بازار سرمایه

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۷۶

صکوک مضاربه در مراحل نهایی

مراحل نهایی تنظیم مقررات اوراق صکوک مضاربه در حال انجام است.

به گزارش سنا، رییس مرکز پژوهش سازمان بورس‌واوراق بهادار در خصوص اوراق صکوک مضاربه بیان داشت: اوراق مضاربه قراردادی میان یک صاحب سرمایه و عامل است که از این طریق صاحب سرمایه نقدینگی لازم را برای مدیریت به عامل ارایه می‌کند.

محمدرضا عربی در این خصوص افزود: در قرارداد مضاربه، هر کدام از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند اما در صورت بروز هر یک از عوامل زیر فسخ یک قرارداد ممکن نخواهد بود.

وی در خصوص این عوامل گفت: هر دو طرف برای مدتی معین قرارداد مضاربه را به امضا برسانند و در قرارداد ذکر کنند که در مدت مشخصی نباید قرارداد از هر دوطرف فسخ شود و موضوع قرارداد باید همانی باشد که در قرارداد نوشته شده و خارج از آن حیطه نباشد.

عربی دراین خصوص اضافه کرد: مضاربه مطلق، یکی از انواع اوراق مضاربه است که طی آن صاحب سرمایه به عامل اجازه می‌دهد تا سرمایه مربوط به قرارداد را بدون هیچ‌گونه محدودیتی مدیریت کند.

رییس مرکز پژوهش سازمان بورس واوراق بهادار در ادامه بیان کرد: نوع دیگر اوراق مضاربه، مضاربه خاص است که طی آن یک‌سری محدودیت‌ها از سوی صاحب سرمایه برای عامل اعمال می‌شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در خصوص مکان یا مدت زمان سرمایه‌گذاری، نوع پروژه و سرمایه‌گذاری باشد.

وی درخصوص مضاربه عام اظهار کرد: اوراق مضاربه عام نیز از دیگر انواع اوراق مضاربه قلمداد می‌شود که آزادی عمل بیشتری داشته و سرمایه‌گذاری مختص به کالا با عنوان خاصی نمی‌شود.

این در حالی است که‌کمیته فقهی با انتشار اوراق مضاربه سرمایه‌گذاران را به‌طور کامل در سود و زیان سرمایه‌گذاری مشارکت داده است و به جای سود علی‌الحساب، پس از تعیین سود و زیان قطعی با سرمایه‌گذاران تسویه می‌کند. بر این اساس، دیدگاه کمیته فقهی در خصوص سود این اوراق، محاسبه و تسویه سود و زیان قطعی به سرمایه‌گذاران بود، به عبارتی به جای استفاده از فرآیند و سازوکار سود علی‌الحساب از سودهای قطعی استفاده شود.


تعدیل مثبت فرابورس

سود هر سهم سال 1393 فرابورس ایران مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی شده با 6درصد تعدیل مثبت، 536ریال محقق شده است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط عمومی فرابورس، سرپرست مالی فرابورس ایران با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در دوم خردادماه از تعدیل مثبت 6درصدی سود هر سهم سال 93 فرابورس خبر داد. نرگس احمدی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام فرابورس ایران در روز 2 خرداد 1394 اظهار داشت: صورت‌های مالی فرابورس ایران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1393، در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه در سامانه کدال منتشر شده است. سرپرست مالی فرابورس ایران افزود: آخرین سود هر سهم سال 1393 فرابورس، 508 ریال بود که مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی شده با 6درصد تعدیل مثبت، 536ریال محقق شده است. گفتنی است، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرابورس ایران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1393 در ساعت 15 روز دوم خردادماه 1394 در محل تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.


افزایش ظرفیت آزمون‌های بازار سرمایه

ظرفیت ثبت‌نام آزمون‌های الکترونیکی معامله‌گری تکمیل شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، حیدر فروغ‌نژاد، رییس اداره آموزش و امور گواهینامه‌های حرفه‌یی با اشاره به اتمام ظرفیت ثبت‌نام آزمون‌های الکترونیکی معامله‌گری اظهار داشت: طبق تصمیمات اخذ شده در کمیته اجرایی تعداد آزمون‌های الکترونیکی در خصوص گواهینامه‌هایی که متقاضی بیش از ظرفیت خواهند داشت ، افزایش پیدا خواهدکرد.

وی دراین خصوص ادامه داد: ظرفیت‌ها در حال افزایش است و داوطلبان هیچ نگرانی در خصوص اتمام ظرفیت ثبت‌نام آزمون‌های الکترونیکی نداشته باشند. فروغ‌نژاد تصریح کرد: در اطلاعیه‌های بعدی درخصوص افزایش ظرفیت این آزمون‌ها شفاف‌سازی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر