اعتماد از دست‌رفته برمی‌گردد؟

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۹

با رشد بی‌سابقه‌یی که شاخص در سال گذشته داشت، بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری در بورس را به بانک‌ها ترجیح دادند، به‌طوری که چشم‌اندازهای مثبت، وعده سرمایه‌گذاری‌های کلان برخی افراد شده بود، اما پس از گذشت چند ماه شاخص کل یکباره سیر نزولی را جایگزین سیر صعود کرد به‌طوری که در حال حاضر پس از گذشت یک سال شاخص در مدار 68هزار واحدی قرار گرفته است. این افت سنگین موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران با خروج سرمایه باقی‌مانده خود از بورس باز هم راهی بانک‌ها شوند که کارشناسان بازار این امر را یک نقص در قانون بازار سرمایه می‌دانند، چراکه اگر بورس اوراق روند طبیعی داشته باشد سرمایه‌گذاران طی چند هفته با سود یا ضررهای سنگین روبه‌رو نمی‌شوند. کارشناسان بر این باورند که اصلاح و بازنگری قانون بازار سرمایه می‌تواند مانع از افت‌وخیزهای غیرمنطقی شاخص و رفتارهای هیجانی بازار معاملات شود.


اهمیت قانون در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در این باره به «تعادل» گفت: زمانی که صحبت از اصلاح قانون بازار سرمایه می‌شود بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که این قانون دارای ایرادهای بسیاری است، درصورتی که منظور از اصلاح قانون بازار سرمایه تنها بازنگری و برطرف کردن کم‌وکاستی‌های آن است.

شاهین شایان آرانی افزود: از آنجایی که بسیاری از مردم، مدیران، سازمان‌های مختلف و سرمایه‌گذاران با بورس در ارتباط هستند هر نوسانی در این بازار برای همه آنها اهمیت دوچندان دارد، پس اصلاح این قانون برای اکثریت افراد مهم است.

وی به شورای عالی بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار عالی‎ترین رکن بازار اوراق بهادار ایران است که تصویب سیاست‎های کلان این بازار را برعهده دارد درنتیجه این امر بهتر است این شورا متشکل از مدیران باتجربه‌یی که در نهاد دولتی نقشی ندارند استفاده شود، به‌طور شفاف‌تر یعنی این شورا مردمی‌تر شود، درنتیجه این کار، آینده بازار سرمایه دگرگون می‌شود.

اصلاح قانون سرمایه

بورس را بین‌المللی می‌کند

شایان آرانی بااشاره به نقش قانون بازار سرمایه در بین‌المللی شدن بورس اوراق بهادار ایران گفت: اصلاح قانون بازار سرمایه این امکان را می‌دهد که بورس اوراق بهادار کشورمان به جمع دیگر بورس‌های دنیا بپیوندد و بین‌المللی شود، یعنی بازنگری به این قانون گامی برای مطرح شدن بورس تهران در دنیاست.

وی بیان کرد: فعالان بازار می‌توانند با تشکیل کارگروه‌هایی درخصوص بین‌المللی شدن بورس از تجربیات اهالی بازار سرمایه برای حرکت در این مسیر استفاده کنند.

این کارشناس ارشد مسایل اقتصادی درخصوص حفظ اعتبارات بورس اظهار کرد: باتوجه به افت‌وخیز این بازار کارشناسان و مدیران ارشد بورس سعی دارند اعتبار بازار سهام حتی در شرایط نامساعد نیز با حداقل‌ها حفظ شود، چراکه بورس نقش پررنگی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

شایان آرانی بااشاره به نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی شاخص گفت: شاخص بورس اوراق بهادر در هیچ بورسی از دنیا قابل پیش‌بینی نیست، اما از آنجایی که مسایل سیاسی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر این امر است، می‌توان در برخی اوقات پیش‌بینی‌هایی درخصوص روند صعودی یا نزولی آن داشت.

وی ادامه داد: کارگزارانی که سهم بیشتری از بازار سهام دارند مسلما در تعیین واحد شاخص کل نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند، یعنی افت‌وخیز اعتبار هر سهم از آنها و تشکیل صف‌های خرید یا فروش ممکن است واحدهای زیادی را بالا یا پایین ببرد، اما این موضوع به این معنا نیست که حمایت‌های دستوری از چند نماد بزرگ باید تعیین‌کننده شاخص و قیمت هر سهم از آنها باشد.

بازار متعادل می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه بااشاره به رشد غیرمنطقی شاخص بیان کرد: باتوجه به رشد بی‌رویه شاخص در چند سال گذشته بازار در حال حاضر در شرایط اصلاح قرار گرفته است، یعنی رشد غیرمنطقی که بدون پشتوانه‌های مالی و دخالت مسوولان رخ داد اکنون در حال طبیعی شدن است، هیچ ایرادی ندارد که رفتارهای هیجانی خریداران فروکش شود و بازار به تعادل برسد.

شایان آرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هیچ فردی افت‌های پیاپی شاخص را دلیلی بر متعادل شدن آن نمی‌داند؟ گفت: متاسفانه بسیاری از فعالان بورس اوراق بهادار عادت به رشد شاخص و بالا رفتن قیمت هر سهم کرده‌اند که وضعیت فعلی بازار برای آنها شرایطی نامناسب و غیرطبیعی تلقی می‌شود، طبیعی است که تعادل بورس تعادل فکری برخی افراد را برهم زند.

وی درخصوص میزان حجم معاملات بورس اظهار کرد: بارها گفته شده که حجم معاملات تعیین‌کننده بازار است نه صعود یا نزول شاخص کل، اما همچنان فعالان و سرمایه‌گذاران پس از پایان معاملات بورس نگاهی به شاخص کل دارند، درصورتی که هر نماد باید به میزان عرضه، تقاضا و قسمت هر سهم خود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پس از متعادل شدن بازار باید با اجرای برنامه‌های دقیق، مانع از بازگشت رفتارهای هیجانی به بورس شد، در چنین شرایطی است که حجم معاملات رشد خواهد کرد.


اعتماد‌سازی در گرو اصلاح قانون

دیگر کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه به «تعادل» گفت: اصلاح قانون بازار سرمایه نیازمند همفکری مسوولان، کارشناسان و مدیران باتجربه در این بخش است، در این خصوص کارگروهی برای این کار باید تشکیل شود، لازم به ذکر است که این اصلاح به معنای نادرستی قانون نیست تنها برخی بندهای عنوان نشده تحت‌نظر شورای بورس باید در آن ذکر شود. حسین خزلی خرازی افزود: متاسفانه اراده و انگیزه‌یی برای بازنگری مجدد قانون بازار سرمایه صورت نگرفته بود، اما اکنون باتوجه به تغییراتی که در بازار و شرایط تاثیرگذار بورس صورت گرفته، زمینه این اصلاح هموار شده است. وی درباره تاثیر اصلاح قانون بر شاخص اظهار کرد: پس از تصویب قانون بازار سرمایه در سال84 شاخص با افت‌وخیزی کاملا طبیعی همراه بود و در حال حاضر نیز زمانی که صحبت از اصلاح قانون به میان می‌آید برخی گمان می‌کنند که این اصلاح در شرایطی که شاخص روندی نزولی را در بر دارد صحیح نیست، درصورتی که باید گفت اصلاح این قانون مانع از ریزش شاخص می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: اصلاح این قانون موجب اصلاح ساختارهای اجرایی- نظارتی، صنعت ICT، نیروهای انسانی و... می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها با بازنگری و برنامه‌های جدید می‌توانند گام‌های موثری برای تحول بورس اوراق بهادار بردارند.

خزلی خرازی تصریح کرد: اگر زمان اصلاح قانون باز هم با تعویق رو‌به‌رو شود روند منفی فعلی بورس ادامه می‌یابد، از طرفی معاملات این بازار از حالت منصفانه بودن خارج می‌شود که در این صورت سرمایه‌گذاران اعتماد به بازار را از دست می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر