گزارش روز

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۷۴

اتفاقات خاصی در راه است؟

در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران حجم و ارزش معاملات رشد کرد. بخش قابل توجه 82میلیارد ریالی از حجم و ارزش معاملات روز گذشته مربوط به معامله 100میلیون سهمی شرکت مپنا بود. در یک نگاه اجمالی به بالانشین‌های ارزش معاملات روزانه علاوه بر معامله کد به کد گروه مپنا معاملات رسمی بلوکی در نمادهای «ثمسکن»، «بترانس»، «ولساپا» و «همراه» نیز خودنمایی می‌کنند.

خبرهای واصله از کارگزاری‌های مختلف نشان‌دهنده شروع تحرکات افراد حقیقی با سرمایه‌های قابل توجه برای ورود به تالار شیشه‌یی است. منتهی این امر برای دیده شدن، نیازمند یک جرقه است. بسیاری از افراد حرفه‌یی این روزهای افت بازار را فرصتی مناسب جهت ورود سرمایه‌های خود به صورت تدریجی می‌دانند و براین باورند که سرمایه‌گذاری در این مقطع برای بلندمدت یکی از بهترین گزینه‌هاست. به گزارش سنا، در نتیجه معاملات روز گذشته بیش از 648میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش یک‌هزارو 941میلیارد ریال در 41هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.

همچنین در این روز شاخص بورس متاثر از افت قیمت نمادهای ملی مس، پتروشیمی پردیس، کشتیرانی، هلدینگ خلیج‌فارس، بانک صادرات و ایران‌خودرو 299واحد افت کرد و به عدد 66هزارو530 رسید. این درحالی بود که نماد ارتباطات سیار بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص داشت. در این روز شاخص آزاد شناور 420واحد منفی شد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 261 و 347واحد افت کردند.

در نتیجه دادوستدهای روز یک‌شنبه سه گروه فنی مهندسی، خودرو و محصولات فلزی در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین شاخص‌های زغال‌سنگ، محصولات چوبی و محصولات فلزی بیشترین رشد را درمیان شاخص‌های صنعتی داشتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای آذرآب، معادن بافق، سایپا آذین، شیشه و گاز، نیروکلر، بیمه ما و لبنیات پاک بود.

این درحالی بود که نمادهای گلوکوزان، شیشه رازی، افست، ملی مس، پتروشیمی پردیس، نیرو محرکه و کارت اعتباری ایران کیش با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

همچنین در روز یک‌شنبه نمادهای صنعتی مهرام، بیمه ما، پاکشو، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، قند شیرین خراسان و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند. طولانی‌ترین صف‌های فروش هم متعلق به نمادهای فولاد خراسان، نفت بهران، حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی، سیمان اصفهان، صنعتی بهشهر، پتروشیمی فارابی و حق تقدم نوسازی و ساختمان تهران بود. گفتنی است درجریان این معاملات نماد مپنا با معامله 103میلیون سهم به ارزش 829میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.


در فرابورس چه گذشت

درجریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 101میلیون ورقه بهادار به ارزش 397میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی فرابورس، درپایان معاملات 11مردادماه، 101میلیون و 180هزار ورقه بهادار در 12هزارو742 نوبت خریدوفروش شد و ارزش آن به 397میلیارد و380میلیون ریال رسید. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 8میلیون و280هزار سهم، بیشترین حجم و پتروشیمی مارون با 40میلیارد و910میلیون ریال معامله، بالاترین ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و شاخص کل فرابورس با اندکی کاهش روی 778.35واحد ایستاد. درجریان معاملات دیروز، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی یزد، مرجان‌کار و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بود و درسوی دیگر بازار هم شرکت‌های قند چهارمحال، نیرو سرمایه و شمال شرق شاهرود با بیشترین کاهش قیمت سهام مواجه شدند ضمن آنکه هر برگه حق تقدم تسهیلات مسکن امروز در بازه 660 تا 730هزار ریال دست به دست شد.

بازار اوراق با درآمد ثابت در روز گذشته شاهد معامله 40هزارو980 ورقه اجاره ماهانه رایتل در روز جاری بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش 834هزارو450 سهم اختصاص یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر