نگاه بورس به مذاکرات هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۵

در هفته‌یی که گذشت شاخص کل بورس تهران جمعا 196واحد از خود افت نشان داد. این در حالی است که شاخص کل هفته‌یی پرافت‌وخیز را پشت‌سر گذاشت. در نخستین روز هفته گذشته، شاخص کل افت نسبتا شدیدی را تجربه کرد اما با مدیریت معاملات در ادامه هفته، این شاخص توانست مقداری از افت خود را اصلاح کند به‌طوری‌که در انتهای هفته، در آستانه 72‌هزار واحد قرار گرفت. همانطور که در طول هفته نیز اشاره شد، معاملات هفته گذشته مملو از مدیریت و جهت‌دهی به معاملات بود تا جایی که رشد شاخص در برخی روزهای هفته، تماما مرهون معاملات بلوکی بود که در نماد عادی شکل گرفت. در ابتدای هفته گذشته «تعادل» پیش‌بینی کرده بود که با توجه به مجوزهای افزایش نرخ فروش که دولت آهسته آهسته به شرکت‌های دارویی و غذایی می‌دهد سهام این شرکت‌ها با رشد قیمت مواجه خواهد شد. با توجه به معاملات هفته گذشته، مشاهده شد که سهام اغلب شرکت‌های دارویی و غذایی با صف خرید مواجه شد. در این هفته نیز «تعادل» اقدام به بررسی و پیش‌بینی روند هفته آینده بورس خواهد کرد.


آمار معاملات هفته

در هفته‌یی که گذشت 2‌میلیارد و 814‌میلیون و 781‌هزار ورقه بهادار به ارزش تقریبا 1034‌میلیارد تومان دست به دست شد. 56‌درصد از این میزان به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس تهران اختصاص داشت. همچنین 23‌درصد از میزان معاملات به دادوستد اوراق قرضه تعلق گرفت. سهم معاملات عمده و همچنین اوراق تسهیلات مسکن از کل معاملات به ترتیب 19 و 2‌درصد بود. از بین گروه‌های تاثیرگذار بر شاخص کل، گروه فلزات اساسی با 118واحد اثر مثبت در صدر فهرست اثرگذاران قرار گرفت. همچنین گروه مواد و محصولات دارویی و گروه محصولات شیمیایی هرکدام به ترتیب 47 و 32واحد شاخص کل بورس را ارتقا دادند. از میان شرکت‌ها نیز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) بار 109واحد از رشد شاخص کل را به دوش کشید و از این منظر اثرگذارترین نماد بر شاخص کل لقب گرفت. پس از فولاد، شرکت‌های بانک صادرات ایران و ملی صنایع مس ایران هرکدام به ترتیب 36 و 30واحد به شاخص رشد دادند و در صدر فهرست شرکت‌های اثرگذار قرار گرفتند.

از طرف دیگر، گروه استخراج کانه‌های فلزی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشته و آن را 105واحد افت داد. پس از آن گروه شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی، گروه خودرو و ساخت قطعات و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با 90، 32 و 25واحد اثر منفی بر شاخص کل، مهم‌ترین عامل افت شاخص کل لقب گرفتند. همچنین سرمایه‌گذاری غدیر، معدنی و صنعتی چادرملو، مخابرات ایران و توسعه معادن و فلزات هر کدام به ترتیب 66، 44، 34 و 29واحد شاخص کل را پایین کشیدند و از این منظر در صدر فهرست قرار گرفتند. اما این روزها، فرابورس تهران ظاهرا برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر بوده است، چراکه با وجود افت شاخص کل بورس، شاخص کل فرابورس هرچند مورچه‌وار، اما از خود رشد نشان داده است. شاخص فرابورس در هفته گذشته با ادامه روند صعودی خود به مرز 818واحد رسید و نسبت به هفته گذشته تقریبا 7واحد رشد نشان داد.


روند هفته جاری

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، «تعادل» در هفته گذشته اقدام به پیش‌بینی روند شاخص کل و فضای حاکم بر بازار در هفته بعد کرد.

رخداد مهمی که در هفته گذشته بازارهای جهانی را تکان داد، رشد ارزش دلار و بالا رفتن نرخ این ارز در برابر ارزهای دیگر بود. نرخ برابری دلار در هفته‌یی که گذشت به بیشترین میزان خود در 14 ماه گذشته در بازارهای جهانی رسید و نرخ برابری یورو/دلار به 29312/1 رسید که در 14ماه گذشته بی‌سابقه است. به این ترتیب با افزایش قدرت خرید دلار ایالات متحده، قیمت جهانی کالاها شروع به ریزش کرد تا جایی که هر بشکه نفت برنت 98دلار معامله شد لذا قیمت نفت اوپک نیز به زیر 100دلار ریزش کرد. همچنین قیمت هر تن مس کمتر از 6900 دلار و هر تن روی کمتر از 2300 دلار شد. با توجه به اینکه حدودا 50‌درصد از شرکت‌های بورسی تهران مستقیم یا غیرمستقیم به قیمت‌های جهانی وابسته هستند و شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی به سرعت نسبت به قیمت‌های جهانی واکنش نشان می‌دهند، انتظار می‌رود روند شاخص کل در هفته جاری نیز نزولی باشد، چراکه هم این شرکت‌ها نسبتا بزرگ هستند و هم می‌توانند بر بورس تهران اثر روانی بگذارند، البته با این فرض که دولت تصمیم به افزایش نرخ برابری دلار به ریال نداشته باشد. هرچند احتمالا در هفته جاری شاهد مدیریت شاخص خواهیم بود، اما با توجه به بزرگی شرکت‌های مذکور به نظر نمی‌رسد این قبیل اقدامات راه به جایی ببرد و در بهترین حالت می‌تواند تا حدی از افت سریع شاخص جلوگیری کند. همچنین از آنجایی‌که دولت بودجه خود را با نفت بشکه‌یی 100دلار بسته است، افت قیمت جهانی نفت به زیر 100دلار منجر به تشدید کسری بودجه خواهد شد. اما از آنجاکه به‌نظر می‌رسد دولت قصد ندارد نرخ ارز را تغییر دهد و ترجیح می‌دهد بازار ارز ثبات داشته باشد، لذا تا ماه‌های پایانی سال نباید انتظار داشت که دولت نرخ ارز را افزایش دهد.

از طرف دیگر در هفته جاری مذاکرات هسته‌یی با قدرت‌های غرب ادامه خواهد یافت. هر رخدادی که در طول مذاکرات شکل بگیرد و بسته به مثبت یا منفی بودن اخبار، بورس تهران واکنش نشان خواهد داد. لذا عامل اثرگذار و پراهمیتی که در هفته جاری به جمع عوامل رشد یا افت بورس تهران اضافه خواهد شد، مذاکرات هسته‌یی است که بر بازار سرمایه و بازار ارز کشور آثار قابل‌توجهی خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر