سهامداران سر بزنگاه خود را باختند

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۸۸

گروه بورس|علی صالحی نجف‌آبادی|

روز گذشته یکی از سرنوشت‌سازترین روزهای تاریخ سیاسی کشورمان بود، دستیابی به جمع‌بندی نهایی میان اعضای گروه 1+5 و ایران پس از 12سال؛ برداشتن مهم‌ترین و اصلی‌ترین گام در جهت توافق هسته‌یی و لغو تحریم‌های ناشی از آن بود. این اتفاق اما برای بازار سرمایه فراتر از یک توافق بود. برطرف شدن سایه سنگین ریسک سیاسی برای سرمایه‌گذاران مهم‌ترین عامل جهت آرامش این قشر برای خروج پول‌های راکد خود از بانک‌ها و موسسات غیرمولد و درجریان قرار گرفتن واقعی آن است و خبر رفع تحریم‌ها در گام بعدی می‌تواند امیدواری فعالان بازار سرمایه را به آینده صنایع بورسی و رشد و ترقی و سوددهی بلندمدت آنها دوچندان کند. با درنظر گرفتن تمامی این اتفاقات و رویدادهای پیش‌رو، اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت برای این دوران اقدامی معقول و منطقی به نظر می‌رسد. خصوصا در صنایعی که بیشترین ضربه را از شرایط تحریمی خوردند و اکنون فرصت ایده‌آلی برای رهایی از این وضعیت دراختیار آنهاست. از دقایق ابتدایی روز صحبت‌ها مبنی بر آماده شدن مقدمات برگزاری جلسه وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده مبنی بر جمع‌بندی نهایی بود و همگان بر این نکته صحه می‌گذاشتند که امروز روز آخر است. اما درست در روز آخر و در هنگام بازگشایی بازار، عرضه‌های سنگین در بسیاری از نمادهای موثر بر شاخص کل باعث شد تا در شروع و درعین ناباوری این نماگر اصلی بورس قرمزپوش شود. این درحالی است که همگان انتظار داشتند با انعکاس اخبار مثبت، شاهد تشکیل صفوف بهم فشرده خرید در اکثر این نمادها باشیم.

مجامع انتهای تیر، عامل اصلی فشار فروش

تقریبا در تمامی نمادهایی که به مجامع سالانه خود نزدیک می‌شوند، فشار فروش بالا بود. خیل کثیری از سهامداران اینگونه سهم‌ها ترجیح می‌دادند پس از رشد معقول ارزش سهامشان در روزهای اخیر با سهم‌های مذکور به مجمع نروند و عطایش را به لقایش ببخشند به همین منظور دست به فروش گسترده زدند تا حدی که در نمادهای بانکی تا مرز صف فروش نیز به پیش رفتیم. اما چرا بورس‌بازان از مجامع در‌این برهه زمانی فرار می‌کنند؟ شاید یکی از دلایل آن را بتوان بسته ماندن نمادهایشان آن هم در روزهای هیجانی بازار دانست و ترس از عقب ماندن از روند رو به رشد چند روز آینده است. دلیل دیگر این موضوع برمی‌گردد به تقسیم سودهای بلندمدت این شرکت‌ها که در بعضی موارد تا 8ماه آینده به طول می‌انجامد و باعث بلوکه شدن سرمایه‌هایشان برای مدت مدیدی می‌شود. درهمین راستا بسیاری نیز فرصت را غنیمت شمردند و در قیمت‌های منفی به سهم‌های دلخواهشان وارد شدند و در نهایت شاهد ثبت معاملاتی با حجم چشمگیر و با ارزشی بیش از 397میلیارد تومانی بودیم.

آمار معاملات

در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار سه‌شنبه مورخ 23تیرماه، در 98907 دفعه، تعداد 1808میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 3هزارو976میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 301هزارمیلیارد تومان را ثبت کرد. به گزارش روابط عمومی بورس تهران، شاخص کل با 239واحد افزایش (0.35درصد) به رقم 69433واحد رسید. شاخص بازار اول با 146واحد افزایش به رقم 49975واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 657واحد افزایش رقم 144020واحد را تجربه کرد. همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری سایپا، مخابرات ایران و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، بانک انصار و بانک صادرات به خود اختصاص دادند. ازسوی دیگر بیشترین حجم معاملات- را بانک صادرات، پارس خودرو، لیزینگ رایان سایپا، گروه بهمن، ایران‌خودرو دیزل، بانک تجارت، بانک ملت و سرمایه‌گذاری خوارزمی به نام خود ثبت کردند. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی کرمانشاه پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی-عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، سرمایه‌گذاری سایپا پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق‌العاده، پارس سویچ، سالمین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، آهنگری تراکتور‌سازی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، ایران‌خودرو دیزل پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی -عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه، رادیاتور ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و اعلام تنفس درخصوص دستور جلسه انتخاب اعضای هیات‌مدیره و قند قزوین با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 بازگشایی شد.

این درحالی است نماد معاملاتی شرکت‌های قند قزوین، ملی صنایع مس ایران، بانک سینا، چینی ایران، آلومینیوم ایران، لنت ترمز ایران، آبسال، سرمایه‌گذاری پارس توشه، توسعه صنایع بهشهر، بیسکویت گرجی، صنایع کاشی و سرامیک سینا، تولیدی کاشی تکسرام، قند اصفهان، بیمه دانا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، بیمه ملت جهت تشکیل جلسه هیات‌مدیره برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، شرکت شیشه و گاز جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی - عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، فرآورده‌های نسوز پارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای تصویب صورت‌های مالی، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، نوسازی و ساختمان تهران باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند.

اوراق بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 14589 برگه از لیزینگ رایان سایپا (رایان 5121) شهرداری شیراز (مشیر94121)، اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 9551)، و اوراق مشارکت شهرداری شیراز 1393 (مشیر6121) به ارزش کل بیش از 14میلیارد ریال معامله شد.

فرابورس

درجریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 542میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر 6هزارو405میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. به گزارش فرابورس، در پایان معاملات 23تیر‌ماه 1394، 542میلیون و170هزار ورقه بهادار در 27هزارو867 نوبت خریدوفروش شد و ارزش آن به 6هزارو405میلیارد و490میلیون ریال رسید. بانک حکمت ایرانیان با معامله 44میلیون و880هزار سهم به ارزش 58میلیارد و780میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندکی کاهش روی رقم 819واحد ایستاد. طبق این گزارش، بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به رشد قیمت سهام پتروشیمی زاگرس، شمال شرق شاهرود و تدبیرگران فارس و خوزستان بود و سهام پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشت. ازسوی دیگر، سهام شرکت‌های مرجان کار، بیمه سامان و معادن روی زنگان با بیشترین افت قیمت مواجه شد ضمن آنکه پذیره نویسی اوراق اجاره 4هزارو500 میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران در بازار سوم پایان یافت. در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با خرید و فروش 214هزارو360 سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 98هزارو720 ورقه اجاره ماهانه رایتل در روز جاری معامله شد. این گزارش حاکیست، نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیروان، قوچان و بجنورد باتوجه به دریافت اطلاعات و وجود تفاوت با اهمیت میان عملکرد واقعی سال مالی 1393 (حسابرسی شده) نسبت به اطلاعات پیش‌بینی آن، نماد شرکت‌های پتروشیمی جم، نیرو سرمایه، پتروشیمی امیر کبیر، بیمه کارآفرین و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 29تیر و نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در تاریخ 25تیرماه، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر