لزوم شناورسازی نرخ سود اوراق مشارکت در بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۵۳

مدیرعامل تامین سرمایه ملت با تشریح بسته سیاستی و نظارتی خروج از رکود و نقش بورس، گفت: عدم استقبال آحاد مردم از بازار سرمایه به دلیل ترکیب ریسک و بازده ابزارهای مالی است.

علی قاسمی در گفت‌وگو فارس، از مشخص نبودن روش تامین مالی به عنوان یکی از نقدهای وارده به چارچوب بسته خروج از رکود نام برد و اظهار داشت: در چارچوب این بسته از 3محور نظام بانکی، بازار سرمایه و آورده سهامداران یاد شده است.

وی در مورد وجود توان کافی و زیر ساخت‌های لازم از سوی بازار سرمایه برای اجرای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ، به آمار سال گذشته اشاره کرد که بر اساس آن بازار پول با متوسط مبلغ 820هزار میلیارد ریال (جمع تسهیلات و اوراق مشارکت منتشره) 75درصد از سهم تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در برابر مبــلغ 250هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق بازار سرمایه (که 99.5درصد از این مبلغ نیز متعلق به افزایش سرمایه بنگاه‌های بزرگ است) را شامل شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با تاکید بر عدم استفاده کشور از ظرفیت‌ بازار سرمایه به عنوان بازوی تامین مالی در کشور، به وجود دیدگاه سنتی مسوولان پیشین اقتصادی و زیرساخت‌های موجود اشاره کرد و گفت: به واسطه آن «بانک محور بودن» دیدگاه صرف مبادلات سهام را برای بازار سرمایه ترسیم می‌کند.

وی همچنین به تشریح دلایل اقتصاد «بانک محور بودن» کشور پرداخت و گفت: عدم اجرای کامل خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل 44 و دولتی یا شبه‌دولتی ماندن بسیاری از واحدهای اقتصادی بزرگ موجب شده که این واحدها برای رفع نیازهای مالی به نظام بانکی مراجعه کنند و بانک‌های بزرگ کشور که هنوز نیز دولتی بودن بر آن سایه افکنده و مدیران اصلی آن توسط دولت انتخاب می‌شود، موجب در اختیار قراردادن منابع مالی ارزان‌تر از قیمت بازار برای آنها شده است.

قاسمی ادامه داد: همچنین عدم تنوع ابزارهای مالی از نظر ترکیب ریسک و بازده، ماهیت مشارکت مردم در ریسک است که موجب عدم استقبال آحاد مردم از بازار سرمایه شده است. وی علاوه بر این از عدم رقابتی بودن نرخ تسهیلات با نرخ تامین مالی از طریق بازار سرمایه، به عنوان عامل مهم دیگری برای «بانک محور» بودن اقتصاد با توجه به نرخ تورم 25درصد موجود در کشور خبر داد. قاسمی از نارسایی قوانین مالیاتی و عدم شناخت حوزه مالیاتی با ابزارهای مالی جدید بازار سرمایه، عدم تسهیل در مکانیسم‌های جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار اوراق بهادار، عدم بهره‌برداری از ابزارها یا دارایی‌های مالی متداول در بازارهای مالی جهانی به عنوان دیگر مسایلی یاد کرد که اقتصاد کشور را به سمت بانک محور سوق داده است.

وی همچنین خروج از اقتصاد بانکی و حرکت به سمت «بازار محور بودن» را راه طولانی توصیف کرد که محقق شدن آن نیازمند زیرساخت‌های لازم است. قاسمی همچنین از تسهیل در استفاده از شبکه بزرگ بانکی به عنوان پایگاه ورود آحاد مردم به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای مالی، تقویت و تعمیق بازار ثانویه اوراق بهادار از طریق تقویت معاملات ابزارهای مشتقه روی محصولات کالایی همچون نفت کوره و محصولات پتروشیمی، ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای تولید و عرضه ابزارهای تامین مالی (در حال حاضر در بسیاری از موارد مشکلات مالیاتی در این حوزه مشهود است) به عنوان بسترهای مهم در این عرصه نام برد. وی ادامه داد: همچنین در این بین باید با کمک به زیرساخت‌ لازم جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه از طریق تقویت ایجاد شرکت‌های نرم‌افزاری برای زبان گزارشگری XBRL تلاش کرد. مدیرعامل تامین سرمایه ملت از انباشت بیش از 97درصدی اوراق مشارکت بازخرید شده نزد سیستم بانکی از اوراق منتشره دولتی به عنوان نشانه‌یی از تامین مالی غیرمستقیم توسط شبکه بانکی نام برد که سبب شده تا اوراق مشارکت به عنوان ابزار بدهی برای فروش به آحاد سرمایه‌گذاران کاربرد اجرایی نداشته باشد. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود، برنامه انتشار 10هزار میلیارد ریال از این اوراق با نرخ‌های دستوری و با عملکرد بازخرید، در سیستم بازار سرمایه امکان‌پذیر نباشد.

قاسمی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به نرخ واقعی انتشار اوراق در بازار سرمایه که باید حتما جهت بازارگردانی برای سرمایه‌گذاران عادی نرخ ترجیهی نسبت به نرخ تورم داشته باشد، عددی تقریبا بالغ بر 28-26درصدخواهد بود، در صورتی‌که بنگاه‌های بزرگ در مدتی کوتاه و با نرخ

25-22درصد، از سیستم بانک‌های بزرگ تسهیلات دریافت کرده و حتی در مواقع مشکل می‌توانند استمهال کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر