه می‌چرخد

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۵۱

گروه بورس علی رمضانیان

شرکت توسعه صنعتی ایران روز دوشنبه هفته جاری 15درصد معادل 12میلیون و123هزار سهم از سهام شرکت 8میلیارد تومانی مواد ویژه «لیا» را در نماد «شلیا» در فرابورس ایران عرضه می‌کند. این درحالی است که در دوسال گذشته به دلیل افت روزافزون شاخص عرضه اولیه تا حدودی به حالت بازار تعلیق درآمده بود و نهایتا دو شرکت با فاصله زیاد انجام شد در واقع آخرین عرضه اولیه مربوط به 6ماه گذشته و مربوط به شرکت‌های مبین و هرمز بود. دغدغه اصلی بازار سرمایه این است که وقتی عرضه اولیه انجام می‌شود سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود کرده تا بتوانند با داشتن پول نقد سهام جدید را خریداری کنند.

بنابراین موجب عرضه‌های سنگین در بازار خواهد شد. علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس، درخصوص تاثیر عرضه اولیه «شلیا» در شرایط نامناسب بازار به «تعادل» گفت: عرضه اولیه «شلیا» دارای حجم زیادی نیست که تجربه مبین تکرار شود تا بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و منفی کند. کل معامله روی 8میلیارد تومان صورت می‌گیرد و مجموع سهام در این عرضه نیز 12میلیون برگه است. بنابراین قرار نیست که با این عرضه، فروش سهام اتفاق بیفتد در ضمن تعداد واگذاری سهام برای هرشخص زیاد نخواهد بود تا فروش سنگین اتفاق بیفتد. از موضوعات دیگر در این خصوص عرضه اولیه، روش عرضه آن است. از سال87 که اعتراضات به روش معاملات گروهی و روش «ددد» بالا گرفته بود، برای جایگزین این روش مقرر شد که روش بوک بیلدینگ یا معامله براساس قیمت بازار انجام گیرد در آن تاریخ مصطفی امید قائمی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس اعلام کرده بود که ظرف یک ماه این طرح آماده و به تصویب سازمان بورس می‌رسد بعد از 8سال همچنان آغاز روش بوک بیلیدینگ در هاله‌یی از ابهام قرار دارد همچنین محمد فطانت‌فرد یک‌ماه گذشته در نشست خبری، اعلام کرد که در ابتدای شهریور روش جدید عرضه اولیه عملیاتی خواهد شد، وی گفته بود که عرضه اولیه به روش ثبت سفارش بوک بیلدینگ روش نوینی است که برای شرکت‌های کوچک با حق انتخاب طراحی شده است هرچند خریدار با دو روش می‌تواند یعنی هم با بوک بیلدینگ و هم ثبت سفارش انجام دهد. وی افزود: این طرح بعد از گذراندن دوره آزمایشی آماده بهره‌برداری در اول شهریور خواهد بود. اما این روش همچنان عملیاتی نخواهد شد و شرکت «شلیا» با روش قبلی انجام خواهد شد.

درهمین راستا، رضا غلامعلی‌پور، مدیر ناشران فرابورس، درخصوص محتوای عرضه اولیه اخیر گفت: روز دوشنبه ۱۵درصد سهام شرکت مواد ویژه «لیا» معادل ۱۲میلیون و۱۲۳هزار سهم در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه خواهد شد و از این تعداد، 6میلیون و123هزار سهم در فرآیند کشف قیمت، به کارگزاران و 6میلیون باقیمانده هم به آنلاین‌ها تخصیص داده می‌شود.

رضا غلامعلی‌پور، درخصوص دیگر ویژگی‌های این عرضه اولیه افزود: عرضه اولیه جدید به همان روش جاری انجام می‌شود و طی آن سهامدار عمده این شرکت یعنی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (شرکت بورسی وتوصا با مالکیت ۹۴درصدی) اقدام به واگذاری خواهد کرد. ضمن اینکه دستورالعمل «بوک بیلدینگ» هم در مراحل نهایی خود قرار دارد و برای عرضه‌های بعدی که در حجم بزرگ‌تری انجام می‌شود، دستورالعمل جدید اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه شرکت مواد ویژه «لیا» حدود 8میلیارد تومان سرمایه دارد، اظهار داشت: عرضه‌های اولیه را با شرکت‌های کوچک شروع کرده‌ایم تا شرایط بازار را هم درنظر گرفته باشیم. مدیر ناشران فرابورس تعداد کل سهام شرکت را 80میلیون و820هزار سهم اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به حجم عرضه، از آن استقبال شود.

وی درخصوص تاثیر این عرضه اولیه بر بازار هم گفت: با توجه به اندازه شرکت، این عرضه، پول زیادی از بازار نمی‌خواهد؛ به عبارتی آن تاثیر نقدینگی را که سهامداران خرد انتظار دارند بر بازار داشته باشد، نخواهد داشت و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. مدیر ناشران فرابورس درباره شرایط این عرضه اولیه هم گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از مشترک و قابل معامله هیچ‌گونه سهمیه‌یی برای خرید سهام ندارند. همچنین محدودیت هرکارگزاری به همراه تمامی شعب آن 65هزار سهم خواهد بود. این مسوول در خصوص برنامه عرضه اولیه دیگر شرکت‌ها در فرابورس هم توضیح داد: طی ۱۰روز آینده نماد معاملاتی شرکت توسعه عمران شهرستان نایین بدون عرضه اولیه گشایش می‌شود. به گفته غلامعلی پور، این شرکت به اندازه کافی سهامدار خرد دارد و تقریبا حدود 40درصد آن شناور است. بنابراین عرضه‌یی درخصوص آن نخواهیم داشت و فقط نماد آن در بازار دوم باز خواهد شد.

وضعیت شرکت الیاف و شیشه «لیا»

رامین ربیعی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، جزییات بیشتری از عرضه اولیه شرکت مواد ویژه «لیا» در روز دوشنبه هفته جاری را تشریح کرد. به گفته ربیعی، شرکت «لیا» تنها تولید‌کننده الیاف شیشه درکشور است که از آن برای تولید محصول نهایی «تیشو» استفاده می‌کند.

تیشو لایه‌یی مسطح و نمدی‌شکل است که از الیاف شیشه تهیه شده و ماده اصلی در تولید عایق‌های رطوبتی و حرارتی است. این محصول همچنین در ایزالاسیون لوله‌های حامل مواد نفتی و گاز که در زیرزمین قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. همچنین ماشین‌آلات خط تولید «لیا» از شرکت لیپکس آلمان خریداری شده است. ظرفیت اسمی این کارخانه 36میلیون مترمربع در سال انواع «تیشو» است که از سال1383 در قزوین فعالیت می‌کند. تولید این شرکت با بهینه‌سازی ظرفیت عملی درحال حاضر به 46میلیون متر مربع در سال رسیده که 30درصد از ظرفیت اسمی بالاتر است. سهامدار عمده «شلیا» در پاسخ به این پرسش که وضعیت سودآوری شرکت چگونه است، پاسخ داد: این شرکت سودآورترین زیرمجموعه خارج بورسی ماست. شرکت «لیا» برای سال مالی منتهی به 31 مرداد 95 مبلغ 272ریال به ازای هر سهم سود پیش‌بینی کرده است. همچنین، با توجه به اتمام سال مالی 94، قرار است در مجمع سالانه شرکت در ماه آینده 10تومان سود نقدی به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شود. ربیعی خطاب به خریداران احتمالی سهام در روز عرضه اولیه افزود: سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که این شرکت در سال اوج رونق ساخت‌وساز در سال92 بیش از 850ریال به ازای هر سهم با سرمایه فعلی سود داشته است و با بازگشت رونق به این صنعت، «شلیا» قابلیت بازگشت به دوران طلایی خود را خواهد داشت. علاوه بر این، سهامداران جدید «شلیا» می‌توانند از بازارگردانی سهام خود توسط سهامدار عمده و حضور موثر مجموعه توسعه صنعتی درحمایت از سهام مواد ویژه «لیا» اطمینان داشته باشند. وی در برابر این سوال که چه چشم‌اندازی از آینده این شرکت متصور هستید، گفت: تقاضای محصول تولیدی شرکت «لیا» به رونق صنعت ساختمان وابسته است. از این‌رو سال مالی گذشته دوران سختی برای مواد ویژه «لیا» بود که خوشبختانه با کسب سود سپری شد. پیش‌بینی ما این است که با رونق ساخت‌وساز و نیز توسعه خطوط نفت و گاز کشور در دوران پس ازتحریم، درخواست خرید برای تولیدات «لیا» به دلیل افزایش مصرف محصولات عایق در سال آینده افزایش ‌یابد. ربیعی در ادامه با بیان اینکه «وتوصا» از چند سال قبل تهیه مقدمات ورود شرکت «لیا» به فرابورس را آغاز کرده بود، درباره اهم مواردی که سبب شد این شرکت سرمایه‌گذاری اقدام به عرضه سهام شرکت در فرابورس کند، گفت: اعتقاد به توسعه بازار سهام، منحصربه‌فرد بودن رشته فعالیت «لیا» در بین صنایع بورسی، افزایش سهام شناور و افزایش شفافیت شرکت‌های غیر بورسی ازجمله دلایل عرضه اولیه سودآورترین شرکت خارج بورسی توسعه صنعتی در فرابورس ایران است. این مقام اجرایی از رتبه نخست «لیا» به عنوان تولید‌کننده الیاف شیشه و تیشوی Roofing در ایران و منطقه، تولید‌کننده مرغوب‌ترین تیشوی ایران، ثبت رکورد تولید به میزان 150درصد ظرفیت اسمی و کسب تقدیرنامه‌های متعدد از سازمان‌های داخلی به عنوان افتخارات و رتبه‌های با اهمیت این شرکت در آستانه عرضه اولیه یاد کرد. گفتنی است، تعداد کل سهام مواد ویژه «لیا» 80میلیون و820هزار سهم و تعداد سهام قابل معامله درعرضه اولیه روز دوشنبه 12میلیون و123هزار سهم است. همچنین تعداد سهام قابل عرضه به کل معامله‌گران آنلاین 6میلیون سهم و محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب 65هزار سهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر