تاثیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۱

پتروشیمی‌ها 26درصد از بازار سرمایه را در اختیار دارند و هلدینگ خلیج‌فارس نیز در این گروه بزرگ‌ترین شرکت بورسی است. این شرکت پس از نزدیک به دو هفته توقف نماد دیروز گشایش یافت و انتظار می‌رفت تاثیر منفی زیادی بر شاخص بگذارد اما به‌دلیل محدودیت نوسان در این نماد و البته موضوع کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دیروز نیز شاخص با 59 واحد رشد در ارتفاع 70هزار واحد درجا زد. آن طور که به‌نظر می‌رسد اکنون بازار سرمایه در انتظار تعیین وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست تا این گروه که با افزایش قیمت دلار به‌دلیل موقعیت صادراتی می‌تواند شاهد سودآوری بیشتری باشد از امتیاز دیگری برای رشد ارزش سهام برخوردار شود. بدون تردید رشد ارزش شرکت‌های حاضر در گروه پتروشیمی‌ها می‌تواند روند بازار را نیز صعودی حفط کند.


سه روز مثبت متوالی برای شاخص

در معاملات روز گذشته شاخص 30 شرکت بزرگ 6 واحد، شاخص آزاد شناور 83 واحد، بازار اول 112 واحد و شاخص صنعت 50 واحد با رشد مواجه شدند و شاخص بازار دوم با 333 واحد افت مواجه شد.

همچنین دیروز تعداد 788میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 158میلیارد تومان در 51 هزارنوبت داد و ستد شد. ارزش بازاری بورس هم به 317هزارمیلیارد تومان صعود کرد.

شاخص صنعت با 49واحد افزایش به 58 هزار و 737 واحد، شاخص 50 شرکت فعال‌تر بورسی با 3واحد افزایش به 2864 واحد، شاخص آزاد شناور با افزایش 82 واحدی به 80 هزار و 238 واحد، شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی با 6 واحد افزایش به 3149 واحد، شاخص بازار اول با 111واحد افزایش به 51 هزار و 586 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 333 واحد کاهش به 138هزار و 589 واحد رسید. نمادهایی که بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشته‌اند شامل نماد رمپنا، پارسان، شپدیس، وغدیر، وسینا، خودرو بودند و نماد فارس بیشترین اثر منفی در شاخص را داشته است.

البته در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که بزرگ‌ترین شرکت بورسی است در تالار شیشه‌یی بازگشایی و با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.

در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس باتوجه به ارایه اطلاعت شفاف‌سازی منتشر شده در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.

برپایه این گزارش؛ نماد معاملاتی «فارس» درحالی در روز 17آذر به‌دلیل بررسی بیشتر اطلاعات متوقف شده بود که در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی شیراز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، حق تقدم شرکت‌های گروه دارویی سبحان، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

نماد معاملاتی شرکت صنایع سیمان دشتستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، شرکت صنایع شیمیایی سینا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله است.

همچنین، نماد معاملاتی شرکت بانک اقتصاد نوین پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه با محدودیت نوسان قیمت و نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیر 94 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تالار برگشت.

به‌علاوه نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه فارس باتوجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده با محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله است.

دیروز نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس باتوجه به ارایه اطلاعت شفاف‌سازی منتشر شده در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. همچنین در بازار فرابورس ایران نیز شاخص کل با 10/0 کاهش به 808 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران 66 هزارمیلیارد تومان، تعداد معاملات روز چهارشنبه 20هزار و 996 واحد و ارزش معاملات 509 هزار و 740میلیارد تومان رسیده است. تاثیر در شاخص فرابورس در جهت افزایش را نمادهای میدکو، مارون، وگردش داشته‌اند و تاثیر منفی در شاخص فرابورس را نماد زاگرس، پترول، ذوب، جم داشته‌اند.


وضعیت تولید و فروش فارس مناسب است

عضو هیات‌مدیره شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: سهامداران این شرکت نگران نباشند چون علاوه بر مصوبه مجلس درمورد نرخ خوراک اخبار مثبتی در راه است. به گزارش بورس‌پرس، مصطفی امید قائمی در رابطه با بازگشایی نماد معاملاتی «فارس» در روز گذشته که با عدم تعدیل سود 6 ماهه و نگرانی سهامداران همراه شده اظهارکرد: سهامداران این شرکت نگران نباشند چون وضعیت تولید و فروش هلدینگ خوب بوده و شرایط آن مناسب است. از طرفی دیگر این شرکت بدون تغییری در رقم سود به تابلوی بورس برمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه براین توافقات مثبتی با مسوولان وزارت نفت در مورد بدهی‌ها و حل اختلاف حساب‌ها با شرکت‌های تحت تابعه وزارت نفت درحال انجام است که انتظار می‌رود با نتایج مثبتی همراه باشد. همچنین با اجرای مصوبه مجلس در مورد تعیین فرمول خوراک شرکت‌های پتروشیمی شرایط زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس بهتر و شفاف‌تر از گذشته خواهد شد و می‌تواند زمینه بهبود شرایط را فراهم کند.

مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان در برابر این سوال که باتوجه به‌فروش به نرخ آزاد دلارهای هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس آیا امکان تعدیل سود غیرعملیاتی وجود نداشت؟ توضیح داد: هرچند این موضوع اتفاقی مثبت برای شرکت بود اما درآمد حاصل صرف تامین مالی پروژه‌ها و پرداخت بدهی‌ها می‌شود. امید قائمی در خاتمه با بیان اینکه وضعیت عملیاتی «فارس» در نیمه دوم سال جاری بستگی به‌فروش محصولات و نرخ خوارک دارد خاطرنشان کرد: هرچند بازارگردانی سهام این شرکت به‌عهده گروه توسعه مالی مهرآیندگان نیست اما تا حد امکان از این شرکت حمایت خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اعلام بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی حاضر در بازار سهام گفت: اولویت سال جاری انجمن اجرای قانون خوراک پتروشیمی‌ها و صادارت محصولات به اروپاست.


بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی در بورس

صنایع پتروشیمی بخش بزرگی از بازار سرمایه ایران را در اختیار دارد و رشد و نزول آن تاثیر بسزایی در وضعیت بازار دارد اما این صنعت اکنون به دلایل مختلف شرایط مساعدی ندارد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اعلام بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی حاضر در بازار سهام گفت: اولویت سال جاری انجمن اجرای قانون خوراک پتروشیمی‌ها و صادارت محصولات به اروپاست. به گزارش بورس پرس، احمد مهدوی در برابر این سوال که آیا زمزمه کاهش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی برای سال آینده به‌دلیل افت شدید قیمت جهانی نفت صحت دارد یا خیر ؟ اظهارکرد: مسلما با کاهش قیمت نفت، نرخ خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع از طریق اجرایی شدن فرمول تعیین قیمت عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر قیمت خوراک مایع پتروشیمی‌ها معادل 95درصد فوب خلیج‌فارس است اما برای سال 94 براساس فرمول مصوب مجلس قیمت‌های جدید براساس میانگین وزنی مشخص خواهد شد که به‌نفع شرکت‌های این گروه است. این موضوع موجب شده تا وضعیت سهام شرکت‌های پتروشیمی در روزهای اخیر بهبود یابد چراکه با نهایی شدن فرمول نرخ خوراک، درجه شفافیت این صنعت در بازار سرمایه افزایش و شاخص‌های آن ارتقا خواهد یافت.

این مقام مسوول با بیان اینکه اثر چنین تصمیمی در رشد دو روز کاری گذشته سهام شرکت‌های بزرگ بورسی مشخص شد، ادامه داد: باتوجه به مصوبه مجلس درحال حاضر منتظر رای شورای نگهبان در مورد فرمول قیمت خوراک پتروشیمی‌ها هستیم تا با اخذ تاییدیه نهایی، پیگیر اجرای این قانون در سال 94 باشیم.

به‌گفته مهدوی با علمیاتی شدن این قانون مهم همچنین درصورت تثبیت قیمت نفت، شرایط شرکت‌های پتروشیمی بهتر از گذشته خواهد شد و شاخص‌های بورس هم به‌دلیل در اختیار داشتن 26درصد ارزش بازار سهام توسط شرکت‌های پتروشیمی رشد خواهند کرد.

وی در واکنش به دیگر سوال بورس پرس منبی بر اینکه انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی علاوه بر پیگیری اجرای قانون فرمول خوراک چه موضوع دیگری را در اولویت سال جاری دارد؟ توضیح داد: دولت در رابطه با رفع تحریم صنعت پتروشیمی به‌صورت کامل و بسته‌یی عمل نکرده به‌طوری‌که در برابر نبود مشکل صادرات محصولات به کشورهای آسیایی و... امکان صادرات به کشورهای اروپایی و دریافت لیسانس و تکنولوژی هم باید فراهم شود. مهدوی افزود: بنابراین اولویت مهم دیگر انجمن در ماه‌های باقیمانده سال جاری پیگیری این موضوع است که مسلما در بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی نقش ویژه‌یی خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر