تقاضای کاذب در بازار «تسه»ها

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۰

دولت در نظر دارد برای رونق بازار مسکن اقدامات جدی انجام دهد، لذا این هدف به شکلی تبیین شده که چشم‌انداز بازار از منظر سرمایه‌گذاران مسکن مثبت است. در حوزه بازار فرآیندها

و شرایط بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد بخشی از دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن چشم‌انداز مثبت وضعیت مسکن است. به عبارتی اقدام در جهت تحریک سمت تقاضا اثر خود را روی عرضه گذاشته است.

به گزارش سنا، عضو شورای‌عالی بورس درباره دلایل افت‌و‌خیز قیمت تسهیلات اوراق مسکن با بیان مطلب فوق گفت: از طرف دیگر موضوع افزایش مبلغ وام مد‌نظر سرمایه‌گذاران است. به عبارتی بازار هر وقت با خبر افزایش مبلغ وام برای خرید مسکن یا ساخت مواجه بوده شاهد افزایش تقاضا نیز بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: نکته بعدی به دلیل سیاست‌های افزایش سود سپرده‌های بانکی بخشی از سپرده‌های بانک مسکن با عنوان سپرده‌های ممتاز که بر مبنای آن اوراق منتشر می‌شد، کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس به سیاست‌های دوگانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این سیاست بازار پول برخلاف تصمیمات دولت و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سمت تقاضاست که این عدم تعادل در بازار منجر به افزایش قیمت این اوراق شده است.

وی با بیان ارتباطات ارکان مختلف بازارها با یکدیگر و تعدیل همسو آنها با هم، خاطرنشان کرد: بازار مسکن متناسب با نرخ تامین مالی در حوزه اقتصاد خودش را تعدیل می‌کند و اینکه بازارها به دلیل ارتباطاتی که باهم دارند متناسب با هم تعدیل شوند حرف درست و منطقی است. پورابراهیمی تصریح کرد: این تعدیل‌ها در یک رویکرد کوتاه‌مدت همین اثر را خواهد داشت اما در بازه میان‌مدت و بلندمدت به یک روند متعادل برمی‌گردد. وی درباره لزوم اطلاع‌رسانی به سهامداران این اوراق گفت: درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن باید اطلاع‌رسانی بیشتری صورت بگیرد و کسانی که برای خرید این اوراق به بازار سرمایه ورود می‌کنند بدانند فضایی که هم‌اکنون ایجاد شده برای یک سود کوتاه‌مدت است و در میان‌مدت و بلندمدت متناسب با فضای تامین مالی در اقتصاد کشور این نرخ‌ها تعدیل خواهد شد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز مثبت از تغییر شرایط اقتصادی اثر خود را خواهد گذاشت اما با توجه به رایج شدن سفته بازی و دلالی که در این شرایط صورت می‌گیرد باید مقابله کرد به‌خصوص که در خود سهام شرکت‌های بازار سرمایه فرصت‌های مناسبی برای دستیابی به سود‌های مورد نظر سفته‌بازان وجود ندارد. این نماینده مجلس تصریح کرد: برای بازده کوتاه‌مدت تقاضای کاذب برای این اوراق شکل می‌گیرد که در افزایش قیمت‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین لازم است با اطلاع‌رسانی به‌موقع از وقوع رفتارهای‌های هیجانی در بازار به نفع کسانی که به شکل واقعی از این اوراق منتفع می‌شوند جلوگیری کرد.

عضو شورای‌عالی بورس در ادامه توضیح داد: با فرض اینکه ظرفیت موثر سهامداران دو‌میلیون نفر باشد اگر این تعداد مخاطب بالقوه بورسی در کنار تعداد اوراق قابل خرید قرار بگیرد نابرابری فاصله تقاضا و عرضه روشن می‌شود و وقتی چنین فضایی ایجاد می‌شود افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند احتمالا بر اساس شرایط موجود برای مثبت کردن پرتفوی خود اقدام به خرید این اوراق می‌کنند. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی شکل‌گیری این فضا خاطرنشان کرد: بازاری که در آن بازده اضافه پیش می‌آید مزیت سفته بازی را شکل می‌دهد. یعنی تفاوت تقاضای واقعی و تقاضای سفته بازی در این است که تقاضای واقعی به دنبال ابزار مالی مرتبط است اما تقاضای سفته بازی به دنبال سود‌های کوتاه‌مدت و خروج است و مهم نیست که این سود چگونه

به‌دست می‌آید. وی افزود: تقاضای غیرواقعی پیش از این هم بود که برای نقدینگی این اوراق مناسب بود اما الان به شکل غیرمتعارف برای جا نماندن از بازدهی این اوراق اقدام به خرید و فروش می‌شود اما در میان‌مدت قیمت واقعی به دست می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر