بورس کالا

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۵۶

رشد ۳۲ درصدی حجم معاملات بورس کالا

طی هفته منتهی به ۲۹ مردادماه، درحالی ۵۸۷هزار و ۳۱۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶.۴هزارمیلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که از رشد ۳۲درصدی حجم در مقایسه با هفته ماقبل برخوردار شد. در هفته‌یی که گذشت، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۴۳۰هزارو۶۲۰ تن انواع کالا به ارزش بیش از 3.9هزارمیلیارد ریال معامله شد. در این تالار، ۲۰۰هزارو۴۷۴ تن انواع فولاد، ۲۲۰هزار تن سنگ‌آهن، ۶۱۰۰ تن انواع مس، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳۶۰۰ تن آلومینیوم، ۳۰۰ تن کک، شش تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۳ کیلو شمش طلا خریداری شد. همچنین در دوبخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۱۳۷هزارو۶۱۷ تن انواع کالا به ارزش بیش از 2.2هزارمیلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار، ۵۹هزارو۸۸۳ تن انواع قیر، ۳۰هزارو۵۹۲ تن مواد پلیمری، ۱۸هزارو۷۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۰هزارو۲۰ تن لوب‌کات، ۱۶هزارو۵۰۸ تن مواد شیمیایی، ۵۶۴ تن عایق رطوبتی، ۱۳۱۰ تن گوگرد و ۴۰ تن گاز آرگون معامله شد. طی هفته مذکور درتالار محصولات کشاورزی نیز، ۱۵هزارو۶۳۰ تن شکرسفید، ۲۱۲۰ تن ذرت، ۱۶۰ تن روغن خام و ۳۵ تن برنج به فروش رسید.


چرا بورس کالا سودمند است؟

عمل به تعهدات طرفین معامله، عرضه محصولات با کیفیت بالا، امکان پیگیری براساس قوانین مشخص در صورت بروز هرگونه مشکل در روند دادوستدها و کاهش هزینه‌های معاملاتی از مزیت‌های بورس کالای ایران برای فعالان بازار کالای کشور است.

رضا افتخاری، یک تولیدکننده فعال در بازار پتروشیمی با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با توجه به اینکه نگرانی درخصوص کیفیت محصولات ارائه شده ندارند، می‌توانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بارها مشاهده شده، خریداران مواد پتروشیمی از بازار آزاد با مواد بی‌کیفیت و حتی تقلبی روبه‌رو شده‌اند، گفت: خرید خارج از بورس کالای ایران مشکلات زیادی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است، به‌طوری که حتی در برخی موارد مواد خریدارای شده با محصولات داخل کیسه‌ها متفاوت بوده است و مصرف‌کنندگان بسیاری با وجود نقدینگی‌های پایین با ضررهای بالایی روبه‌رو شدند. به گفته افتخاری، نبود نظارت، مکانیسمی شفاف و قوانین و مقررات مدون در روند معاملات بازار آزاد باعث می‌شود تا در برخی مواقع حق یکی از طرفین معامله ضایع شود اما این درحالی است که همه کمبودهای نظارتی و مقرراتی بازار آزاد در بورس کالا وجود دارد و همین امر یکی از مزیت‌های بزرگ بورس کالاست؛ در بورس کالا اگر هم خللی در روند معامله رخ دهد، به دلیل وجود قوانین و تضامینی که بورس از معامله‌گران دریافت می‌کند، هر مشکلی قابل پیگیری ازسوی عرضه‌کننده یا خریدار است. این تولیدکننده در ادامه افزود: علاوه بر اطمینان خریداران از کیفیت محصولات خریداری شده، هزینه‌های مازاد برای معاملات نیز ازسوی عرضه‌کننده‌ها و خریداران پرداخت نمی‌شود. مثلا برخی از گریدها درچند مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود که فروش آنها نیازمند تبلیغات و پرداخت هزینه‌های بازاریابی است، اما با فروش در بورس کالای ایران این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.


هم‌سویی قیمت اسلب با ورق فولاد

نگاهی به روند قیمت اسلب به عنوان ماده اولیه تولید ورق‌های فولادی نشان می‌دهد علاوه بر اینکه قیمت اسلب طی ماه‌های گذشته در بورس کالای ایران همراه با قیمت ورق کاهش یافته، بلکه میزان این افت بیشتر از قیمت ورق بوده است. احسان باقری، کارشناس و فعال بازار فولاد با بیان مطلب فوق گفت: بررسی روند قیمت انواع ورق فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران از زمستان سال گذشته تاکنون بیانگر آن است که از دی‌ماه تا اردیبهشت امسال قیمت انواع ورق تولیدی این شرکت تقریبا ثابت و با کاهشی جزیی در معاملات روبه‌رو شده است. اما از اواخر اردیبهشت‌ماه روند نزولی قیمت ورق آغاز شده که اوج این کاهش از ۱۶تیرماه به بعد رخ داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر