بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۴

بازار سرمایه نیازمند سرمایه‌گذار خارجی

تسنیم نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس گفت: بورس زمانی تکامل می‌یابد که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور داشته باشند و شرکت‌های بورسی کشور نیز در سایر بورس‌ها پذیرفته و فعالیت کنند. الله‌وردی رجایی‌سلماسی گفت: در 47سال گذشته اقدامات زیادی در بورس انجام شده است و راه‌های زیادی در زمینه توسعه بازار سرمایه در کشور پیموده شده که یکی از آنها فرهنگ‌سازی و شناساندن بورس به مردم است، با این‌حال نمی‌توان گفت در کشور ما بورس به بلوغ رسیده است. نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران افزود: نگاهی به روند شکل‌گیری و ادامه فعالیت بورس در کشور نشان می‌دهد پیش از انقلاب کار زیادی در زمینه توسعه بازار سرمایه صورت نگرفته است و پس از انقلاب تا سال68 که کشور درگیر مسایل مربوط به جنگ بود نیز مخالفت‌ها و مشکلاتی درخصوص جا‌انداختن و گسترش مفهوم بورس وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط، تغییر ساختار و گسترش بورس نیازمند زمان بود تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته بازار سرمایه در کشور رشد کرده و حجم معاملات نسبت به گذشته افزایش داشته است، به‌علاوه اینکه تعداد زیادی شرکت با حجم‌های بزرگ نیز در بورس فعالیت دارند. رجایی‌سلماسی در ادامه با تاکید بر اینکه رسیدن به پیشرفت در همه زمینه‌ها به‌ویژه بازار سرمایه نیازمند زمان است گفت: وضع تحریم‌ها موجب تاخیر رشد بورس در کشور شد؛ چرا‌که تحریم مانع حضور سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد و بورس است. وی اضافه کرد: بورس تکامل‌یافته، بورسی است که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور داشته باشند و شرکت‌های بورسی ایرانی نیز در سایر بورس‌های خارجی پذیرفته و فعالیت کنند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها این مشکلات برطرف و شرایط اقتصاد و بورس بهتر شود.

نخستین دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران درخصوص فرهنگ‌سازی در زمینه حضور مردم در بورس نیز اذعان داشت: متاسفانه در کشور ما مردم هیجانی در بورس عمل و رفتار می‌کنند. باید بتوانیم از پتانسیل بورس‌های مختلف، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مشاورین و صندوق‌ها و نیز شرکت‌های تامین سرمایه‌گذاری برای گسترش فرهنگ سهامداری منطقی در کشور استفاده کنیم.

زیان 50‌ درصدی سرمایه‌گذاران

ایسنا یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه با افت بورس 80‌هزار‌میلیارد تومان دارایی از بین رفت و زیان سرمایه‌گذاران به 50‌درصد رسیده است، پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بورس ارایه کرد.

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از یک‌سال از شروع بحران و افت شاخص‌های بورس گذشته و طی این مدت سهامداران بورس ضررهای بسیاری متحمل شده‌اند، ولی عکس‌العمل مناسبی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسوولان ذی‌ربط صورت نگرفت.

علیرضا قدرتی به مراحل سه‌گانه افت بورس اشاره کرد و افزود: بحران بورس تاکنون سه مرحله داشت که مرحله اول ناشی از تصمیمات مجلس در افزایش بی‌سابقه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش بهره مالکانه معادن بود که موج اول سقوط قیمت‌ها را دربرداشت. وی با بیان اینکه مرحله بعدی بحران ناشی از سرایت بحران بازار پول به بازار سرمایه بود، یادآور شد: افزایش لجام‌گسیخته نرخ سپرده بانکی و رقابت منفی بانک‌ها در پرداخت سود سپرده بیشتر، باعث مهاجرت نقدینگی از بورس به‌سمت سپرده‌های بانکی شد. امری که به باور قریب‌به‌اتفاق کارشناسان زمینه‌ساز بحرانی بزرگ در حوزه بانکداری ایران خواهد بود.

قدرتی اضافه کرد: مرحله بعدی بحران، ناشی از افت قیمت جهانی نفت و تمدید مذاکرات هسته‌یی بود که شوک قیمتی سنگینی به قیمت‌های سهام وارد کرد و باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران و ایجاد ترس در بازار سرمایه شد. به گفته این فعال بازار سرمایه، مشکل بزرگ‌تر زمانی نمایان شد که مسوولان ذی‌صلاح قبول نمی‌کردند بازار دچار بحران شده و اعتقاد داشتند که این بیمار مشکلی نداشته و به‌زودی سلامتی خود را به‌دست خواهد آورد در‌حالی‌که با تاخیر هرچه بیشتر حال این بیمار بدتر شده و درمان‌هایی که می‌توانست زمانی برای این بیمار موثر واقع شود با تشدید بحران کارایی خود را از دست می‌داد. معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال براساس شاخص قیمتی و به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس، سهامداران بیش از 27‌درصد زیان کرده‌اند که حتی با فرض صحت این موضوع اگر زیان عدم‌النفع سهامداران را حداقل 20‌درصد در نظر بگیریم، سرمایه‌گذاران حدود 50‌درصد زیان کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر