چشم‌انداز بورس تهران پس از «سپاس»

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۹

گروه بورس هاشم آردم

هفته‌یی که گذشت نیز هفته چندان مثبتی برای بورس تهران نبود. اگرچه در سه روز انتهای هفته شاخص کل جمعا 155 واحد رشد نشان داد، اما در طول کل هفته بازدهی متوسط بورس همچنان منفی بود. با احتساب ریزش خفیفی که در هفته گذشته رخ داد، زیان متوسط بورس در زمستان 93 به 8.5درصد رسید. همچنین زیان متوسط سهامداران بورسی در کل سال93 به 19درصد رسید. با این حساب، همانطور که بارها در گزارش‌های «تعادل» اشاره شده بود، باز هم بازدهی بورس تهران در نیمه دوم سال کمتر از بازدهی آن در نیمه اول سال بود و تاریخ برای بورس تهران تکرار شد.

بورس تهران این روزها با انتظارات و جو روانی منفی و ارزش پایین معاملات مواجه است. از آنجایی که بدون توافق هسته‌یی انتظاری از رشد سودآوری در اقتصاد کشور وجود ندارد و از طرف دیگر کاهش قیمت‌های جهانی به این روند دامن زده است، نمی‌توان انتظار داشت که بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی باشد.

هفته گذشته با اخبار ضد و تقیضی درباره مذاکرات هسته‌یی مواجه بود. از طرفی تحرکات مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای 1+5 نشان می‌دهد که اتفاقات معناداری در مذاکرات هسته‌یی درحال شکل‌گیری است. از طرف دیگر واهمه تخریب مذاکرات توسط لابی صهیونیستی در میان فعالان اقتصادی به چشم می‌خورد. برآیند این اتفاقات، ادامه صبر فعالان بالقوه بازار سرمایه بود. ظاهرا بورس‌بازان این‌بار قصد ندارند بی‌گدار به آب بزنند. لذا تا زمانی که خبر موثقی از مذاکرات مخابره نشود، نمی‌توان انتظار داشت که ارزش معاملات رشد معناداری نشان دهد.

از طرف دیگر، امروز قرار است برای نخستین‌بار اوراق پاداش سهامداران توسط شرکت بورس تهران عرضه شود. قرار است که 50میلیون ورقه بهادار به ارزش دست‌کم 1000تومان و حداکثر 1100تومان به عرضه عموم برسد. خرید این اوراق باید لااقل به حجم 1000 ورقه به ازای هر سفارش صورت گیرد. سقف خرید این اوراق نیز به ازای هر کد سهامداری پس از کشف قیمت اعلام خواهد شد. باتوجه به ارزش روزانه فعلی معاملات در بورس تهران، به‌نظر می‌رسد که اگر این اوراق با استقبال فعالان بازار مواجه شود، احتمالا امروز شاخص با ریزش مواجه خواهد شد. از آنجا که انتظار نمی‌رود نرخ سود تضمینی 30درصدی برای 13.5ماهه چندان جذاب باشد، احتمالا امروز شاهد ورود سرمایه‌های خارج از بورس نخواهیم بود. علاوه بر این مساله، سازمان بورس تبلیغات و اطلاع‌رسانی مطلوبی در این زمینه انجام نداده است و حتی فعالان بازار نیز از کم و کیف فروش اوراق «سپاس» مطلع نیستند. لذا احتمالا پولی از خارج بورس اضافه نخواهد شد. چنانچه فعالان بازار از این اوراق استقبال کنند، شاهد فشار فروش در نمادهای مختلف خواهیم بود که این امر باعث افت شاخص کل خواهد شد. تمام این پیش‌بینی‌ها با این فرض خواهد بود که سازمان بورس در معاملات دخالتی نکند. اگر نه احتمالا در این هفته شاهد معاملات بلوکی متعدد در نمادهای عادی خواهیم بود. از طرف دیگر چنانچه استقبال از اوراق سپاس بیش از حد باشد، این احتمال می‌رود که فعالان بازار اقدام به خرید سهم‌های مهم پرتفوی سپاس، ازجمله «فارس»، «همراه»، «فولاد» و غیره کنند.

حال باید دید که استقبال فعالان بازار از این اوراق به چه صورت خواهد بود. هرچند، به‌نظر نمی‌رسد که استقبال چشم‌گیری از این اوراق صورت بگیرد. چراکه اگر مذاکرات هسته‌یی به نتیجه برسد، این بازدهی برای بازار سرمایه در سال آینده چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر اگر مذاکرات هسته‌یی منجر به لغو تحریم‌ها نشود، ریسک نکول این اوراق بالا رفته و باعث ریزش شدید بازار خواهد شد. از آنجایی که تضمین سود این اوراق به وسیله منتشرکنندگان اوارق است، اگر سود 30درصدی محقق نشود، برای تادییه دیون، منتشرکنندگان مجبور خواهند بود، پرتفوی خود را سبک کرده و در نمادهای مختلف در نقش فروشنده ظاهر شوند. این ریسک باعث می‌شود که احتمالا فعالان بازار سرمایه از این اوراق استقبال نکنند.


چشم‌انداز هفته

در کل باتوجه به آنکه احتمالا در هفته جاری اخبار خاصی از مذاکرات مخابره نخواهد شد و جو بازار سهام نیز منفی است، با فرض آنکه سازمان بورس دخالتی در روند طبیعی بازار انجام ندهد، احتمالا شاخص کل در هفته جاری نیز منفی خواهد بود. البته این روند برای نمادهای بانکی و خودرویی می‌تواند به‌گونه دیگری باشد. این نمادها در چند روز اخیر مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه بوده‌اند و این امکان وجود دارد که به‌دلیل امیدواری و خوش‌بینی به مذاکرات با رشد قیمت مواجه شوند.


آمارمعاملات هفته

در هفته‌یی که گذشت، فعالان بازار 3میلیارد و864 میلیون ورقه بهادار به ارزش هزارو170میلیارد تومان و در 281هزارو213 نوبت، دست به دست کردند. از این میزان 584میلیارد تومان (معادل 49درصد از کل معاملات) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. سهم معاملات عمده نیز از کل معاملات 35درصد (معادل 407میلیارد تومان) بود. همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن 174میلیارد تومان و معادل 14درصد از کل معاملات رقم خورد.

شاخص کل در هفته گذشته با افت 36.8واحدی در عدد 64هزارو14واحد ایستاد. از میان گروه‌های صنایع مختلف، گروه شرکت‌های صنعتی چندرشته‌یی بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل گذاشت. این گروه به‌تنهایی شاخص را 76 واحد ارتقا داد. پس از آن گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، حمل‌ونقل و فلزات اساسی هرکدام به ترتیب شاخص را 70، 61، 36 و 25 واحد ارتقا دادند.

از طرف دیگر، گروه‌های محصولات شیمیایی، مخابرات و رایانه بیشترین آثار منفی را بر شاخص کل گذاشته و هرکدام به ترتیب شاخص را 241، 46 و 22 واحد تنزل دادند.

از بین نمادها نیز، نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) بیشترین رشد را برای شاخص کل به ارمغان آورد. این نماد توانست به‌تنهایی شاخص را 71 واحد ارتقا دهد. همچنین نمادهای بانک صادرات ایران (وبصادر)، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) بیشترین آثار مثبت را بر شاخص کل گذاشته و آن را به ترتیب 61، 43 و 36 واحد ارتقا دادند. از طرف دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) ملی صنایع مس ایران (فملی) و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) هرکدام به ترتیب شاخص را 108، 88، 37 و 24 واحد تنزل دادند.

همچنین بیشترین ارزش معاملات به نمادهای بانک صادرات ایران (وبصادر)، ایران خودرو (خودرو)، صنایع آذرآب (فاذر) و زامیاد (خزامیا) اختصاص یافت. ارزش معاملات این نمادها در هفته گذشته به ترتیب 58، 32، 20 و 15.5میلیارد تومان بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر