عرضه‌های اولیه به استقبال روزهای خوب بازار سرمایه می‌آید

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۸

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تصمیمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی جرقه‌یی بود تا دلهره و خطرپذیری حقیقی‌های بازار سرمایه را کاهش دهد.

به گزارش سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بااشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش خطرپذیری و رشد شاخص کل بورس نتیجه مذاکرات هسته‌یی است، گفت: نزدیک شدن به فصل مجامع از دیگر عوامل موثر بر رونق روزهای اخیر شاخص بورس است.

محمد فطانت‌فرد گفت: در ماه‌های پیش رو بیش از 50هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران از طریق شرکت‌ها و براساس سودهای پیش‌بینی شده توزیع خواهد شد که این امر سبب ایجاد جوی مثبت در بازار می‌شود.

وی رفع ابهامات پالایشگاه‌ها و بازگشایی نماد این شرکت‌ها، اقدامات تیم اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، ایجاد مباحثی درباره کاهش نرخ سود بانکی، مناسب بودن بورس نسبت به بازارهای موازی و مصوبه اخیر مجلس درباره لایحه‌یی که دولت برای رفع موانع اقتصادی به مجلس فرستاده را مجموع اقداماتی دانست که توانسته روندی مثبت در بورس ایجاد کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در ادامه گفت: باتوجه به فضای حاکم بر بازار، عرضه‌های اولیه بیش از 20شرکت از پایان هفته جاری آغاز می‌شود تا بتوانیم بخشی از تقاضای بازار را با عرضه‌های اولیه پاسخ دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: عرضه و تقاضا در بازار به فعالان و دارندگان و خریداران سهام مربوط است و ما نمی‌توانیم اجباری در این زمینه داشته باشیم.

فطانت‌فرد افزایش تقاضا، حجم بازار و افزایش سرمایه شرکت‌ها را از دیگر موارد موثر بر بازار سرمایه عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌یی برای ورود افراد جدید و کسانی که راغب به سرمایه‌گذاری هستند، ایجاد کند.

فطانت‌فرد خاطرنشان کرد: در سه ماهه آینده با احتساب بخشی که تشریفات افزایش سرمایه‌اش باید انجام شود بیش از 13هزار میلیارد تومان آمادگی افزایش سرمایه به‌وجود می‌آوریم.

وی ارزیابی خود از عملکرد بورس را در سال قبل این‌گونه بیان کرد: در سال 93 پیرو تصمیماتی که گرفته شد بازار ما را به سمت ایجاد زیرساخت و کارهایی پیش برد که بتوانیم پاسخگوی کسانی باشیم که با حجم بیشتری از سرمایه در بازار حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: به لحاظ عدد و رقم از دی 92 تا اسفند93 بازار منفی را تجربه کردیم یعنی چیزی حدود 28درصد افت شاخص داشتیم که امیدواریم در فضای پررونق سال94 این عدد جبران شود. وی در ادامه گفت: تلاش ما این است که افراد با ذایقه‌های مختلف خطرپذیری، بتوانند محصول متناسب با روحیه خود را خریداری کنند، برای مثال اوراق مختلفی در قالب درآمد ثابت، مشارکت، مرابحه، اوراق صکوک اجاره با سودهای مشخص و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای بهره‌مندی افرادی که قدرت خطرپذیری کمی دارند، فراهم شده است. فطانت‌فرد در پایان افزود: افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند بهتر است شناخت کافی از ادبیات بورس و ریسک بازار، دیدگاه بلندمدت داشته باشند و نسبت به شرکت‌ها و نمادهایی که خریداری می‌کنند تحقیق کرده باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر