بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۵

60درصد بازار سرمایه متاثر از احکام بودجه است

60درصد از تحرکات بازار منوط به احکام بودجه است و امیدواریم که شورای پول و اعتبار همکاری لازم را با بازار سرمایه داشته باشند. استنباط از روند مذاکرات و نتیجه حاصله مثبت است و باتوجه به پیش‌بینی و اعتمادی که از فضای مذاکراتی به چشم می‌خورد، نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

به‌گزارش سنا، محمدعلی احمدزاداصل، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر درخصوص فاکتورهایی که در روزهای اخیر بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد روند مذاکرات هسته‌یی و حتی تمدید آن کاملا به نفع ایران بوده و باتوجه به اعتمادی که از فضای مذاکرات حاصل شده است، پیش‌بینی می‌شود نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد. احمدزاداصل در ادامه افزود: اما نگرانی ایجاد شده از فضای مذاکرات در میان حقیقی‌ها بیشتر از حقوقی‌هاست و با احتساب فعالیت‌های این گروه، نگرانی این قبیل سهامداران در بازار نقش تعیین‌کننده‌یی دارد و فضای معاملاتی بازار را منفی جلوه داده است درحالی‌که این نگرانی در میان حقوقی‌ها وجود ندارد. وی ادامه داد: التهاب موجود در بین حقیقی‌ها به‌زودی فروکش می‌کند و بازار به شرایط عادی باز می‌گردد اما حقیقی‌ها در این میان باید تحمل خود را بالا ببرند. احمدزاداصل یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در بازار را بودجه دانست و افزود: یک نگرانی عمده‌یی که حقوقی دارند و باعث کم تحرکی آنها شده است، احکام بودجه‌یی است. در میان اعضای بازار این ابهام وجود دارد که در نهایت نرخ خوراک پتروشیمی به چه صورت تعیین می‌شود درحالی‌که این صنایع در حدود 40 رصد بازار را تشکیل می‌دهند.


شرکت‌های بورسی بخش شفاف اقتصاد هستند

عملکرد شرکت‌ها در بازار سرمایه را می‌توان در دو بخش بازدهی سهام و همچنین عملکرد و فعالیت‌های عملیاتی شرکت دسته‌بندی کرد. بخش اول ناشی از انتظارات و رفتار بازار سرمایه است که در رشد برآوردی، بازده مورد انتظار سهامداران و ریسک‌های سیستماتیک خودنمایی می‌کند اما بخش دوم عملکرد مدیریت شرکت و ریسک‌های مختص شرکت است. از این جهت بخش اول در P/E خودنمایی می‌کند و بخش دوم در افزایش فعالیت، سودآوری و رشد است؛ در بخش واقعی شرکت‌های بازار سرمایه باوجود کنترل شدید قیمت‌ها، با رشد سودآوری مواجه شده‌اند؛ پس آن‌چه در بازار شاهد هستیم، یا انتظار رشد بالاتر از واقعیت رخ داده یا خوش‌بینی بازار بوده است. سیدفرهنگ حسینی کارشناس بازار با بیان مطلب فوق افزود: شرکت‌های بازار سرمایه به‌عنوان بخش شفاف اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند و از شفافیت اطلاعاتی بالایی در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های غیربورسی برخوردار هستند. درحالی‌که بسیاری از بخش‌های اقتصادی یا مالیات نمی‌پردازند یا فرار مالیاتی قابل‌توجهی دارند، باید حمایت‌های لازم از شرکت‌های سهامی عام انجام شود و مزایا و امتیازاتی قایل شوند تا لزوم شفاف‌سازی و عرضه در بورس ایجاد شود چراکه بسیاری از تخلفات اقتصادی ازجمله تخلف بزرگ اقتصادی سال‌های قبل، با ورود این مجموعه‌ها به بخش شفاف اقتصاد شناسایی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر