تکرار اشتباه‌های گذشته

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۰

روند معاملات این روزهای بورس تهران نشان می‌دهد سازمان بورس به‌شدت از اعتراضات سهامداران به لرزه درآمده است. پس از آنکه در هفته گذشته برخی از سهامداران بورسی در تالار حافظ جنجال به پا کرده و به روند بازار اعتراض کردند، حالا به‌نظر می‌رسد سازمان بورس دخالت‌های خود در روند معاملات را افزایش داده است. از ابتدای هفته جاری شاهد انجام معاملات بلوکی در نماد عادی بودیم. ابتدا روی فارس، سپس روی وبصادر و روز گذشته نیز نوبت به همراه و اخابر رسید. روز گذشته در نماد عادی شرکت مخابرات ایران (اخابر) شاهد معامله بلوکی در بازه یک‌درصد مثبت بودیم. همین موضوع باعث شد قیمت پایانی سهام این شرکت رشد کرده و درنتیجه شاخص کل 38واحد رشد کند. همین اتفاق برای نماد شرکت ارتباطات سیار (همراه) نیز رخ داد. در روزی که حجم معاملات این سهم دومیلیون و 172هزار سهم بود، تنها در یک معامله دومیلیون سهم در قیمتی بالاتر از تابلو معامله شد و درنتیجه شاخص کل 46 واحد رشد کرد. درصورتی که این معاملات رخ نمی‌داد، شاخص کل بورس تهران باید دست‌کم حدود 74واحد ریزش می‌کرد. در این صورت بود که می‌توانستیم حرکت شاخص کل را توصیف ‌کننده روند کل بازار بدانیم. اما نتیجه این معاملات این شد که در روزی که اغلب نمادها سرخ‌پوش بودند شاخص کل رشد کرد. بارها در گزارش‌های «تعادل» به مضرات این‌گونه اقدامات اشاره شده بود. حال اینکه سازمان با علم به اینکه این‌گونه اقدامات نمی‌تواند جلوی روند بازار را بگیرد، همچنان به رویه خود ادامه می‌دهد، جای تعجب دارد. در حال حاضر بسیاری از نمادهای موجود در بورس تهران قیمت‌های ارزنده‌یی دارند، اما دخالت در معاملات برخی سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز باعث می‌شود که سیگنال نادرستی به فعالان بازار داده شود. برخی سهم‌های بزرگ بازار همچنان گران محسوب می‌شوند و سازمان از ریزش شاخص کل به‌واسطه تعدیل قیمت این سهم‌ها واهمه دارد. اما درواقع این اقدامات سازمان باعث می‌شود فعالان بازار‌ تر و خشک را با هم بسوزانند و جو مثبتی در بازار وجود نداشته باشد. جالب اینجاست که در یک سال گذشته معاملات بلوکی به کرات باعث نجات شاخص شده‌اند. لذا روند اصلاح شاخص کل بسیار مطول شد و حجم معاملات سهام نیز به‌شدت افت کرد. اما شوک تمدید مذاکرات هسته‌یی در آذر و تغییر رییس سازمان باعث شد شاخص کل در مدت کوتاهی ریزش شدیدی داشته باشد. لذا تجربه ثابت کرد که حمایت‌های دستوری و دستکاری قیمت آن هم به‌صورت صوری محکوم به شکست است، چراکه تداوم روند حمایت این‌چنینی از بازار سرمایه چندان امکان‌پذیر نیست و تنها نتیجه آن به تعویق افتادن بحران است. اگر اجازه داده می‌شد شاخص ابتدای سال اصلاح خود را انجام دهد برگشت بازار نیز زودتر رخ می‌داد لذا احتمالا نارضایتی از بورس نیز به این حد نمی‌رسید. حال از سازمان بورس انتظار می‌رود از تجربیات قبلی خود استفاده کرده و بازار را به حال خود بگذارد تا تنها قانون عرضه و تقاضا سرنوشت بازار را رقم بزند. در این صورت شاید در کوتاه‌مدت شاهد افت شاخص کل باشیم اما به هر حال شاخص از نقطه‌یی برگشت می‌کند و به‌صورت طبیعی روند صعودی در پیش خواهد گرفت.


رشد 100درصدی قیمت «غگل»

نکته جالب معاملات روز گذشته بازگشایی نماد شرکت گلوکوزان (غگل) بود. بر این اساس، نماد معاملاتی شرکت گلوکوزان باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل (بدون محدودیت نوسان قیمت) آماده انجام معامله شد. سهام این شرکت که نقدشوندگی بسیار پایینی دارد پس از بازگشایی بیش از 100درصد رشد قیمت داشت و همین موضوع باعث شد شاخص کل بورس تهران 33واحد رشد داشته باشد. جالب‌تر اینکه میانگین حجم معاملات این نماد تنها 230سهم در روز است. در روز گذشته نیز که این سهم رشد قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد تنها 19هزار سهم به ارزش کمی بیشتر از 77میلیون تومان معامله شد. این هم از عجایب بورس تهران که در آن تنها 77میلیون تومان می‌تواند شاخص کل یک بازار 290هزار میلیارد تومانی را 33واحد رشد دهد!همچنین سهام شرکت صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) نیز روز گذشته از اثرگذاران مثبت بر شاخص کل بود. از آنجایی که شایعه تعدیل بهره مالکانه بهره‌برداری از معادن در بودجه سال94 روزبه‌روز قوت بیشتری می‌گیرد، انتظار می‌رود سهام سنگ‌آهنی‌ها رشد داشته باشد. روز گذشته نیز سهام شرکت چادرملو بیش از 2درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در نتیجه شاخص کل بورس تهران 28واحد رشد کرد.


آمار معاملات

روز گذشته بورس تهران باز هم شاهد حجم معاملات پایین و روندی کم‌رمق بود. هرچند ارزش معاملات روزانه اندکی رشد کرده است اما همچنان به‌شدت پایین محسوب می‌شود.

بر این اساس طی معاملات روز گذشته 438میلیون و 435هزار ورقه بهادار به ارزش 147میلیارد تومان و در 37هزار و 141نوبت معامله شد. از این میزان 63میلیارد تومان (معادل 43درصد از کل معاملات) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. همچنین معاملات عمده از کل معاملات 30درصد و معادل 43میلیارد تومان رقم خورد. ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن نیز 39میلیارد تومان و معادل 27درصد از کل معاملات بود.

شاخص کل بورس تهران با رشد 9واحد در عدد 65هزار و 114واحد ایستاد. تاثیرگذارترین گروهی که برای شاخص کل اثر مثبت به ارمغان آورد گروه مخابرات بود که شاخص را 84واحد رشد داد. پس از آن گروه‌های محصولات غذایی، استخراج کانه‌های فلزی و خدمات فنی و مهندسی قرار داشتند که هر کدام به ترتیب شاخص را 28، 21 و 9 واحد رشد دادند. از طرف دیگر گروه‌های محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و هرکدام به ترتیب آن را 28، 19 و 15 واحد تنزل دادند.


فرابورس

همچنین در روز گذشته 114میلیون و 940هزار اوراق بهادار به ارزش 598میلیارد و 580میلیون ریال در بازار فرابورس معامله شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در پایان معاملات دیروز 114میلیون و 940هزار اوراق بهادار به ارزش 598میلیارد و 580میلیون ریال در 12هزار و 566نوبت معامله شد و شاخص فرابورس نیز با اندکی کاهش به رقم 708واحد رسید. بیشترین ارزش معاملات امروز به‌نام بانک خاورمیانه با معامله 6میلیون و 670هزار سهم به ارزش 12میلیارد و 10میلیون ریال ثبت شد و شرکت کشتیرانی دریای خزر و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار و سرمایه نیرو با بیشترین افزایش قیمت و پتروشیمی امیرکبیر، حق تقدم توکا ریل و حق تقدم بیمه دی با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. در بازار اوراق با درآمد ثابت، معامله 80هزار ورقه از اوراق اجاره سه ماهه سپهر با ارزشی بالغ بر 80میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله دراختیار صندوق سرمایه‌گذاری نسیم با معامله 207هزار و 217سهم بود. نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای خزر پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد همچنین نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق، روز گذشته بازگشایی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر