بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۲

بورس به‌سمت تعادل پیش می‌رود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم و ارزش معاملات بورس این روزها به پایین‌ترین حد خود رسیده که بیانگر این مطلب است که رفتار هیجانی در معامله‌گران در حال فروکش‌کردن است.

علی زارع‌پور در گفت‌وگو با تسنیم گفت: با توجه به معاملات چند روز گذشته و قرارگرفتن شاخص بورس در بستر کانال 65هزار واحد به نظر می‌رسد این ارتفاع سطحی مهم و کف جدید نماگر بورس باشد؛ هر چند که روند معاملات بورس در چند روز آینده می‌تواند این موضوع را تایید یا رد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم و ارزش معاملات بورس این روزها به پایین‌ترین حد خود در سال جاری رسیده است افزود: این موضوع بیانگر این مطلب است که سهامداران تمایلی به فروش سهام خود ندارند که این اتفاق نشانه خوبی برای دادوستدها و تلاش بازار سرمایه برای حفظ تعادل خود بوده و رفتار هیجانی در معامله‌گران در حال فروکش‌کردن است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بورس گذراست گفت: در‌حال‌حاضر بازار سرمایه به‌طور مستقیم متاثر از افت جهانی نفت نیست، بلکه پس‌لرزه‌های کاهش نفت در اقتصاد کشور کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا فوت پادشاه عربستان تغییر محسوسی در نفت ایجاد نکرد تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد سیاست و تصمیم بلندمدتی در جهان در خصوص کاهش قیمت نفت گرفته شده و با وجود اینکه اقتصاد همه کشورهای صادرکننده تحت تاثیر این موضوع است اما روند نزولی قیمت نفت کماکان ادامه دارد؛ با این‌حال چند روزی است که خوشبختانه از نوسانات نفت خبری نیست.

وی گفت: به‌عنوان مثال افت قیمت نفت باعث ایجاد کسری بودجه عربستان برای نخستین‌بار پس از 5سال شده که این کسری بودجه در تاریخ این کشور بی‌سابقه است، اما این کشور با داشتن ذخیره ارزی 700میلیارد دلاری توانسته تورم و اثرات ناشی از کاهش قیمت نفت را کنترل کند.


یکی از شاخص‌ها قابل معامله شد

در‌حالی‌که فعالان بازار سهام از 7بهمن جاری شاهد آغاز پذیره‌نویسی بزرگ نخستین صندوق شاخصی قابل‌معامله در بورس تهران هستند، یک کارشناس خبره بازار سرمایه به تشریح مزایای این صندوق‌ها و چشم‌انداز فعالیت صندوق‌های شاخصی قابل معامله در ایران باتوجه به تجربه بین‌المللی پرداخت.

به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران گفت: ETF‌های شاخصی درواقع سبدی از سهام با ترکیب و وزن مشابه شاخص هستند که به‌لحاظ سود و زیان، عملکردی همسان با عملکرد شاخص دارند. در این نوع از صندوق‌ها، نقش مدیریت «غیر‌فعال» است و تنها در راستای انطباق ترکیب سبد با شاخص، معاملات انجام می‌شود. در بازارهای مالی بین‌المللی، معمولا هر وقت از واژه ETF استفاده می‌شود منظور صندوق‌های شاخصی است و به ندرت به صندوق‌های با مدیریت فعال، عنوان ETF اطلاق می‌شود. با وجود محبوبیت بالای این ابزار مالی در جهان و وجود تقاضا برای آن در ایران، تاکنون امکان این نوع سرمایه‌گذاری در داخل کشور وجود نداشت.

رامین ربیعی سه ویژگی ریسک کمتر، بازدهی بیشتر و هزینه کمتر را سه امتیاز اصلی ETF فیروزه برشمرد و تصریح کرد: ترکیب سبد صندوق شاخصی فیروزه دقیقا مطابق با شاخص 30شرکت بزرگ بورس تهران خواهد بود که به‌علت تنوع بالای صنایع آن، ریسک کمتری را در سرمایه‌گذاری داراست.

مدیر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی در جهان بسیار محبوب هستند، دلایل اقبال خارجی‌ها به این ابزارهای مالی را این‌گونه تشریح کرد: بازدهی صندوق‌های شاخصی در سطح جهان از 70درصد صندوق‌های با مدیریت فعال (مانند صندوق‌های مشترک فعال در بورس تهران) بهتر است. یعنی مدیریت فعال مدیران سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها تنها در 30درصد موارد بازدهی بهتر از شاخص در بلندمدت به‌همراه دارد که تاریخچه فعالیت صندوق‌ها در بورس تهران نیز بیانگر تجربه‌یی مشابه است.

وی افزود: فاصله بازدهی صندوق‌های شاخصی در دنیا از شاخص مورد پیگیری، به‌طور متوسط کمتر از 5/0درصد است و امید است نتیجه‌یی مشابه در مورد صندوق فیروزه در ایران کسب شود.

او جذابیت سوم صندوق شاخصی را هزینه پایین‌تر کارمزد مدیریت این صندوق نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست.

رامین ربیعی گفت: باتوجه به این ویژگی‌ها، صندوق شاخصی فرصتی برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌یی در بازار سهام ایران را بدون پذیرش ریسک صنایع خاص فراهم می‌کند و از این منظر، امکان ورود به بورس تهران با ریسک کمتر، بازدهی بالاتر و هزینه کمتر را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

گفتنی است، صندوق سرمایه‌گذاری شاخص 30شرکت بزرگ فیروزه نخستین صندوق شاخصی قابل معامله در بورس تهران است که شرکت کارگزاری فیروزه آسیا در زمستان سال1393 و با حداقل سرمایه 100میلیارد ریال و حداکثر سرمایه 500میلیارد ریال با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (سهامی عام) تاسیس کرده و پذیره‌نویسی آن از 7بهمن جاری از طریق کارگزاری فیروزه آسیا آغاز می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران در توصیه به سهامداران بورسی نیز تاکید کرد: در شرایط کنونی نیاز است سهامداران با تحلیل بیشتر در بازار فعالیت کنند و باید شرایطی در بورس به وجود بیاید تا استفاده از تحلیل جای رفتارهای هیجانی براساس اطلاعات سطحی را بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر