عمق‌بخشی بازار با افزایش سهام شناور و ورود ابزارهای نوین

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۶

عمیق‌تر شدن بازار سرمایه مبتنی بر توسعه و رونق هر چه بیشتر بازار سهام و پربارتر شدن ویترین بازار سرمایه به‌وسیله ابزارهای مالی جدید است. برای عمق‌بخشی به بازار سرمایه باید شرکت‌ها را به تامین مالی از طریق بازار سرمایه مشتاق کرد اما یکی از مباحث مرتبط با عمق‌بخشی به بازار بحث سهام شناور آزاد است به این ترتیب که باید درصد سهام شناور آزاد بورس بالا رود.

از سوی دیگر ورود ابزارهای نوین مالی به بازار سرمایه با سه حوزه مرتبط است که عبارتند از بعد فقهی قضیه، دوم راه‌اندازی این نوع ابزارهای نو و حوزه سوم نحوه اجرایی کردن آنهاست. یک عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در خصوص موضوعات مذکور گفت: آپشن‌ها (ابزارهای مالی نوین) تاثیر زیادی بر رونق و توسعه بازار سرمایه دارند و ورود این ابزار به بورس می‌تواند تنوع لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

امیرحسین ارضاء با اشاره به یکی از مشکلات بورس گفت: زمانی که قیمت سهام رشد می‌کند همه خوشحال هستند. اما باید شرایط به گونه‌یی باشد که درصدی از سرمایه‌گذاران هم با افت قیمت‌ها در بورس خوشحال شوند. ارضاء در پاسخ به این سوال که چگونه این اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: در بازار ثانویه افراد با یکدیگر در ارتباط هستند و به این معنا است که دو نفر به یک شکل فکر نمی‌کنند، در غیر این صورت خرید و فروشی انجام نمی‌شد و بازار ثانویه نیز شکل نمی‌گرفت. در این بازار یک سرمایه‌گذار با بررسی‌های خود به این نتیجه می‌رسد که قیمت یک سهم خاص در بازار رشد می‌کند و دیگری قصد خروج از سهم را دارد و به این ترتیب، معامله روی آن سهام انجام می‌شود. ارضاء در توضیح این مطلب به استفاده از فروش استقراضی اشاره کرد و گفت: فروش استقراضی به این نحو است که فرد با بررسی‌های انجام داده به این نتیجه می‌رسد که قیمت سهم در آینده کاهش می‌یابد، بنابراین سهم را از شخص دیگری به واسطه کارگزار قرض می‌گیرد و در بازار سرمایه می‌فروشد، بعد که سهم در بازار به قیمت مورد نظر سرمایه‌گذار رسید، می‌خرد و به قرض‌دهنده پس می‌دهد. بنابراین چنین سرمایه‌گذاری زمانی مطلوبیت کسب می‌کند که قیمت سهم پایین بیاید. معاون شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با تاکید بر اینکه در بورس‌ها بیشتر سرمایه‌گذاران از رشد قیمت‌ها خوشحال می‌شوند، تصریح کرد: اما در بحث آپشن دو گروه داریم. گروهی که آپشن را می‌خرند و گروهی مانند تامین سرمایه‌ها که آپشن را منتشر می‌کنند. ارضا همچنین به بند 3.10 سیاست‌های دولت برای خروج از رکود اشاره کرد و افزود: در این بند قید شده که سهم تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها از مجموع اعتبارات پرداختی بانک‌ها به حداقل 60درصد افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در بسته سیاست‌های خروج از رکود دولت با دید غیرتورمی به آن اشاره شده، سهام عدالت است. به‌طور قطع باید روی بحث سهام عدالت تامل بیشتری شود؛ چراکه 45میلیون نفر درگیر این حوزه هستند، به عبارتی حدود 60درصد جمعیت ایران درگیر سهام عدالت هستند. بنابراین دولت مطالبه سنگینی در حوزه سهام عدالت دارد و شرکت‌های سرمایه‌پذیر و ارکان هم درگیر این موضوع هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر