بازار سرمایه نیازمند تغییرات مدیریتی بیشتری است

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۳

اکنون که انتخاب مدیر جدید سازمان بورس از سوی دولت انجام گرفته این امر منجر به حمایت‌های بیشتری از وی در رفع مشکلات بازار سرمایه ازجمله اصلاح قوانین و مقررات نرخ خوراک گاز مایع شرکت‌های پتروشیمی همچنین میزان بهره مالکانه صنایع را شامل خواهد شد. معاملات هفته جاری بازار سهام به‌دلیل تعطیلات پی‌درپی و عدم حضور اکثر فعالان بازار سرمایه با کاهش حجم معاملات مواجه شده و انتظار می‌رود طی هفته آینده بازار سهام از روند مثبت‌تری نسبت به شرایط کنونی برخوردار شود.


لزوم تغییر مدیریت در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اینکه تغییرات مدیریتی بازار سرمایه نباید فقط در جایگزینی رییس سازمان بورس محدود شود، اظهارکرد: مدیران میانی و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس چگونگی اداره بازار سرمایه را برعهده دارند و رییس سازمان بورس فقط در جایگاه یک مدیر عالی انجام فعالیت می‌کند. بر همین اساس بازار سرمایه نیازمند تغییرات بیشتری در بین اعضاست زیرا در غیر این‌صورت احتمال می‌رود بازار سهام در یک حالت تدافعی قرار گیرد و منجر به عدم مشاهده نتایج مثبت از محل تغییرات مدیریتی جدید شود. فریبرز پرنا شرایط بازار سهام طی هفته آینده را مثبت دانست و افزود: در دو هفته اخیر درصد فروش سهام توسط فعالان بازار سرمایه کاسته شده و اکنون بازار درحال تقویت میزان تقاضا قرار گرفته است به‌طوری‌که اگر در هفته جاری تعطیلات پی‌درپی را نداشتیم، می‌توانستیم شاهد بازار مثبت‌تری نیز باشیم.

وی از فطانت‌فرد به‌عنوان رییس جدید سازمان بورس خواستار ایجاد بازاری با ثبات‌تر از گذشته شد و افزود: اکنون که انتخاب مدیرجدید سازمان بورس از سوی دولت انجام گرفته که این امر منجر به حمایت‌های بیشتری از وی در رفع مشکلات بازارسرمایه ازجمله اصلاح قوانین و مقررات نرخ خوراک گاز مایع شرکت‌های پتروشیمی همچنین میزان بهره مالکانه صنایع را شامل خواهد شد.


نباید بازار سرمایه را به شاخص گره زد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مدیریت 9ساله علی صالح آبادی در سازمان بورس همزمان با بروز مشکلات کلان اقتصادی کشور ازجمله آثار ناشی از تحریم‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: مدیر سابق سازمان بورس توانایی ایجاد تعامل مناسب با ذی‌نفعان بازار سرمایه را نداشت که این امر عدم ارتباط مطلوب مردم عادی و سرمایه‌گذاران را با بورس در پی داشت. پرنا با اشاره به اینکه اکنون نباید شرایط بازار سرمایه را در گرو رقم شاخص کل در نظر گرفت، افزود: درحال حاضر بازار سرمایه در نرخ خوراک و محصولات شرکت‌های پالایشگاهی همچنین شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل عدم تداوم سودآوری شرکت‌های مذکور دارای حباب قیمتی است و با بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاهی می‌توانیم شاهد ریزش مجدد شاخص بورس نیز باشیم. وی ادامه داد: میزان رقم سابق شاخص بورس طی 5 ساله اخیر تنها مدیریت شده بود و نشان‌دهنده ارزش واقعی بازار سرمایه نبوده است. برهمین اساس نباید افت شاخص بازار سرمایه را به‌عنوان تزلزل بازار در نظر‌گیریم.


وقت خرید است

پرنا پتانسیل شاخص بازار سرمایه را عددی فراتر از رقم کنونی دانست و گفت: درحال حاضر ارزش ذاتی بسیاری از شرکت‌های فعال بازار سرمایه بیش از قیمتی است که در تابلو معاملات ثبت می‌شود و تنها مشکل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه عدم سودآوری متناسب با دارایی‌های آنهاست.

وی یادآور شد: درحال حاضر قیمت سهام شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به‌دلیل کاهش فشار فروش در شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و اکنون بازار در موقعیت زمانی قرار گرفته که می‌تواند پتانسیل رشد بالایی را داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر