بهار کم فروغ بورس

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۵۸

گروه بورس| ثریا نیکوصفت|

روندی که این روزها در تالار شیشه‌یی شاهد آن هستیم، تداعی‌کننده روزهای سرد و بی‌رمق سال گذشته بورس است. درحالی که کارشناسان پس از بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی و ریزش‌های سنگین چند ماه اخیر، امسال را سال طلایی بورس عنوان می‌کردند، به‌نظر می‌رسد هیجان و جذابیتی که در باب طلایی شدن بازار عنوان شد، فعلا قصد استقرار در تالار حافظ را نداشته باشد. این موضوع بیان‌گر آن است که تغییر و تحولاتی که در نخستین ماه سال‌جاری شاهد آن بودیم را می‌توان مانند باد بهاری تشبیه کرد که امیدی به ماندگاری آن نیست. از طرف دیگر زمانی که صحبت از سرازیرشدن میزان نقدینگی قابل توجهی به بورس می‌شود، می‌بینیم که مقدار پول تزریق شده و خارج شدن سرمایه‌های بلوکه شد

در بازار‌های موازی و سوق پیدا کردن آن به بازار سرمایه هم نتوانسته مانع از سیر نزولی آن شود.

درجریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل با افت 362واحدی مواجه شد به‌طوری که با تحولات دیروز تالار شاخص به کانال 66هزارواحدی نزدیک شد، افت دوباره موجب شده تا پیش‌بینی‌های کارشناسان درخصوص رکوردزنی شاخص تا 90هزارواحد تاکنون به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شود، رویایی که هرکدام از فعالان بازار انتظار دارند فردای بورس گام صعودی برای رسیدن به آن بردارد.


سردرگمی سرمایه‌گذاران

ازسوی دیگر باتوجه به کاهش نرخ تورم و تاکیدات ریاست‌جمهوری و دیدگاه‌ها و نظرات وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌کل بانک مرکزی مدیران بانک‌ها توافق شده در نخستین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳درصد کاهش دهند. با این اوصاف ریزش‌های فعلی بازار و ازسوی دیگر کاهش نرخ سودهای بانکی، سرمایه‌گذاران را میان دوراهی بازارهای پولی و سرمایه گذاشته است، دوراهی که سرمایه‌گذاران بالاخره باید تصمیم نهایی خود و انتخاب یکی از این راه‌ها را داشته باشند هرچند که از ابتدای سال تاکنون میزان نقدینگی موجود در بازار رشد یافته است، اما با این شرایط به‌نظر می‌رسد اگر کاهش نرخ سود سپرده بانکی به‌طور قطع اجرایی شود، سرمایه‌گذاران با دیدگاهی متفاوت راهی بازار سهام می‌شوند.


حمل و نقلی‌ها طلایی می‌شوند

حالا با پیشرفت مرحله جدید از مذاکرات جدید ایران و صحبت از لغو تمامی تحریم‌های هسته‌یی بار دیگر این احتمال تقویت شده که حمل‌ونقل ایران پس از سال‌ها انزوای اجباری بتواند دوباره با همتایان خارجی خود ارتباط برقرار کند. این امید تا جایی پیش رفته که وزیر راه‌وشهرسازی رسما اعلام کرده با به نتیجه رسیدن مذاکرات و رسیدن به توافقات قطعی مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و غول‌های صنعت راه‌وشهرسازی آغاز خواهد شد. هرچند آخوندی از ارایه جزییات در این رابطه خودداری کرده و توضیحات قطعی را به نهایی شدن ارتباطات صورت گرفته موکول کرده است، اما به‌نظر می‌رسد وزیر راه‌‌وشهرسازی برای خبری کردن این موضوع نخستین نقاط امیدبخش را مشاهده کرده است. با درنظر گرفتن اخبار مثبت در این خصوص باید در انتظار تحولات مثبت سهام گروه‌های مرتبط را داشت.


تداوم نزول بانکی‌ها

از آنجایی که بانک‌ها پس از گذشت چند هفته از انتشار بیانه لوزان روند متفاوت و البته منفی در پیش گرفتند، به‌نظر می‌رسد با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی شرایط برای سبزپوش شدن آنها دشوار‌تر شود به بیان دیگر باید گفت استقبال بی‌نظیر سهامداران از سهام‌های بانکی آنها را از انتخاب خود ناامید کرده است.

شبندر نیامده رفت...

بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی موضوع مهمی بود که سال گذشته بارها و بارها برای برطرف شدن آن بحث‌های مختلفی ازسوی مدیران بورسی، دولتی‌ها از آن خود کرد که نتیجه نهایی آن بازگشایی این نمادها درست 2روز قبل از پایان معاملات سال گذشته شد، اما تنها با گذشت یک‌ماه از بازگشایی این نماد‌ها، «شبندر» برای پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.


خودرویی‌ها می‌تازند

روزگذشته 524میلیون و46هزارو181 سهم به ارزش یک‌هزارو145میلیارد و388میلیون ریال، در بورس اوراق بهادار تهران خریداری شد و شاخص کل با کاهشی 362واحدی به 67هزارو16واحد رسید.

به گزارش سنا، این دادوستدها در 47هزارو12 دفعه انجام شد. شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) هم امروز در پایان ساعت کاری روی عدد 28هزارو883واحد قرار گرفت. درعین حال، شاخص کل (هم‌وزن)،

با 49واحد کاهش روی 10هزارو169واحد، شاخص قیمت (هم‌وزن)، با 44واحد کاهش به 9هزارو291 واحد، شاخص بازار اول با 323واحد کاهش به 49هزارو78واحد رسید. درعین حال، شاخص بازار دوم با کاهشی 343واحدی روی 133هزارو691واحد ایستاد. نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، ملی مس و کشتیرانی بیشترین تاثیر مثبت و شرکت‌های مپنا، بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و بانک صادرات بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص داشتند. در میان گروه‌های بورسی، گروه خودرو، بیشترین ارزش معاملات را به‌نام خود ثبت کرد. به‌طوری که 123میلیون و159هزار سهم به ارزش 160میلیارد و 460میلیون ریال از سهام این گروه در بورس خریداری شد. این درحالی است که بعد از گروه خودرو، صنعت بانک‌ها و حمل‌ونقل بیشترین ارزش معاملات را به‌نام خود ثبت کردند.


فرابورس

درجریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 359میلیون ورقه بهادار به ارزشی افزون بر یک‌هزارو717میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش فرابورس، معاملات آخرین روز فروردین‌ماه 1394 با خریدوفروش 359میلیون و580هزار ورقه بهادار در 23هزارو877 نوبت به ارزش یک‌هزارو717 میلیارد و420میلیون ریال به پایان رسید. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 53میلیون و260هزار سهم به ارزش 94میلیارد و470 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به رشد قیمت سهام فولاد هرمزگان، ذوب‌آهن اصفهان، توسعه خدمات دریایی و بندری سیناو توکا ریل بود و سهام پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند. ازسوی دیگر پالایش نفت تهران، بیمه نوین و صنعتی مینو با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و شاخص فرابورس با اندکی کاهش روی رقم 750واحد ایستاد.در بازار اوراق تسهیلات مسکن، روند کاهش قیمت ادامه یافت و هر ورقه حق تقدم خرید مسکن 620 تا 760هزار ریال معامله شد. همچنین بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری کاریس با خریدوفروش 35هزارو500 سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 150هزار اجاره سه‌ماهه مسکن در روز جاری معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر