بازار سهام چرخید

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۳

بورس تهران به خبر قطعی نشده تغییر مدیریت سازمان روی خوش نشان داد و مثبت شد. احتمال قوت گرفتن خبر تغییر رییس سازمان بورس اوراق بهادار روند نزولی بازار سهام دیروز را متوقف کرد و شاخص کل بازار با رشد 206واحدی مواجه شد تا بتواند محدوده کانال 71هزار واحدی را حفظ کند. بر این اساس تحت شایعه تعویض مدیریت سازمان بورس جو بازار مثبت شد و حقیقی‌ها مجددا به جنب و جوش افتادند.

به‌نظر می‌رسد اگر اتفاق واقعی نیفتد است، این جو مثبت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. علاوه بر این نماگر بازار پس از سوم آذر و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌یی برخلاف انتظارات خوش‌بینانه بازیگران بورسی افت هفت درصدی را تجربه کرده و روند قیمتی نیز به کف کوتاه‌مدت رسیده است، درنتیجه همزمانی سقوط شاخص کل طی مدت مذکور و تغییر مدیریت دوعلت عمده رشد قابل توجه اکثر صنایع در بازار روز گذشته بود. انتظار می‌رود تا مشخص شدن نتیجه قطعی خبر جایگزینی رییس جدید به جای علی صالح‌آبادی بازار در وضعیت مثبتی به سر برد.

شنیده‌ها حاکی است محمد فطانت‌فرد به جای صالح‌آبادی کرسی ریاست سازمان بورس را تصاحب خواهد کرد! محمد فطانت‌فرد پیش از این، عضو هیات‌مدیره و معاون امور اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران بوده است. همچنین عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام بانک پارسیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، مدیرعامل شرکت ساپکو، قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو از سوابق اجرایی رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار است. همچنین براساس گفته یک منبع آگاه، علی صالح‌آبادی به سمت مدیرعاملی بانک توسعه صادرات ایران منصوب خواهد شد. اما درحالی روند بازار چرخید و پس از هشت روز در سیر صعودی ملایم قرار گرفت که وزیر اقتصاد وضعیت بورس را باعث دست به عصا شدن خصوصی‌سازی توصیف می‌کند. علی طیب‌نیا گفته: باتوجه به شرایط بازار سرمایه درسال جاری، عرضه‌های این سازمان در بورس اوراق بهادار با حساسیت انجام شده است. وزیر اقتصاد وضعیت عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در بورس در9 ماه گذشته را با عبارت دست به عصا توصیف می‌کند و می‌گوید: با هماهنگی مدیران بازار سرمایه صورت گرفت تا عرضه‌های دولتی فشار مضاعفی بر بورس وارد نکند. طیب‌نیا نیز نسبت به دستیابی به نتیجه مذاکرات سیاسی زودتر از هفت ماه ابراز امیدواری کرد تا بازار سرمایه نیز از بلاتکلیفی خارج شود.

ازسوی دیگر معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری نیز روز گذشته خبر از افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها تا 20میلیارد دلار داد. علیرضا صالح درخصوص وضعیت حساب ذخیره ارزی و برنامه دولت برای احیای این حساب در بودجه سال بعد، افزود: موجودی حساب ذخیره ارزی درحال انتقال به حساب افزایش سرمایه بانک‌هاست و برهمین اساس پنج میلیارد دلار به افزایش سرمایه بانک‌ها اختصاص داده خواهد شد که این رقم باعث افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها تا سقف 20میلیارد دلار خواهد شد. البته افزایش توان وام‌دهی بانک‌‌ها، بانک‌های دولتی را شامل می‌شود، با این حال رقابت بین بانک‌های دولتی و خصوصی را برمی‌انگیزد.


«فارس» متوقف شد

از اتفاق قابل توجه روز گذشته بازار، توقف نماد بزرگ‌ترین شرکت بورسی بود که طی روزهای اخیر تاثیر منفی زیادی بر شاخص بورس گذاشت. اطلاعیه‌یی که ناظر بازار منتشر کرد: با این عنوان که «نماد معاملات معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به منظور بررسی بیشتر اطلاعات متوقف شد» این شایبه را ایجاد کرد که نهاد ناظر به منظور جلوگیری از افت بیشتر شاخص اقدام به توقف نماد هلدینگ فارس کرده است. چراکه برخلاف جهت مثبت بازار در ابتدای معاملات دیروز این نماد مجددا درحال تاثیرگذاری منفی بر روند شاخصی بود که بسته شد. در همین راستا با ارایه لایحه رفع موانع تولید با محوریت صندوق تثبیت بازار سرمایه و سهام خزانه نگاه ویژه‌یی به بازار سرمایه شده است. به خصوص براساس ماده الحاقی 21 این لایحه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب 15 دی 88 به این شرح اصلاح می‌شود: قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، نیروگاه‌های برق، واحدهای پالایشی و پتروشیمی به‌گونه‌یی تعیین می‌شود که محصول تولید شده واحدهای مذکور در ایران قابل رقابت با محصول واحدهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد. به‌علاوه، طبق ماده الحاقی 22 این لایحه، کلیه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت‌خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه 95درصد فوب خلیج‌فارس (تحویل روی کشتی) و به‌صورت نقدی به شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت، مجازند فراورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را راسا صادر کنند. این پالایشگاه‌ها مشمول احکام مربوط به پرداخت سهمی از ارزش صادرات فرآورده‌های تولیدی خود به حساب صندوق توسعه ملی نیست. در صورت تصویب این لایحه در مجلس وضعیت صنایع پتروشیمی و پالایشی و فرآورده‌هایی نفتی نیز از ابهام خارج می‌شود.


روند معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

بررسی روند بازار روز گذشته نشان می‌دهد که هم‌جهت با صعودی شدن نسبی شاخص کل روند نسبت تقاضا به عرضه نیز تا حدودی بالاتر رفت و این نسبت از پیشی گرفتن تقاضا از عرضه حکایت می‌کند. ازسوی دیگر برآیند عملکرد حقیقی‌های بازار نیز به تفکیک صنعت نیز حاکی از آن است که حقیقی‌های بازار دیروز را با فروش سهام ساخت محصولات فلزی و پس از آن مخابرات پشت سر گذاشتند و بی‌تمایلی نسبت به نگهداشت سهام صنایعی چون فرآورده‌های نفتی، محصولات دارویی، حمل‌‌ونقل و ارتباطات نشان دادند. این درحالی بود که اولویت خرید خود را مجددا به گروه خودرویی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و محصولات غذایی و آشامیدنی اختصاص دادند.

در این بین گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی از کمترین اقبال حقیقی‌های بازار برخوردار شدند. ازسوی دیگر برآیند عملکرد حقوقی‌های بازار روز گذشته به تفکیک صنعت نشان می‌دهد که برخلاف تمایل حقیقی‌ها به خرید خودرویی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، اقدام به فروش و خروج از سهام این گروه‌ها کردند، در عین حال ساخت محصولات فلزی، مخابرات و فرآورده‌های نفتی و محصولات دارویی از اقبال حقوقی‌ها برخوردار شدند. بدین‌ترتیب بیشترین ارزش معاملات روز به گروه‌های ساخت محصولات فلزی، خودرویی، بانکی‌ها، خرده‌فروشی، به استثنای وسایل نقلیه موتوری، محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی و املاک و سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشت. همچنین مقایسه برآیند عملکرد تجمیعی حقوقی‌ها با شاخص کل در طول یک ماه گذشته بیانگر آن است که با نزولی شدن شاخص کل، حقوقی‌ها بازار سهم بیش‌تری در روند معاملات به دوش کشیده‌اند. نسبت خرید و فروش حقیقی‌ها به حقوقی‌ها نیز نشان‌دهنده اشتیاق دوباره اشخاص حقیقی به بازار است که مجددا با هیجان‌زدگی در خرید و فروش سهم بیش از دوبرابری را در بازار دیروز به خود اختصاص دادند. بدین‌ترتیب سرمایه‌گذاری‌ها، سایر محصولات کانی غیرفلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، ساخت محصولات فلزی صنایعی بودند که از بیشترین اقبال بازار برخوردار شدند.

به این ترتیب شرکت‌های بانک ملت، ایران خودرو، مپنا، سایپا، بانک تجارت، بانک انصار، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر بازار گذاشتند. در نتیجه عمده‌ترین تاثیر مثبت بر این متغیر از آن گروه‌های بانکی، خودرویی، سرمایه‌گذاری‌های، خدمات فنی و مهندسی محصولات غذایی و آشامیدنی بود. از طرف دیگر روند معاملات سهام گل‌گهر باعث کاهندگی شاخص شد و صنایع سیمانی و شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی نیز در دسته منفی‌کننده شاخص عمل کردند. بدین‌ترتیب در مجموع در بازارهای بورس و فرابورس 875میلیون و 81هزار سهم به ارزش نزدیک به 239میلیارد تومان در90هزار و 388 نوبت معاملاتی دست به دست شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر