بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۷

تاثیر صندوق تثبیت بازار سرمایه

صندوق تثبیت بازار سرمایه سوپاپ اطمینانی برای حمایت از بازار سرمایه در مواقع بحرانی است. به گزارش سنا، مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره مکانیسم و سازوکار این صندوق گفت: صندوق تثبیت بازارسرمایه از ارکان مالی است که در همه بازارهای پیشرفته دنیا و برای کنترل شرایط نگران‌کننده در بازارهای سرمایه تشکیل شده است. روح‌الله حسینی‌مقدم تصریح کرد: اگرچه نوسان ذات بازار سرمایه است، اما در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که هدایت و کنترل اوضاع و این نوسانات از عهده سرمایه‌گذاران حتی حقوقی‌ها و سهامداران عمده نیز خارج است، به‌همین‌دلیل و برای جلوگیری از تشدید این نوع نگرانی‌ها در بازار سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه تشکیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که منابع این صندوق از کجا تامین می‌شود، افزود: منابع این صندوق از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تامین می‌شود و هدایت درست منابع آن می‌تواند کمک خاصی به روند معاملات در بازار باشد.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس، در تمام بازارهای پیشرفته دنیا، چنین صندوق‌هایی ماهیت چندجانبه دارند و علاوه بر کمک به بازار سرمایه، از دیگر بازارهای مالی دنیا نیز حمایت می‌کنند، زیرا بازار سرمایه نهادی مجزا از دیگر بازارهای مالی نیست.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه، تک‌نسخه‌یی برای بازارسرمایه نیست، اضافه می‌کند: این صندوق باید قبل از تمام این اتفاقات که امروز شاهد آن هستیم، تشکیل می‌شد اما سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با تسریع در روند تاسیس نقش قابل‌توجهی در بهبود بازار و حمایت از آن ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازارسرمایه چیست، ابراز داشت: صندوق توسعه بازار محصول سرمایه شرکت‌های بورسی است، در‌صورتی‌که صندوق تثبیت با سرمایه و بودجه سازمان تشکیل می‌شود و به‌طور حتم اندازه و سایز آن بسیار بزرگ‌تر از صندوق توسعه بازار است.

حسینی‌مقدم درباره حجم منابع صندوق گفت: به‌طور حتم منابع این صندوق باید چندبرابر حجم معاملات و دادوستدهای بازار باشد و همان‌طور‌که تاکید شد باید بزرگ‌تر از صندوق توسعه بازار باشد.


جذب نقدینگی جامعه در گرو اطمینان مردم به بورس

معادل 670هزار‌میلیارد تومان نقدینگی در جامعه است که این مبلغ سه‌برابر بودجه عمومی کشور است و بهترین راه برای جذب بخشی از این نقدینگی از سطح جامعه برگرداندن اعتماد به بخش تولید و بورس است.

به گزارش سنا، هادی قوامی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر راهکارهای مناسبی در پیش گرفته شود، می‌توان نقدینگی جامعه را برای فعالیت‌های اقتصادی جذب کرد.

وی در ادامه افزود: دولت سال آینده قصد دارد 11هزار‌میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند که اگر شرایط در بورس و صنعت و تولید داخلی مساعد نشود نمی‌تواند این میزان اوراق مشارکت را منتشر کند و نقدینگی مورد نیاز را تامین کند بنابراین دولت فضا را به‌سمت بهبود فضای کسب‌و‌کار برده و با حمایت از صنایع داخلی، رونق را در بورس ایجاد کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: افت بازار سهام نشانه خوبی برای جذب نقدینگی نیست چون باعث می‌شود نقدینگی به‌سمت دلالی و بازارهای کاذب و غیرمولد برود بنابراین باید توجه ویژه‌یی برای برگرداندن اوضاع فراهم شود.

وی درباره نگاه نمایندگان مجلس برای ایجاد بسترهای قانونی حمایت از تولید تصریح کرد: مجلس در این خصوص دقت‌نظر خاصی دارد و برنامه‌هایی هم در کمیسیون تلفیق و هم در کمیسیون‌های تخصصی وجود دارد که انشالله با رای در صحن علنی شرایط را مساعد کند.

قوامی اظهار داشت: نبض بازار سرمایه خوب بزند معنی ندارد جز اینکه نبض اقتصاد خوب می‌زند. کانال امید به سرمایه‌گذاری و فعالیت در تولید و صنعت، بورس است پس راه خروج از این شرایط این است که ما به‌عنوان نمایندگان مردم در کمیسیون‌های مختلف در کنار دولت عواملی که باعث رکود در بورس شده را شناسایی کرده که شرایط مطلوبی برای بازار سرمایه فراهم شود.


برنامه دولت برای بازار سرمایه

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت برای بازار سرمایه برنامه دارد، گفت: نشانه‌های رونق بورس با اجرای برنامه‌های دولت نمایان خواهد شد.

به گزارش مهر، محمد نهاوندیان افزود: دولت برنامه مشخصی برای رونق بازار سرمایه دارد که به‌نظر می‌رسد با پیاده‌سازی آن، راه برای رشد و رونق هرچه بیشتر بازار سرمایه کشور فراهم شود، اما آنچه مسلم است، تاکید دولت بر تامین مالی ازطریق بازار سرمایه و ایجاد اطمینان بیشتر در مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار است. وی تصریح کرد: طبیعتا با پیاده‌سازی این مجموعه سیاست‌ها، ظرفیت بازار سرمایه کشور برای تامین مالی نیز بالاتر خواهد رفت و از سوی دیگر، احساس امنیتی در مردم هم با رشد شاخص‌ها به‌وجود خواهد آمد که درمجموع، اطمینان بیشتر مردم برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار را فراهم خواهد کرد.

نهاوندیان گفت: بنگاه‌های بزرگ در بورس، اثر و نقش دارند و افزایش درآمد آنها می‌تواند تلقی و محاسبات مردم را در طرف تقاضا افزایش دهد که امید می‌رود با سالم شدن بازار سرمایه، شاهد گزارش‌های بهتری در این بازار باشیم. وی اظهار داشت: تاکید دولت این است که بنگاه‌های کوچک و متوسط را ازطریق سیستم بانکی و بنگاه‌های بزرگ را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند اما به‌هرحال این امر نیاز به مجموعه تدابیر و ایجاد اطمینان در سودآوری بازار سرمایه دارد، البته دولت روی این ایجاد اطمینان و اعتماد، متمرکز شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر