آمار بازار

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۴

40درصد از کل معاملات در اختیار 5 کارگزار

از میان شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار، کارگزاری مفید از ابتدای امسال تا پایان آذر، بیشترین ارزش معاملات الکترونیک را به خود اختصاص داد. در عین حال، رتبه نخست از نظر ارزش معاملات عادی به کارگزاری حافظ و از حیث ارزش کل معاملات، کارگزاری صباتامین صدرنشین کارگزاری‌ها شد. تعداد ۵ شرکت کارگزاری بیش از ۴۰درصد کل ارزش معاملات را در ۹ماهه امسال به خود اختصاص دادند. به گزارش سنا، از میان شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار، کارگزاری مفید از ابتدای امسال تا پایان آذر، بیشترین ارزش معاملات الکترونیک را به خود اختصاص داد. در عین حال، رتبه نخست از نظر ارزش معاملات عادی به کارگزاری حافظ و از حیث ارزش کل معاملات، کارگزاری صباتامین صدرنشین کارگزاری‌ها شد. آمار و اطلاعات منتشره از سوی اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس حاکی از آن است که طی 9ماهه امسال، از میان 101 کارگزار حاضر در بورس اوراق بهادار، تعداد 94 کارگزار در معاملات آنلاین فعالیت داشته‌اند. در عین حال، آمارها نشان می‌دهد که حدود 40درصد از کل معاملات الکترونیکی در 6 کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 23.11درصد، آگاه با 6.08درصد، بانک کشاورزی با 3.49درصد، امین آوید با 2.64درصد، بانک ملی ایران با 2.27درصد و حافظ با 2.19درصد رتبه‌های اول تا ششم را از نظر ارزش معاملات آنلاین به خود اختصاص دادند. در عین حال، از کل معاملات انجام شده در این مدت، بیش از 165هزارمیلیارد ریال خرید و فروش‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام شده که 18.60درصد از کل خرید و فروش‌هاست. این درحالی است که ارزش کل خرید و فروش کارگزاری‌های فعال در این مدت، بیش از 889هزارمیلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، ارزش خرید و فروش معاملات به صورت خرد و بلوک معادل 67درصد کل معاملات و ارزش خرید و فروش عمده و سایر نیز 32درصد از معاملات را در این مدت به خود اختصاص داده است.


افزایش زیان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با افزایش بازدهی منفی بورس تهران به 12درصد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از جریان منفی بورس تبعیت کرده و زیان خود را افزایش دادند به‌طوری که از 120 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بورس فقط 31 صندوق بازدهی مثبتی داشتند. به گزارش ایسنا، با منفی‌تر شدن اوضاع بورس از ابتدای سال تاکنون و افزایش میانگین زیان سهامداران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به روند نزولی دچار شده و بازدهی منفی خود را افزایش دادند به‌طوری که از میان 120 صندوق فعال در بازار سرمایه تنها 31 صندوق بازدهی مثبت کسب کردند و مابقی صندوق‌ها زیانده شدند. براین اساس از میان 77 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در سهام تنها صندوق‌های میعاد ایرانیان همچنان بازدهی مثبت خود را حفظ کرده و با رشد 1.9درصدی در یک‌ماه گذشته مواجه شده است؛ صندوق‌های امید ایرانیان و بازارگردانی نوین پیشرو نیز از صندوق‌های با بازدهی مثبت در یک‌ماه اخیر بودند. این درحالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، دماسنج، توسعه صادرات و افق زیان‌های 22 تا 16درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده و بدترین عملکرد یک‌ماه اخیر را به خود اختصاص دادند. اما از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هیچ یک از صندوق‌ها نتوانستند بازدهی مثبتی را نصیب همراهان خود کنند؛ در این میان صندوق‌های پارس‌گستر، مشترک آرمان شهر و آرمان اندیش از صندوق‌هایی بودند که به ترتیب زیان 14، 9 و 8.6درصدی را نصیب سهامداران خود کردند و در قعر جدول این گروه قرار گرفتند. اما در این میان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وضعیت بهتری نسبت به سایر صندوق‌ها داشتند، زیرا این نوع از صندوق در یک‌ماه اخیر بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.


حرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سوی جهانی شدن

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با شعار «تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران» روز پنجم دی سال 1384 به ثبت رسید تا نهاد جدیدی در بازار سرمایه ایران متولد شود.

به گزارش سنا، این شرکت از طریق توسعه و بهینه‌سازی ساز و کار تسویه معاملات اوراق بهادار با تمرکز بر افزایش کارایی، کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های پایاپای و تسویه وجوه معاملات فعالیت خود را آغاز کرد و به‌عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه مسوول ثبت و نگهداری انتقال و مالکیت اوراق بهادار و صدور کد سهامداری بوده و تمام اوراق بهادار قابل معامله در بورس‌ها و دادوستد سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس و نیز تسویه وجوه، دریافت‌ها و پرداخت‌های کارگزاران را انجام می‌دهد.

سامانه‌های Net Clear (محاسبه تعهدات اعضا پایاپای در تسویه معاملات سهام و اوراق در بورس و فرابورس)، SGF (سامانه انجام محاسبات منابع و سهم مشارکت اعضا در صندوق تضمین تسویه و ثبت و انتشار نکول‌های به‌وقوع پیوسته)، ISS(رابطه خدمات امور سهامداری با کارگزاران و ناشران درخصوص جمع‌آوری اطلاعات سهامداران)، IGS و IPS(اعلام وضعیت دارایی اینترنتی و گردآوری مشخصات‌سرمایه‌گذاران)، SDG(سامانه یکسان‌سازی داده‌های دریافت شده از ناشران)، Cert Distro (سامانه توزیع گواهینامه‌های آنلاین مشتریان)، IR2A (سامانه جمع‌آوری اطلاعات سهامداران/سرمایه‌گذاران) و Irenex و Regex (سامانه‌های بورس انرژی) در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند تا گام‌های اساسی برای الکترونیکی شدن بازار سرمایه ایران برداشته شود. عضویت در سه نهاد مهم بین‌المللی FEAS (فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیا)، ACG (نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا ـ اقیانوسیه) و OIC (بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی) و انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های تاکاس بانک ترکیه (TakasBank) از مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی این شرکت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر