راهکارهای تامین مالی اقتصاد، فرهنگ و هنر

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۹


مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر نقش و جایگاه اقتصاد در بخش فرهنگ و هنر کشور اظهار کرد: مقوله اقتصاد فرهنگ و هنر از مباحثی است که کمتر در بازارهای مالی کشور مورد توجه قرار گرفته و به همین علت، دامنه وسیع و جذاب سرمایه‌گذاری در این بخش از دید فعالان اقتصادی مغفول مانده است.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی بااشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: توجه به دو موضوع مهم یعنی تامین معیشت اهالی فرهنگ و همچنین تامین مالی انواع محصولات و آثار فرهنگی و هنری در این بخش ضروری است.

وی بااشاره به مطالعه صورت گرفته توسط تیم برنامه‌ریزی و توسعه فرابورس ایران درخصوص جایگاه اقتصاد فرهنگ و هنر و لزوم ارایه راهکارهای تامین مالی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خاطرنشان ساخت: برای ارایه راهکار مناسب، ابتدا تفکیک رویکرد تامین مالی این بخش به دو دیدگاه تامین مالی متکی بر بودجه و تامین مالی عمومی می‌تواند راه را برای دستیابی به مدل‌های مناسب روشن کند.

هامونی در ادامه باتوجه به نتایج به‌دست آمده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آثار هنری و اماکن تاریخی و فرهنگی را مهم‌ترین گام درجهت توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر کشور عنوان و تصریح کرد: وجود نظام یکپارچه ثبت آثار هنری نیز در بهبود وضعیت اقتصاد هنر نقش ویژه‌یی ایفا می‌کند.

وی همچنین ارایه تعریفی مدون از سیاست فرهنگی و نحوه اجرای آن را موجب تحریک حساسیت اقشار مختلف مردم به بخش فرهنگ و هنر دانست و افزود: این عامل در ایجاد تقاضای موثر در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس ایران، ضمن برشماری راهکارهای تامین مالی اقتصاد فرهنگ و هنر از طریق بازار سرمایه گفت: تاسیس شرکت سرمایه‌‌گذاری فرهنگی و هنری، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی پروژه‌های فرهنگی و هنری، تاسیس صندوق بازنشستگی قابل معامله هنرمندان، برگزاری نمایشگاه و حراج آثار هنری در بازار دارایی فکری فرابورس ایران و انتشار صکوک جهت تامین مالی عمومی پروژه‌های فرهنگی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند شرایط را برای ارتقای جایگاه اقتصاد هنر در کشور بیش از پیش فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر