مازاد عرضه، معضل بزرگ بازار سنگ‌آهن

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۸

اداره اقتصاد منابع و انرژی استرالیا در گزارش جدید خود پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن برای سال جدید میلادی را بار دیگر کاهش داد و عمده‌ترین علت این امر را نیز تداوم روند مازاد عرضه در بازار این محصول دانست.

براساس گزارش این نهاد وابسته به وزرات اقتصاد استرالیا، میانگین قیمت سنگ‌آهن در سال آینده میلادی به

63 دلار در هر تن خواهد رسید و این درحالی است که در پیش‌بینی پیشین این نهاد سطح قیمت برای سال 2015 در سطح 94 دلار برآورد شده بود. در گزارش اداره اقتصاد منابع و انرژی استرلیا تصریح شده که مازاد عرضه در بازار سنگ‌آهن در سال آینده میلادی پابرجا خواهد ماند.

بر این اساس انتظار نمی‌رود با شرایط فعلی پیش روی صنعت ساختمان و پروژه‌های زیرساختی در چین، تقاضا برای فولاد و به تبع آن مصرف سنگ‌آهن سیری صعودی را در پیش گیرد اما می‌توان پیش‌بینی کرد که با تثبیت قیمت سنگ‌آهن در سطوح نزدیک به 60 دلار، رفته‌رفته شاهد خروج تولیدکنندگان کوچک‌تر این محصول به‌خصوص در چین از مدار تولید باشیم و همین امر نیز می‌تواند کمی از شدت عرضه این محصول به‌خصوص با نزدیک شدن به فصول سرد سال 2015 بکاهد. گفتنی است که قیمت سنگ‌آهن در سال جاری میلادی بیش از 49‌درصد کاهش یافته که عمده‌ترین علت این امر نیز افزایش قابل ملاحظه عرضه این محصول از سوی تولیدکنندکان بزرگی همچون بی‌اچ‌پی، ریو تینتو و واله به حساب می‌آید.

همچنین افت قابل توجه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به‌طور مستقیم بر قیمت و حجم صادرات سنگ‌آهن از طریق بورس کالا تاثیر گذاشته است. به‌عنوان مثال هر تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت گل‌گهر 2 و 4 که در فروردین امسال با قیمت 70 دلار به ازای هر تن به بازارهای جهانی صادر می‌شد اکنون به 31 دلار رسیده و این به معنای افت 39 دلاری قیمت سنگ‌آهن در هر تن است.

البته به‌گفته کارشناسان با ثبات یا بازگشت قیمت‌ها به مدار صعودی شاهد افزایش دوباره صادرات از بورس کالا خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر