بازار سرمایه

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۷۱

تسویه بدهی چادرملو در سال 95

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، از موافقت اولیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو با استمهال بدهی این شرکت و شرکت گل‌گهر خبر داد.

محمد نوریان در گفت‌وگو با سنا گفت: صحبت‌ها و توافق‌هایی شده تا این بدهی در سال جاری پرداخت نشده و تا سال 95 استمهال شود. نوریان، موضوع این بدهی را بهره مالکانه سال 92 و 93 دانست و افزود: یکی، دو هفته پیش جلسه‌یی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ایمیدرو، مدیران عامل 2شرکت بورسی چادرملو و گل‌گهر برگزار شد که در آنجا صورتجلسه شد و همه حاضران امضا کردند که بدهی چادرملو و گل‌گهر استمهال شود؛ هرچند هنوز موضوع قطعی نشده و چک‌های آن به امضا نرسیده است. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو ادامه داد: موضوع این است که دستور توقیف دارایی ما که با شکایت وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شده بود، لغو نشده، اما قرار شده است که این شکایت را پس بگیرند که به محض انجام این کار، می‌شود گفت که موضوع استمهال هم نهایی شده است.

نوریان سپس در خصوص فرآیند طی شده برای موافقت با این استمهال اظهار داشت: باتوجه به وضع اقتصادی کشور، شرکت‌های فولادی قدرت پرداخت بدهی‌های خود را به ما نداشتند؛ ما رفتیم و در جلسه‌یی طرح موضوع کردیم که ما مطالباتی هم داریم اما طرف مقابل ما توانایی پرداخت ندارد، لذا بزرگان نشستند و دیدند که باید از صنایع حمایت کرد و این تصمیم را گرفتند.مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در پاسخ به این سوال هم که تاثیر استمهال بدهی این شرکت چه خواهد بود، گفت: با این اقدام، فشارها بر شرکت کاهش می‌یابد و در طرح‌های توسعه‌یی با دست بازتر عمل خواهد کرد.

پیش از این، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اعلام کرده بود: پیشنهادهایی برای تسهیل در پرداخت حقوق دولتی معادن به وزارت اقتصاد مطرح کرده‌ایم و تکلیف بدهی 2معدن چادرملو و گل‌گهر نیز در مجموعه حقوقی مجلس مشخص می‌شود.

به گفته مرتضی ‌علی‌اکبری معاون شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بدهی چادرملو با در نظر گرفتن وجود اختلافی، بین 800 تا 900میلیارد تومان و بدهی گل‌گهر حدود 700میلیارد تومان است؛ با این حال این 2شرکت حدود 1300 میلیارد تومان هم از شرکت‌های فولادی طلب دارند که به دلیل وضعیت نامناسب صنعت فولاد، ایجاد شده است. قانون پرداخت حق انتفاع از سوی معادن گل‌گهر و چادرملو که پروانه بهره‌برداری آنها متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی است در سال 1392 در مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شد اما در پرداخت، اختلاف‌نظر‌هایی بین ایمیدرو، دیوان محاسبات و این معادن وجود داشته که هم‌اکنون این موضوع در حال حل شدن است.



با عربستان ارتباطی نداریم

گروه بورس مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر گفت: با عربستان ارتباطی نداریم.

اخیرا حاشیه‌هایی درخصوص شراکت صافولای عربستان در مارگارین مطرح شده است، این درحالی است که مارگارین یک سالی است که رسما از سرمایه‌گذار عربستانی جدا شده و هلدینگ توسعه صنایع بهشهر و گروهی از سهامداران خرد بورس تهران، مالکان اصلی آن محسوب می‌شوند. در همین شرایط، مرتضی داداش مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر به عنوان سهامدار عمده مارگارین شفاف‌سازی کاملی از این موضوع به رسانه‌ها ارایه داده و تاکید کرد که با عربستان ارتباطی نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر