بازار دست نگه‌داشته است

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۲


بورس تهران در روز گذشته نیز کمافی‌السابق با افت شاخص کل مواجه شد و این در حالی بود که ارزش معاملات نیز در پایین‌ترین سطح قرار دارد. نمادهایی بیشترین سهم را در کاهش ارتفاع شاخص کل دارند که در روزهای گذشته مکررا دستخوش بازی معاملات بلوکی در نماد عادی قرار می‌گرفتند.

اگرچه ارزش معاملات نسبت به روز قبل افزایش نشان می‌داد اما بخش اعظم معاملات، به معاملات عمده و بلوکی اختصاص داشت و معاملات خرد همچنان نگران‌کننده است. علاوه بر آن فعالان حقیقی بازار در این قیمت‌ها بیشتر فروشنده هستند تا خریدار! طی معاملات روز گذشته اشخاص حقیقی به‌اندازه 77میلیارد تومان خرید داشتند، در‌حالی‌که همین افراد به‌اندازه 88میلیارد تومان فروشنده سهم‌های مختلف بودند. این نکته نشانگر آن است که نباید در آینده نزدیک از بازار سهام انتظار برگشت داشت.

نگاهی به روند شاخص کل در 6ماه گذشته نشان می‌دهد که ظاهرا خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه نسبت به مذاکرات هسته‌یی در حال رنگ‌باختن است. پیش از ضرب‌الاجل سوم‌آذر بازار به‌شدت خریدار نمادهای بانکی و خودرویی بود. این در حالی است که در‌حال‌حاضر و با فاصله یک‌ماهه تا توافق سیاسی، بازار همچنان قصد دارد صبر کند.

در این‌باره یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل»، علاوه بر آنکه وضع بازار سهام را نامطلوب خواند، گفت: بازار سهام زمانی می‌تواند حرکت رو‌به جلو داشته باشد که بتوان چشم‌اندازی برای آن متصور بود.


تاثیر توافق مقطعی خواهد بود

محمدرضا صادقی‌مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، افزود: در‌حال‌حاضر تنها مساله‌یی که می‌تواند افقی به بازار سرمایه بدهد، بحث توافقات هسته‌یی است. در این چند روز هم چنانچه ارزش و حجم معاملات افزایش یابد احتمالا متاثر از اخبار مذاکرات هسته‌یی خواهد بود. اما فعالان بازار باید این نکته را مدنظر داشته باشند که توافقات هسته‌یی تنها مسکنی برای وضع موجود بوده و رشد شاخص کل پس از توافق هسته‌یی مقطعی خواهد بود. درمان قطعی رکود بورس، تغییرات مثبتی است که در بخش واقعی اقتصاد رخ دهد. تا زمانی‌که این تغییرات واقعی در EPS شرکت‌ها منعکس نشود، نمی‌توان از بازار ثانویه انتظار معجزه داشت. وی ادامه داد: تا زمانی‌که ساختارهای اقتصاد کشور و همچنین تصمیم‌سازی‌های کشور به همین صورت باشد، نمی‌توان انتظار داشت که رشد چندانی برای شاخص کل رخ دهد. در‌حال‌حاضر سیاست‌های واردات دقیقا مغایر با فضای کسب‌و‌کار کشور است. برای مثال نرخ میلگرد وارداتی 20 تا 30درصد ارزان‌تر از شمش فولاد خوزستان تمام می‌شود، یا واردات لاستیک نسبت به سال گذشته 160درصد رشد داشته است. باتوجه به آنکه قیمت‌های جهانی به‌شدت نزول داشته‌اند از دولت انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست‌ها و تعرفه‌های وارداتی مناسب از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کند، نه‌آنکه با تسهیل واردات، وضعیت بنگاه‌های تولیدی را بغرنج‌تر کرده و حالا به فکر رقابتی‌کردن فضا افتد.

صادقی‌مقدم افزود: با نرخ‌های فعلی سود سپرده‌ها و به‌تبع آن با این نرخ‌های تسهیلات بانکی، یک کسب‌و‌کار در ایران باید دست‌کم 40‌درصد سودآوری داشته باشد تا بتواند هزینه‌های مالی خود را پرداخت کند. از طرفی دولت از فضای رقابتی دم می‌زند. سوال اینجاست که آیا کشورهای رقیب در شرایط تحریم و هزینه‌های مالی سنگین هستند؟ آیا در این شرایط می‌توان با کالاهای وارداتی رقابت کرد؟

وی همچنین درباره چرایی عدم عکس‌العمل فعالان بازار به اخبار مثبت مذاکرات هسته‌یی گفت: اصولا بازار یک موجود زنده است. سیاست‌گذاران در برخورد با هر بازاری باید این مساله را مدنظر قرار دهند که با یک موجود زنده طرف هستند. این موجود زنده حافظه دارد و تجربه‌های تمدید مذاکرات و تبعات آن را در خاطرات خود دارد. این تجربه‌ها سبب می‌شود که این‌بار فعالان بازار تا لحظه آخر فقط بیننده بازار باشند و تا قطعی‌شدن مذاکرات دست نگه‌دارند.


خودرویی‌ها درخشیدند

طی معاملات روز گذشته خودرویی‌ها دوباره در صف خرید قرار گرفتند. البته این‌بار دلیل آن مذاکرات هسته‌یی نبود. هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نهایی‌شدن قرارداد جدید همکاری ایران و پژو، گفت: این قرارداد نهایی شده و به‌لحاظ مفاد آن که قابل‌مقایسه با هیچ‌یک از قراردادهای امضا‌شده در صنعت خودروسازی کشور نیست، مشارکت جوینت‌ونچر (joint venture) صورت خواهد گرفت و این خودروساز موظف به صادرات ۳۰‌درصد از تولیدات مشترک با ایران است. یکه‌زارع تصریح کرد: با شریک غیرآسیایی خود هم در حال مذاکره هستیم و در آینده نزدیک، نام آن را اعلام خواهیم کرد اما به هر حال منتظر مشخص‌شدن توافقات هسته‌یی هستیم تا قراردادهای خود را عملیاتی کنیم.

انتشار این خبر در روز گذشته باعث شد، سهام شرکت ایران‌خودرو در صف خرید قرار گیرد. نکته جالب این بود که نه‌تنها سهام این شرکت، بلکه دیگر خودرویی‌ها نیز مثبت شدند. مشخص نیست که بستن قرارداد ایران‌خودرو با شرکای خارجی‌اش چه ارتباطی با دیگر خودروسازان دارد!


آمار معاملات

در جریان معاملات روز گذشته طی 42هزارو648 نوبت معاملاتی بیش از 526میلیون و 831هزار برگه سهم به‌ارزش 110میلیارد و 425میلیون تومان معامله شد. دیروز شاخص کل با افت 90.81واحدی به کانال 63هزارو 860واحدی رسید. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) نیز با افت 39.50واحدی به کانال 27هزارو799 واحدی رسید البته شاخص کل هم وزن با رشد 17واحدی معادل 0.17‌درصد رشد کرد. شاخص بازار اول و دوم نیز دیروز به‌ترتیب با افت 44.50واحد و 325.33واحد معادل 0.09‌درصد و 0.26‌درصد ارزش خود را از دست دادند. همچنین نماد شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با افت 29.9واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت، بعد از آن به‌ترتیب نماد شرکت «فارس» با افت 27.68واحدی، نماد شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با افت 18.09واحدی و شرکت ارتباطات سیار ایران با افت 14.83واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

برترین گروه صنعت گروه سرمایه‌گذاری‌ها بود که طی 4984نوبت معاملاتی 72میلیون و 12هزار برگه سهم به ارزش 193میلیارد و 244میلیون ریال معامله شد.

بیشترین افزایش قیمت نیز با بازگشایی نماد شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران «ثاباد» با رشد 13.23واحدی رقم خورد و بیشترین کاهش قیمت نیز با افت 4‌درصدی متعلق به سیمان ارومیه بوده است. بیشترین ارزش معاملات با معامله 149میلیارد و 477میلیون ریال از آن نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی بود و بیشترین حجم معاملات را بانک صادرات با معامله 121میلیون و 910هزار برگه سهم از آن خود کرد.


فرابورس

بازار فرابورس نیز شاهد معامله 245میلیون و 50هزار ورقه بهادار به‌ارزش یک‌هزار و 594میلیارد و 580میلیون ریال بود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در پایان معاملات روز گذشته، 245میلیون و 50هزار ورقه بهادار در 17هزار و 435نوبت دست‌به‌دست شد و ارزش آن به یک‌هزار و 594میلیارد و 580میلیون ریال رسید.

همچنین در جریان معاملات دیروز، بانک حکمت ایرانیان با معامله 7میلیون و 310هزار سهم بیشترین حجم و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با 29میلیارد و 770میلیون ریال معامله، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندکی افزایش به رقم 715.53واحد رسید.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام صنعت روی زنگان و پس از آن گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و نیرو سرمایه و بیشترین کاهش هم نصیب حق تقدم بیمه نوین، قند شروان، قوچان و بجنورد و بانک خاورمیانه شده است.

همچنین بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 21هزار و 10ورقه اجاره ماهانه رایتل بود و بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 25هزار و 269سهم بود.

ضمنا در بازار تسهیلات مسکن، تمامی نمادها کاهش یافتند و هر ورقه حق تقدم مسکن حداکثر 84هزار تومان معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر