اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۵

روز شماری برای آغاز روند صعودی بازار سهام

15 دی سال جاری سالروز آغاز روند نزولی نماگر بازار سرمایه از مدار 89‌هزار واحد تا شرایط کنونی است که نیازمند بررسی علل این اتفاق طی یک‌سال اخیر است.

به گزارش بورس‌نیوز، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه با اشاره به انتظارات کشور از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور کشور اظهار داشت: بازار سهام طی یک‌سال اخیر درحالی شاهد روند نزولی است که روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور، ایجاد آینده‌یی روشن برای بسترهای سیاسی بین‌المللی و نیز رفع چالش‌های سیاسی داخل کشور همراه بوده است. مهدی طحانی درخصوص بودجه سال 94 کشور گفت: قیمت نفت 72دلاری در بودجه سال 94 دولت بسیار محتاطانه در نظر گرفته شده، این درحالی است که کشورهای دیگر ازجمله روسیه، عربستان و نیجریه قیمت نفت بودجه سال آینده خود را 80دلار برآورد کرده‌اند که نشان از کاهش 10‌درصدی بودجه نفتی ایران نسبت به سایر کشورها است.

وی در ادامه افزود: ایران در بودجه سال آینده خود، میزان فروش نفت را براساس اعمال تحریم‌ها در نظر گرفته که امری بسیار معقول است و در مقابل نرخ دلار نیز نسبت به سال گذشته با افزایش 10‌درصدی در محدوده قیمتی 3‌هزار و 500تومان رسیده است. طحانی کاهش قیمت سهام شرکت‌های بورسی را فراتر از میزان افت شاخص بورس دانست و گفت: نماد «فارس» در یک‌سال اخیر از محدود قیمت یک‌هزار و 800تومان به یک‌هزار و 100تومان کاهش یافته است که نشان از کاهش حدود 40‌درصدی قیمت اکثر سهام شرکت‌های فعال بورسی است.


افت 8‌ درصدی بورس در پاییز

از میان 44صنعت فعال در بورس طی دوره مذکور تنها صنایعی همچون خرده‌فروشی، محصولات فلزی، وسایل ارتباطی، ماشین‌آلات و تجهیزات و نیز دستگاه‌های برقی به بازدهی مثبت دست یافتند. معاملات تالار شیشه‌یی طی سه‌ماهه فصل پاییز با بازدهی منفی هشت‌درصدی شاخص کل به پایان رسید. به‌گونه‌یی که نماگر بازار سرمایه با عقبگردی پنج‌کاناله از 75‌هزار و 248واحد در نخستین روز معاملاتی فصل پاییز به 69‌هزار و 537واحد طی آخرین روز معاملاتی رسید.

به‌گزارش بورس نیوز، از میان 44صنعت فعال در بورس طی دوره مذکور تنها صنایعی همچون خرده‌فروشی، محصولات فلزی، وسایل ارتباطی، ماشین‌آلات و تجهیزات و نیز دستگاه‌های برقی به بازدهی مثبت دست یافتند. بدین‌ترتیب از میان 44صنعت فعال در بورس بازدهی مثبت دستاورد تنها 6صنعت بود و مابقی گروه‌ها یعنی 38صنعت بازدهی منفی محقق ساختند. در این بین صنعت فنی و مهندسی با کسب بازدهی منفی بیش از 26‌درصدی در جایگاه نخست جدول کم‌بازده‌ترین صنایع قرار گرفت و بعد از آن گروه‌های سایر معادن و محصولات کاغذی در ردیف‌های دوم و سوم جای گرفتند. براساس اطلاعات موجود، طی معاملات فصل پاییز سهام 432شرکت در بورس معامله شدند که از میان آنها روند معاملاتی تنها 83مجموعه با رشد قیمتی همراه بوده و در مقابل آن 347شرکت با کاهش ارزش سهام خود مواجه شدند و در نهایت معاملات دو مجموعه نیز بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی خاتمه یافته است. برهمین اساس، شرکت اشتاد ایران در نماد «تشتاد» با تحقق بازدهی مثبت بیش از 130‌درصدی عنوان پربازده‌ترین سهام را طی فصل پاییز از آن خود کرد که البته نماد معاملاتی این مجموعه در بازار پایه توافقی معامله می‌شود و با حجم معاملاتی بیش از 14‌هزار سهمی، رتبه نقدشوندگی 407مرتبه را به‌خود اختصاص می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر