لایحه بودجه 94 و اثرات آن بر اقتصاد و صنایع بورسی

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۲

فروش اوراق مشارکت که در قانون بودجه سال 93 به میزان 6‌هزار‌میلیارد تومان بوده این عدد در لایحه بودجه سال 94 به 11‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است که رشد 83‌درصدی را نشان می‌دهد. استفاده از این اوراق مشارکت در طرح‌های عمرانی زمینه‌ساز ایجاد رشد و رونق در کشور می‌شود.

در لایحه بودجه 94 برای نخستین بار صکوک اجاره به‌صورت مستقل در بودجه ارایه شده است. در کنار این موارد اجازه به دولت برای انتشار اوراق مشارکت تا پنج‌هزارمیلیارد تومان می‌تواند تاثیر مثبتی را بر تامین مالی بودجه عمرانی، توسعه زیرساخت‌ها و رشد نقدینگی به بازار داشته باشد.

به‌گزارش سنا، مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثرات بودجه 94 بر بازار سرمایه و اقتصاد گفت: با تمام دغدغه‌هایی که فعالان بازار سرمایه نسبت به بودجه سال 94 کشور داشتند، لایحه تقدیم مجلس شد. رقم بودجه سال بعد 837‌هزار‌میلیارد تومان بسته شده که نسبت به سال گذشته حدود چهار‌درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: نکته‌یی که قبل از ارایه لایحه بودجه جدید، عموم افراد در مورد آن فکر می‌کردند کاهش 36‌درصدی قیمت نفت است که از حدود 110‌دلار به کمتر از 70‌دلار رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تغییرات قیمتی دلار رسمی در بودجه گفت: نرخ دلار در لایحه بودجه 2850تومان دیده شده است، درحالی‌که در بودجه سال گذشته 2650تومان بوده و از این بابت نیز شاهد افزایش 7‌درصدی در نرخ دلار در بودجه کشور بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این عامل را روی دلار آزاد مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که گپ قیمتی بین دلار بودجه 93 با بازار آزاد حدود 23‌درصد بوده است و باتوجه به رقم فعلی نرخ دلار (2850 تومان) که در بودجه دیده شده انتظار تغییرات در همین محدوده (23درصد) را برای دلار داریم که می‌توان کم‌کم به تثبیت نرخ 3450 تومانی در بازار آزاد فکر کرد.

وی ادامه داد: در مورد مالیات می‌توان گفت عدد اعلامی 86‌هزار‌میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد حدود 20‌درصدی داشته است و می‌توان نتیجه گرفت که دولت بخواهد اندکی از کسر بودجه را از این طریق تامین کند. در مورد نرخ این مالیات هم باید گفت که طبق لایحه، این نرخ 10‌درصد دیده شده که یک‌درصد آن مربوط به طرح سلامت است.

افضلیان با اشاره به اینکه افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب این می‌شود که قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این به نوبه خود موجب کاهش جذابیت خرید برای مصرف‌کننده می‌شود.

از طرفی افزایش مالیات موجب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و آسیب‌پذیری کمتر از نوسانات قیمتی نفت می‌شود. وی در مورد بهره مالکانه عنوان کرد: درآمد حاصل از این محل در سال گذشته یک‌هزار و 800‌میلیارد تومان بود که امسال به یک‌هزار و 500میلیارد تومان کاهش یافته ولی باز هم عدد چشم‌گیری است که شرکت‌های سنگ‌آهنی باید در بهای تمام شده خود لحاظ کنند.


وزن‌دهی به صکوک در بودجه 94

صادقین دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: در لایحه بودجه 94 برای نخستین بار صکوک اجاره به‌صورت مستقل در بودجه ارایه شده است. در کنار این موارد اجازه به دولت برای انتشار اوراق مشارکت تا پنج‌هزارمیلیار تومان می‌تواند تاثیر مثبتی را بر تامین مالی بودجه عمرانی، توسعه زیرساخت‌ها و رشد نقدینگی در بازار داشته باشد.

صادقین در ادامه از تاثیر‌پذیری صنایع بورسی از بودجه گفت و عنوان کرد: در لایحه بودجه 94 باتوجه به افزایش سهم صادرات برق تا سقف 12‌هزار‌میلیارد تومان و نیز ضمن تاکید بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌های نیروگاهی و تجهیزات برقی را شاهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ضمن تاکید بر زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آنها، توجه ویژه‌یی نیز به خطوط لوله، انتقال و بخش آب و فاضلاب و گاز شده است. به‌عبارت دیگر، صنایع و پیمانکاران این حوزه بخش قابل‌توجهی را در بودجه امسال داشته‌اند.

از طرفی به توسعه زیرساخت‌های پهنای باند و حوزه فناوری اطلاعات و ارتقای زیرساخت‌های فیبر نوری توجه شده است.

وی تاکید کرد: باتوجه به رشد مستمر تقاضا در این حوزه می‌توان صنایع IT را جزو کم‌ریسک‌ترین و پربازده‌ترین صنایع از منظر بودجه در نظر گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر