بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۹

اصول اخلاقی به سرفصل‌ آزمون‌ها اضافه شد

اداره آموزش و امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌یی طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد: براساس مصوبه اخیر کمیته گواهی‌نامه‌های حرفه‌یی بازار سرمایه، اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌یی مصوب دوم اردیبهشت 93 هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به سرفصل برخی از آزمون‌های حرفه‌یی اضافه شده است.

به گزارش سنا، اصول اخلاقی و معیارهای رفتار حرفه‌یی به آزمون اصول بازار سرمایه (درس اصول بازار سلامی و اخلاق حرفه‌یی)، مدیریت نهادهای بازار سرمایه (درس مقررات مدیریت نهادهای بازار سرمایه) و آزمون تحلیلگری بازار سرمایه (درس مقررات تحلیل‌گری بازار سرمایه) اضافه شده است.

براساس این اطلاعیه این تغییرات در آزمون‌های دوره بیست‌وچهارم (اسفند 1393) اعمال خواهد شد، لذا به داوطلبین توصیه می‌شود حتماً سرفصل‌‌های جدید را مطالعه کنند.


درج نماد اوراق اجاره «پترو امید‌آسیا» در فرابورس

مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج نماد اوراق اجاره پترو امید آسیا در سامانه پس از معاملات این شرکت خبر داد.

به نقل از روابط عمومی سمات، قرار است پذیره‌نویسی 529هزارو184 ورقه اجاره شرکت پتروامیدآسیا برای تامین بخشی از مخارج مربوط به احداث مخازن نفتی گناوه به‌صورت نام و قابل معامله از هفته آینده از طریق بازار سوم فرابورس آغاز شود.

این اوراق با سررسید چهار سال و با نرخ سود 20درصد در مقاطع پرداخت هرسه ماه یک‌بار، توسط شرکت واسط مالی دی یکم و با مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال منتشر خواهد شد.

باتوجه به استقبال سرمایه‌گذاران از مدل‌های جدید بازارگردانی، بازارگردانی اوراق اجاره پتروامیدآسیا به روش بازارگردانی مبتنی بر حراج با روش تضمین کف قیمتی یک میلیون ریال و با دامنه نوسان روزانه 50درصد و دامنه مظنه حداکثر یک درصد خواهد بود.

درهمین رابطه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نماد اوراق اجاره پتروامیدآسیا را در فهرست شرکت‌های فرابورسی درج کرد تا شرایط برای پذیره‌نویسی این اوراق مهیا شود.

بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت پتروامیدآسیا با نماد «صامیا»، شرکت تامین سرمایه امید و عاملیت فروش آن برعهده کارگزاری بانک سپه است.


دلایل ریزش بورس

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های گذشته گفت: وابسته کردن انتظارات سهامداران به مذاکرات سیاسی و عدم تحقق این انتظارات را می‌توان به‌عنوان آغاز دلیل و بهانه ریزش بازار سرمایه در چند هفته گذشته عنوان کرد تا جایی که شاخص بورس از سوم آذر که در مرز 76هزار واحد قرار داشت با افت 9هزار واحدی در مرز 66هزار واحد قرار گرفته است.

امید احمدی به تسنیم گفت: جدای از موضوع مذاکرات که اظهارنظرهای مختلف امیدواری بیش از حدی برای توافق نهایی ایجاد کرده بود، باید به سقوط قیمت نفت نیز اشاره کرد که البته این موضوع تاثیر خود را در بورس کشورهای عربی نیز گذاشته است.

وی در ادامه از ابهامات موجود در لایحه بودجه سال آینده نیز به‌عنوان یکی دیگر از دلایل تاثیر در بازار سرمایه نام برد و تصریح کرد: باتوجه به اعداد و ارقام بودجه ‌94 و نیز پیش‌بینی کسری 70هزارمیلیارد دلاری دولت ازسوی کارشناسان، لایحه بودجه سال آینده سهامداران را نگران کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه سقوط قیمت نفت و برخی موضوعات مطرح شده در بودجه خبرهای خوبی را نیز برای برخی شرکت‌های بورسی به‌همراه دارد، گفت: به‌عنوان مثال نرخ دلار در بودجه 2850تومان پیشنهاد شده است که این مساله می‌تواند اثر مثبت برای شرکت‌های بورس داشته باشد؛ به این دلیل که به نفع برخی صنایع است و از طرفی بورس همیشه از افزایش نرخ ارز سود برده است.

وی بااشاره به اینکه از نوسانات سکه و دلار و نیز سود سپرده بانکی نباید به‌عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس غافل شد، تصریح کرد: مجموعه این عوامل منجر به این شد که بخش زیادی از نقدینگی موجود در بورس به سمت بانک‌ها حرکت کند و پرداخت میانگین سود 22درصد به سپرده‌گذاران باعث شد تا سرمایه‌گذاران ترجیح دهند سرمایه‌هایشان را به بانک‌ها ببرند.


عرضه مجدد سهام ۳ شرکت سرمایه‌گذاری در فرابورس

به گزارش فارس به نقل از فرابورس ایران، سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری سلیم، شرکت سرمایه‌گذاری سیراف و شرکت سرمایه‌گذاری زعیم به‌صورت یکجا در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. براساس این گزارش، 100درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری زعیم به قیمت پایه کل سه میلیارد و500میلیون ریال، بلوک 100درصدی سهام سرمایه‌گذاری سیراف به قیمت پایه کل 29میلیارد و 600میلیون ریال و 99.99درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سلیم نیز به ارزش 30میلیارد و496 میلیون و950هزار ریال عرضه خواهد شد. درحال حاضر شرکت‌های گروه مالی ایرانیان، اعتبارآفرین و دادوستد آریا از سهامداران عمده این سه شرکت سرمایه‌گذاری هستند و علاوه بر آنها شرکت سرمایه‌گذاری بهمن نیز در زمره سهامداران عمده دو شرکت سرمایه‌گذاری سلیم و سیراف قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر